Τετάρτη 10 Ιουνίου 2015

Τα “ξεχασμένα” υδροηλεκτρικά του Αχελώου μπαίνουν στις συζητήσεις με τους Ρώσους για τον Greek Stream


Από τις 16 Ιουνίου, δύο ημέρες νωρίτερα από την έναρξη του International Economic Forum (SPIEF-2015) που θα αρχίσει στις 18 του μηνός, θα βρεθεί στην Αγία Πετρούπολη ο υπουργός ΠΑΠΕΝ Παναγιώτης Λαφαζάνης, προκειμένου να προετοιμάσει το έδαφος των συνομιλιών και της επίσκεψης του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.
Στόχος της ελληνικής πλευράς είναι να έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες διεργασίες ώστε να καταστεί εφικτή η υπογραφή μιας κοινής διακήρυξης πολιτικής στήριξης ή, ακόμα καλύτερα, μιας συμφωνίας προθέσεων για τον συζητούμενο αγωγό φυσικού αερίου Greek Stream...

Από τον ορίζοντα έχουν βεβαίως απομακρυνθεί οι προσδοκίες για «αγωγούς ρευστότητας», δηλαδή για προκαταβολή εκ μέρους των Ρώσων 3 – 5 δισ. ευρώ προς το ελληνικό δημόσιο, όπως είχε αφήσει να διαρρεύσει η κυβέρνηση μετά την επίσκεψη Τσίπρα στη Μόσχα. Αντίθετα, εάν συγκροτηθεί η εταιρεία που θα προχωρήσει στην κατασκευή και εκμετάλλευση του αγωγού (σχετική τροπολογία για την ίδρυσή της κατατέθηκε στη Βουλή) και στο βαθμό που ληφθούν οι οριστικές επιχειρηματικές αποφάσεις και οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις, η Gazprom φέρεται διατεθειμένη να χρηματοδοτήσει την κατασκευή προκαταβάλλοντας μάλιστα μέρος των κονδυλίων έναντι μελλοντικών εσόδων. Πληροφορίες και εκτιμήσεις ανεβάζουν τα δυνητικά ποσά σε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια, τα οποία βεβαίως, ένα συγκλίνουν οι προϋποθέσεις, θα εισρεύσουν στα ταμεία της κρατικής εταιρείας κατασκευής και εκμετάλλευσης και όχι στον προϋπολογισμό του δημοσίου.
Επανέρχονται Συκιά και Πευκόφυτο
Από την άλλη, ένα αγκάθι που πρέπει να ξεπεράσει η ελληνική κυβέρνηση είναι το γεγονός ότι οι Ρώσοι, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων, επανέφεραν στο τραπέζι το θέμα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων από την προηγούμενη σύμβαση προμήθειας φυσικού αερίου που προέβλεπε την κατασκευή από ρωσικές εταιρείες δύο υδροηλεκτρικών σταθμών στη Συκιά και το Πευκόφυτο, με την εκτροπή του Αχελώου. Τα έργα δεν έγιναν και οι Ρώσοι κατά πάγια τακτική θεωρούν ότι υπάρχει οφειλή ύψους 250 εκ. ευρώ της χώρας μας, την οποία και αξιώνουν να συμψηφιστεί ή να αντικατασταθεί με άλλο έργο ίσης αξίας. Επ΄ εσχάτοις συζητείται ότι θα μπορούσε το ποσό των 250 εκατ. ευρώ να συμψηφιστεί με την προαναφερθείσα προκαταβολή  ή μέρος της.
Όπως είχε αποκαλύψει το energypress, κατά την πρώτη επίσκεψη Λαφαζάνη στη Μόσχα στο τέλος Μαρτίου (Διαβάστε εδώ περισσότερα) οι Ρώσοι ζήτησαν να προταθεί από την Ελλάδα ένα ισοδύναμο από οικονομική άποψη κατασκευαστικό σχέδιο, που να το υλοποιήσουν ρωσικές εταιρείες, στη θέση των υδροηλεκτρικών σταθμών στη Συκιά και το Πευκόφυτο, έργα που δεν προχωρούν λόγω του «μπλόκου» από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Το ιστορικό
Τα δύο υδροηλεκτρικά έργα, στη Συκιά (2x60MW) και στο Πευκόφυτο (2x80 MW), τα οποία αποτελούν το ενεργειακό σκέλος των έργων εκτροπής του ποταμού Αχελώου, είχαν ανατεθεί σε κονσόρτσιουμ ρωσικών συμφερόντων, (με πρωταγωνιστικό ρόλο της Προμηθέας Γκάζ, της κοινής εταιρείας της Gazprom με τον Όμιλο Κοπελούζου), ως αντισταθμιστικά οφέλη που συνόδευαν τη συμφωνία με την οποία η Ρωσία κατέστη προμηθευτής φυσικού αερίου της χώρας μας. Προέκυψαν δε στο πλαίσιο διακανονισμού με την Αθήνα για ζημίες που είχε υποστεί η Gazprom από την καθυστερημένη ενεργοποίηση της σύμβασης προμήθειας φυσικού αερίου. Συμφωνήσαμε δηλαδή τότε να τους αποζημιώσουμε και επελέγη αυτό να γίνει μέσω της ανάθεσης έργων σε εταιρείες ρωσικών συμφερόντων.
Πρέπει να σημειωθεί επιπλέον, ότι ο Όμιλος Κοπελούζου παραμένει ο συνεταίρος των Ρώσων στην Ελλάδα, ενώ έχει, ίσως, τη σημασία του το γεγονός ότι στο International Economic Forum της Πετρούπολης, ο ίδιος ο κ. Δημήτρης Κοπελούζος είναι από τους βασικούς ομιλητές.
Όδευση προς Ιταλία
Αξίζει να αναφερθεί πάντως, ότι το project του Greek Stream έχει σαφώς ενισχυθεί από τη στιγμή που η ελληνική πλευρά (όπως πρώτο έγραψε το energypress) υιοθέτησε την ιδέα για δυτική όδευση του αγωγού, αξιοποίηση δηλαδή του σχεδίου IGI που φιλοδοξούσε να διασυνδέσει Ελλάδα - Ιταλία,  ως εναλλακτικής ή συμπληρωματικής όδευσης σε σχέση με την χάραξη μέσω Σκοπίων, Σερβίας και Ουγγαρίας. Την επιλογή αυτή στηρίζουν οι ιταλικές εταιρείες ΕΝΙ και Εdison, αλλά και η μητρική εταιρεία της τελευταίας, η γαλλική EDF, ενώ εκτιμάται ότι το έργο, υπό αυτές τις προϋποθέσεις, θα μπορούσε να ξεπεράσει την εχθρότητα Ευρώπης και ΗΠΑ και να διασφαλίσει τη στήριξη των Βρυξελλών. Η ενημέρωση ότι το σχέδιο έχει αποκτήσει και ευρωπαίους συμμάχους, δηλαδή τους Ιταλούς και τους Γάλλους που βλέπουν την προοπτική μιας "δυτικής όδευσης" του αγωγού προς την Αδριατική, αποτελεί μια από τις «δουλειές» που φέρνουν νωρίτερα στην Πετρούπολη τον Παναγιώτη Λαφαζάνη.