Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015

Είσοδος νέων παικτών στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού


Ενόψει ενός ανταγωνισμού από εταιρείες άλλων κλάδων που
εισέρχονται στην λιανική αγορά ηλεκτρισμού, με το πλεονέκτημα αφενός του εκτεταμένου εμπορικού δικτύου και αφετέρου της δυνατότητας παροχής «πακέτων» προϊόντων, όπως ο ΟΤΕ, τα ΕΛΤΑ και η ΕΥΔΑΠ, αναμένεται να βρεθούν το επόμενο διάστημα οι υφιστάμενοι ιδιώτες πάροχοι. Αυτή τη στιγμή στη λιανική αγορά δραστηριοποιούνται επτά συνολικά ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες το τελευταίο διάστημα γίνονται όλο και περισσότερο γνωστές στους καταναλωτές μέσα από τις διαφημιστικές τους καμπάνιες, που για πρώτη φορά είναι στοχευμένες στα οικιακά τιμολόγια. Οι τρεις από τους επτά ιδιώτες παρόχους είναι καθετοποιημένες.. εταιρείες μεγάλων ενεργειακών ομίλων και οι τέσσερις μικρότερες ανεξάρτητες εταιρείες.
 Πρόκειται για τις Elpedison (EΛΠΕ-Εdison, Ελλάκτωρ και Βιοχάλκο), Protergia (Ομιλος Μυτιληναίου) και Ηρων Ενεργειακή (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και τις μικρότερες Green, Watt+Volt, Voltera και NPG, οι οποίες έχουν σταδιακά αυξήσει τα συνολικά μερίδιά τους στο 6% περίπου, από το 3% στο οποίο είχαν πέσει μετά την αρνητική εμπειρία των Εnerga και Hellas Power.
Η κινητικότητα που καταγράφεται στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού είναι αποτέλεσμα των επενδυτικών προσδοκιών που δημιουργεί η δέσμευση που έχει αναλάβει η χώρα έναντι των πιστωτών μέσω του μνημονίου για μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ κατά 20% μέχρι το 2018 και κατά 50% μέχρι το 2020. Εν αναμονή των μέτρων που θα ληφθούν για την εφαρμογή της μνημονιακής δέσμευσης (δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος), οι εν ενεργεία ιδιώτες πάροχοι εντείνουν τις διαφημιστικές τους καμπάνιες προσφέροντας εκπτώσεις στους οικιακούς καταναλωτές που ξεπερνούν το 10% έναντι του τιμολογίου της ΔΕΗ (στο ανταγωνιστικό μέρος του λογαριασμού), ενώ παράλληλα αναζητούν πυρετωδώς στην αγορά δίκτυα συνεργατών για την προώθηση των προϊόντων τους. 
Ο ανταγωνισμός και σε αυτόν τον τομέα είναι μεγάλος, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι οι ιδιώτες πάροχοι έχουν κυριολεκτικά πολιορκήσει την Cosmote, προσβλέποντας στο ευρύτατο δίκτυο που της εξασφαλίζει ο έλεγχος της αλυσίδας Γερμανός για την ενίσχυση των μεριδίων τους. Οι ιδιώτες πάροχοι έχουν απευθυνθεί και σε άλλες εταιρείες που διαθέτουν δίκτυα πωλήσεων, όπως η Vodafon, o OΠΑΠ, τα Public κ.ά., αλλά και σε αλυσίδες καταστημάτων ηλεκτρικών συσκευών, όπως η Media Markt, o Kωτσόβολος κ.ά., χωρίς να έχουν κλείσει μέχρι στιγμής συμφωνίες. Αντίθετα, συμφωνίες έχουν κλειστεί με εταιρείες τηλεπωλήσεων, με τις πιο αξιόπιστες και φερέγγυες του κλάδου να δέχονται τις περισσότερες προτάσεις.
Ενταση του ανταγωνισμού μεταξύ των ιδιωτών παρόχων παρατηρείται και στα εμπορικά τιμολόγια χαμηλής και μέσης τάσης, όπως και στα βιομηχανικά (πλην ενεργοβόρων), που εμφανίζουν και τα μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. 
 Σε αυτό το τμήμα πελατών οι τρεις μεγάλοι ιδιώτες πάροχοι αναμένεται να απευθυνθούν και με «πακέτα» ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου. Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς εκτός ΔΕΗ διαθέτει ο Ηρωνας, που είναι η κοινοπραξία της ΓΕΚ Τέρνα με τη γαλλική GdF Suez, με 1,9% της αγοράς. Οι περισσότεροι πελάτες του Ηρωνα βρίσκονται στη μέση τάση, ενώ και στη χαμηλή τάση η εταιρεία έχει το μεγαλύτερο μερίδιο από τους ιδιώτες. Ακολουθεί η Elpedison η κοινή εταιρεία των Ελληνικών Πετρελαίων, της ιταλικής Edison και του Ομίλου Ελλάκτωρ με μερίδιο 1,6%, που επίσης μοιράζεται μεταξύ μέσης και χαμηλής τάσης. Σημαντική αύξηση καταγράφεται στα μερίδια και της Protergia του Ομίλου Μυτιληναίος, η οποία πλέον έχει μερίδιο 1,2%. Στο υπόλοιπο 1% δραστηριοποιούνται οι μικρότεροι προμηθευτές Green, Watt+Volt, Voltera και NPG. Στις δημοπρασίες ισχύος αναμένεται να πάρουν μέρος και μεγάλοι βιομηχανικοί όμιλοι που έχουν ήδη διασφαλίσει άδεια παρόχου, όπως η Τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν, με στόχο κυρίως να περιορίσουν το ενεργειακό τους κόστος. Μερίδιο από τη λιανική αγορά αναμένεται να διεκδικήσει και η πετρελαϊκή εταιρεία ΕΛΙΝΟΙΛ, η οποία επίσης έχει διασφαλίσει άδεια προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

Καθημερινή - Χρ. Λιάγγου