Πριν λίγες μέρες το συμβούλιο υπουργών ενέργειας απελευθέρωσε
τα πρώτα 100 εκ. ευρώ για χρηματοδοτήσεις ενεργειακών έργων υποδομής στο πλαίσιο του προγράμματος Connecting Europe Facility (CEF). Τα χρήματα αυτά αναμένεται να παίξουν ρόλο καταλύτη διασφαλύζοντας μαζί με τη χρηματοδότηση από τα κράτη αλλά και ιδιώτες επενδυτές συνολικά κεφάλαια ύψους 650 εκ. ευρώ που θα κατευθυνθούν μέσα στο 2015 σε ενεργειακές επενδύσεις. Για τα πρώτα αυτά χρήματα, η προθεσμία για την.. εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι στις 29 Απριλίου ενώ η επιλογή των έργων που θα χρηματοδοτηθούν θα γίνει στα μέσα Ιουλίου.
Για να υποβληθεί αίτημα χρηματοδότησης για κάποιο έργο θα πρέπει αυτό να είναι ενταγμένο στη λίστα των project κοινού ενδιαφέροντος PCI, στην οποία έχουν περιληφθεί συνολικά 248 προτάσεις έργων ενεργειακών υποδομών.
Συνολικά μέσω του προγράμματος CEF θα διατεθούν τα επόμενα χρόνια συνολικά κονδύλια ύψους 5,85 δις ευρώ. Τώρα από ελληνικής πλευράς, ως PCI έργα που διεκδικούν τις πρώτες αυτές χρηματοδοτήσεις, υπάρχουν 13 συνολικά έργα που αφορούν σε ηλεκτρικές διασυνδέσεις και αγωγούς φυσικού αερίου.
Πιο συγκεκριμένα τα ελληνικού ενδιαφέροντος έργα που μπορούν να πάρουν μερίδιο από τα ευρωπαϊκά χρήματα είναι:
Ηλεκτρισμός
1) Διασύνδεση 40KV 130 χιλιομέτρων και δυναμικότητας 2000MVA Μαρίτσα (Βουλγαρία) Νέα Σάντα
2) Διασύνδεση 600KV Βασιλικό (Κύπρος) – Κορακιά (Κρήτη) και Κορακιά – Αττική με χωρητικότητα 2000MW συνολικού μήκους 820 ναυτικών μιλίων 1518 χλμ
3) Αντλησιοταμιευτικό υδροηλεκτρικό στην Αμφιλοχία και στους ταμιευτήρες Άγιος Γεώργιος - Πύργος και Καστράκι
Φυσικό αέριο
4) Ελληνοβουλγαρικός Αγωγός IGB με μήκος 185 χλμ (Κομοτηνή Στάρα Ζαγόρα) και δυναμικότητα 13,7 χιλιάδες κυβικά μέτρα την ημέρα
5) Δύο πλωτοί σταθμοί LNG, στην Αλεξανδρούπολη (Independent Natural Gas System LNG Greece) με ημερήσιο δυναμικό 16,8 χιλιάδες κυβικά μέτρα την ημέρα και στην Κομοτηνή (Aegean LNG) με 170 χιλιάδες κυβικά μέτρα την ημέρα
6) Έργο αντίστροφης ροής στους υφιστάμενους αγωγούς σε Ελλάδα και Βουλγαρία μεταξύ της πόλης Kula (Βουλγαρία) και Σιδηρόκαστρο
7) Αύξηση της δυναμικότητας του υφιστάμενου αγωγού από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα
8) Αποθήκη αερίου στο εξοφλημένο πεδίο της Νότιας Καβάλας
9) Σταθμός συμπίεσης στους Κήπους, που θα αναβαθμίσει τη δυναμικότητα του υφιστάμενου διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας Τουρκίας (στο πλαίσιο του νοτίου Διαδρόμου)
10) Αγωγός TAP μήκους 871 χλμ (766 χλμ χερσαίου και 105 χλμ υπεράκτιου) με δυναμικόηττα 30,1 χιλ. κυβικά μέτρα την ημέρα (10 δις κυβικά μέτρα ετησίως)
11) Αγωγός ITGI 823 χιλιομέτρων (613 χλμ χερσαίου και 210 χλμ υπεράκτιου) με ημερήσια δυναμικότητα 27,4 χιλιάδες κυβικά μέτρα (10 δις κυβικά μέτρα ετησίως)
12) Αγωγός Κύπρου Ελλάδας μέσω Κρήτης μήκους 1700 χιλιομέτρων και δυναμικότητας 24,5 χιλιάδων κυβικών μέτρων την ημέρα
13) Σταθμός συμπίεσης στους Κήπους με ελάχιστη δυναμικότητα 3 δις κυβικά μέτρα για τον ελληνοτουρκικό αγωγό IGT.
Πηγή:www.capital.gr