ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως η ιδιωτικοποίηση της μικρής ΔΕΗ θα επηρεάσει τη διάθεση
κοινωνικών αγαθών (ρεύμα-νερό);
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι ολοφάνερο ότι με την επιχειρούμενη
δημιουργία και στη συνέχεια η πώληση της «μικρής ΔΕΗ» θα επηρεάσει την διάθεση
των λεγόμενων κοινωνικών αγαθών. Οι υποστηριχτές του ρεσάλτου των κερδοσκόπων
στην ηλεκτρική ενέργεια και το νερό υποστηρίζουν ότι έτσι θα δημιουργηθεί
ανταγωνισμός και θα πέσουν οι τιμές του ηλεκτρικού
ρεύματος . Τίποτε ψευδέστερον!
Η τιμή της ενέργειας καθορίζεται κύρια από
το κόστος κεφαλαίου και το κόστος καυσίμου. Αυτό αντανακλάται και τους κώδικες
συναλλαγών που εφαρμόζονται στις συναλλαγές που γίνονται στην αγορά ηλεκτρικής
ενέργειας.
Αυτό που επιχειρείται με την δημιουργία και πώληση της «μικρής ΔΕΗ» είναι ηεκχώρηση
πλουτοπαραγωγικών πηγών και αγαθών σε κερδοσκόπους επενδυτές. Αυτή ήταν και
η διαρκής επιδίωξη των συμφερόντων που ασχολήθηκαν με τον τομέα της ηλεκτρικής
ενέργειας.
Απτην πρώτη στιγμή και με κάθε τρόπο –πολιτικές πιέσεις, προσφυγές σε
ελληνικά και ευρωπαϊκ καστήρια κλπ.- επεδίωξαν να πάρουν στην κατοχή τους
έτοιμα λιγνιτωρυχεία, σταθμούς παραγωγής και έτοιμα υδροηλεκτρικά
εργοστάσια.
Θα μπορούσαν να πάρουν νέες άδειες και να προχωρήσουν στην κατασκευή τους. Δεν το έπραξαν όμως γιατί έχουν μεγάλο
οικονομικό και κοινωνικό κόστος.Επεδίωκαν να πάρουν «μπιρ παρά» κομμάτι της
ΔΕΗ. Οι επιδιώξεις τους τελικά έγιναν δεκτές
από την τρόικα και αποτέλεσαν με την ανοχή της κυβέρνησης , μνημονιακή
υποχρέωση. Αυτήν υλοποιεί το ν/σ για τη «μικρή ΔΕΗ».
Από τη στιγμή που κύρια επιδίωξη των κερδοσκόπων «επενδυτών», που ενδιαφέρονται
για την απόκτησή της, είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους
και όχι του κοινού Οφέλους. Είναι επόμενο ότι τα τιμολόγια του ρεύματος θα πάρουν την ανηφόρα. Αυτό θα γίνει γιατί
και η ΔΕΗ θα στερηθεί, από το καλάθι των μονάδων της, σημαντικότατες μονάδες
χαμηλού κοστολογίου(καυσίμου) που τελικά της επιτρέπει
να έχει μέχρι σήμερα από τα χαμηλότερα τιμολόγια της Ευρώπης.
Τα εργοστάσια (ΑΗΣ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ, ΜΕΛΙΤΗΣ-ΥΗΣ ΘΥΣΑΥΡΟΥ,-ΠΛΑΤΑΝΟΒΡΥΣΗΣ,
ΠΟΥΡΝΑΡΙΟΥ 1 ΚΑΙ 2,ΑΓΡΑ και ΕΔΕΣΑΙΟΥ μαζί με τον ΑΗΣ
ΚΟΜΟΤΙΝΗΣ) σε συνδυασμό με τα παραχωρούμενα ορυχεία και τα παρελκόμενά τους
(φράγματα κλπ) και την νέα άδεια νέου ΣΤΑΘΜΟΥ παραγωγής με λιγνίτη Ισχύος 450MW
και το 30% των πελατών της ΔΕΗ αποτελούν δελεαστικό πακέτο για επενδυτή, θα
αποστερήσει όμως από τη ΔΕΗ σημαντικές παραγωγικές φθηνές μονάδες με δυσμενές
αποτέλεσμα για τους καταναλωτές.
Εξ άλλου οι υδρευτικές και αρδευτικές υποχρεώσεις που έχει η ΔΕΗ προς τις
ευρύτερες περιοχές ΑΡΤΑΣ - ΔΡΑΜΑΣ-ΚΑΒΑΛΑΣ-ΞΑΝΘΗΣ –ΚΟΜΟΤΙΝΗΣ-ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΚΑΙ ΕΔΕΣΣΑΣ είναι αμφίβολο αν θα δεσμεύσουν επί της
ουσίας των κερδοσκόπο επενδυτή, την ίδια στιγμή που στο πρόγραμμα του
«ρεσάλτου» έχουν σειρά ΕΥΔΑΠ και ΕΔΥΑΘ!
Επίσης προκύπτουν μείζονα ζητήματα για τις εκμεταλλεύσεις
των ορυχείων, την πιθανή ληστρική εκμετάλλευσή τους, τις απαλλοτριώσεις για την
ανάπτυξή τους, όπως επίσης και με τα ζητήματα αποκαταστάσεων του περιβάλλοντος
και την απόδοση των εκτάσεων που καταλαμβάνουν τα ορυχεία στους κατοίκους την
μεταλιγνιτική εποχή.
Αυτοί είναι και οι λόγοι που έχουν ευαισθητοποιήσει τους κατοίκους και τις
εκφράσεις τους (Περφερειάρχες –Δήμαρχοι.Μητροπολίτες κλπ) ολόκληρων περιοχών
όπως η Δυτική Μακεδονία , Άρτα, Κομοτηνή, Μεγαλόπολη κλπ.
Κοντολογίς τα κοινωνικά αγαθά θα γίνουν εμπορεύματα με λογική το κέρδος και
το κόστος αυτών των επιλογών θα πληρώσει πανάκριβα ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΑΟΣ και ειδικότερα οι κάτοικοι των περιοχών στις οποίες λειτουργούν κατ’ αρχήν
οι εκποιούμενες μονάδες και στη συνέχεια των σύνολο των περιοχών που
δραστηριοποιείται η μεγαλύτερη επιχείρηση της Χώρας , η ΔΕΗ, που διαλύεται και
πωλείται σε τιμή ευκαιρίας.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Στο χώρο της ενέργειας υπάρχουν ιδιώτες που πληρώνονται για να
κάθονται… Πως φτάσαμε σε αυτό το φαινόμενο και πως αυτό επηρεάζει τον
καταναλωτή
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Από το 1999, σχεδόν όλες, οι μεγάλες
κατασκευαστικές εταιρείες πήραν θέση για την απελευθέρωση.
Ο μακροχρόνιος ενεργειακός σχεδιασμός δεν καταρτίσθηκε παρά τις προβλέψεις
του νόμου και το 2001 μάλιστα, στην έναρξη των διαδικασιών αδειοδότησης νέων
μονάδων ηλεκτροπαραγωγής (με βάση το ν 2773/99 οι άδειες εκδίδονται από τον
Υπουργό μετά από γνώμη της ΡΑΕ), εκδηλώθηκε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον που
αύξανε την ισχύ κατά 50%.
Προκειμένου να αφεθεί χώρος για τους ιδιώτες επενδυτές μάλιστα απαγορεύτηκε στη ΔΕΗ να κατασκευάσει νέα εργοστάσια και όσες νέες μονάδες αδειοδοτήθηκαν ήταν σε αντικατάσταση παλαιών.
Η «απελευθέρωση» της αγοράς δημιούργησε περίεργες συσπειρώσεις και
παράλογες απαιτήσεις.
Προέκυψε η συσπείρωση των αδειούχων υποψήφιων «παραγωγών» και έγινεθεσμικός
συνομιλητής! Η συσπείρωση αυτή πρόβαλε αιτήματα και πέτυχε Ρυθμίσεις που
αντιστρατεύονται τις αρχές της ελεύθερης αγοράς και του ανταγωνισμού.
Το έργο της συνέχισε με επιτυχία ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξαρτήτων Εταιριών
Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ). Έτσι αντί για θωράκιση του ανταγωνισμού, με
διαδοχικές τροποποιήσεις των κανονισμών, πέτυχαν το ρίσκο τους
σαν «επενδυτές» να καλυφθεί απόλυτα με τις πάγιες χρεώσεις από τους καταναλωτές και έτσι την απόλυτη προστασία τους από τον ανταγωνισμό,εξασφαλίζοντας
σίγουρη κερδοφορία των επενδύσεων τους.
Το 2004 κατασκευάσθηκαν οι πρώτες ιδιωτικές θερμοηλεκτρικές μονάδες, (3
αεριοστροβιλικές) μετά από εγγυήσεις και μακροχρόνια σύμβαση επικουρικών
υπηρεσιών (ν3175/03) για να ακολουθήσει η μονάδα των ΕΛΠΕ (Ενεργειακή
Θεσσαλονίκης) που έγινε με πολιτική απόφαση και σε λάθος σημείο για την
ευστάθεια του συστήματος (στο βορρά αντί για το νότο). Αναπτύχτηκαν όμως οι
χονδρεμπορικές εταιρίες που εξασφάλισαν εισαγωγές - κύρια τη
Βουλγαρία- αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.
Το καλοκαίρι του 2008 η ΟΤΣ με την οποία γίνονται οι αγοροπωλησίες ηλεκτρισμού ξεπέρασε τα 120
ευρώ/KWH. Η εκτίναξη των τιμών του Φ.Α. – ακολουθούν με εξάμηνη υστέρηση τις
τιμές του πετρελαίου - σε συνδυασμό με την υψηλή ζήτηση οδήγησε την ΟΤΣ σε
ιστορικά υψηλά. Είχαμε τότε αλλεπάλληλες ανατιμήσεις των
τιμών ηλεκτρισμού. Οι εισαγωγείς και παραγωγοί κατέγραφαν υπερκέρδη και η ΔΕΗ
σημαντικές ζημιές.
Καθιερώθηκε τότε η Ρήτρα Αναπροσαρμογής Καυσίμων. Δεν εφαρμόσθηκε όμως
γιατί επήλθε η παγκόσμια οικονομική κρίση και η θεαματική αποκλιμάκωση των
τιμών του πετρελαίου.
Το πάρτι των κερδών πού έκαναν οι ιδιώτες
παραγωγοί και εισαγωγείςδημιούργησε ισχυρά κίνητρα για να κατασκευαστούν και
νέες ιδιωτικές μονάδες παραγωγής. Σήμερα έχουν ενταχθεί στο σύστημα και μπορούν
μα το τροφοδοτήσουν με ηλεκτρικό ρεύμα οι παρακάτω ιδιωτικές μονάδες
ηλεκτροπαραγωγής όλες με καύσιμο το εισαγόμενο Φ.Α.
Elpedison-Θίσβη 410 MW
Elpedison - Εν. Θες. 390 MW
Protergia cc 433 MW
Αλουμίνιον ΑΕ 334 MW
Ηρων Θερμοηλεκτρική I 50 MW
Ηρων Θερμοηλεκτρική II 50 MWΟι παραλογισμοί(;) των «ρυθμίσεων» όμως παρέμειναν και επιτάθηκαν με την
οικονομική κρίση, αφού με πολλαπλάσια εγκατεστημένη ισχύ καλύπτεται μικρότερη
ζήτηση. Η κρίση οδήγησε σε νέα προκλητικά αιτήματα εκ μέρους των «επενδυτών»τα οποία δυστυχώς υιοθετούσε η ΡΑΕ και
αποδεχόταν η κυβέρνηση.
ΟΣΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ ΕΠΙΒΑΡΥΝΟΥΝ ΜΕ 1ΔΙΣ ΕΥΡΩ ΤΟ ΧΡΌΝΟ ΤΟΥΣ
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΜΥΘΟΠΟΙΟΥΝ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ
Στην κυβερνητική φιλολογία κυριαρχούνν αυτές τις ημέρες «τα καλά της
απελευθέρωσης ηλεκτρισμού» Υπερασπίζονται μάλιστα μετά πάθους τιςδιαρθρωτικές
….αλλάγές πολλοί μάλιστα τις παρουσιάζουν ψευδόμενοι σαν αποτέλεσμα Ευρωπαικών Οδηγιών.
Επιτέλους πρέπει να ξεμασκαρευτούν όσοι εμπαίζουν τον λαό και αποσιωπούν το
γεγονός ότι αυτές αφαιρούν εισόδημα από τα νοικοκυριά και ανταγωνιστικότητα από
οικονομία…., αφορούν την προστασία των
ανταγωνιζόμενων εταιρειών από τον ανταγωνισμό και οδηγούν σε υπέρμετρη
επιβάρυνση καταναλωτών και οικονομίας.
Για να γίνουν κατανοητές οι «διαρθρωτικού» χαρακτήρα τροποποιήσεις των
κανονισμών που διέπουν την αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας , θα πρέπει να ρίξουμε
μια ματιά στην εξέλιξη των φορτίων της ημερήσιας αγοράς ,των αιχμών της ζήτησης
και των σχετικών διαγραμμάτων.
Διάγραμμα μέσου ωριαίου φορτίου για εργάσιμες ημέρες τον Ιούλιο
Στο κάθετο άξονα το μέσο ωραίο φορτίο σε MW, στον οριζόντιο οι ώρες της
ημέρας. Με κόκκινο το 2013,σκούρο πράσινο το 2012,ανοιχτο πράσινο το 2010 και
με πράσινο το 2008.
Επιλέχθηκε ο μήνας Ιούλιος που παρουσιάζει ιστορικά τα υψηλότερα φορτία.
Επίσης παρατίθεται πίνακας με τη αιχμή ζήτησης τα τελευταία 6 χρόνια.
Ετος
|
Αιχμή
|
|
2008
|
10.267 Mw
|
|
2009
|
9.761 Mw
|
|
2010
|
9.793 Mw
|
|
2011
|
9.868 Mw
|
|
2012
|
9.735 Mw
|
|
2013
|
8.263 Mw
|
|
Μεταξύ των ετών 2008 και 2013 παρουσιάσθηκαν σημαντικές μεταβολές. Η αιχμή
του φορτίου μειώθηκε κατά 1954 MW, το μέσο ωριαίο φορτίο κατά την ώρα της μεσημβρινής αιχμής
κατά 3276 MWκαι κατά την ώρα της βραδινής κατά 1414 MW. Η μεσημεριανή αιχμή
εξαφανίσθηκε και λόγω της αλματώδους αύξησης της παραγωγής από φωτοβολταικες
εγκαταστάσεις.
Σήμερα είναι εγκατεστημένες και διασυνδεδεμένες στο σύστημα μεταφοράς Η.Ε.
άρα μπορούν να πάρουν μέρος στην «αγορά» 53 μονάδες παραγωγής ( Μητρώα Μονάδων
ΑΔΜΗΕ) συνολικής ισχύος 12727 MW
Στη ΔΕΗ υπάγοντα 14 Υδροηλεκτρικές 3017,7 MW,17 Λιγνίτη 4456 MW, 6 Φ.Α.
1917 MW και 4 Πετρελαίου 698 ΜW .
Έχει αποπερατωθεί και εντάσσεται τους προέχεις μήνες η μονάδα Φ.Α. Αλιβέρι
5 420MW. Κατασκευάζνται η Μεγαλόπολη 5 Φ.Α. 830 MW και Πτολεμαΐδα 5 Λιγνίτη
700 MW.
Στις Ιδιωτικές Εταιρείες Παραγωγής υπάγονται 6 μονάδες συνδυασμένου κύκλου
και 3 αεροστροβιλικές συνολικής ισχύος 2574 MW όλες με καύσιμο το εισαγόμενο
ΦΑ.
Στο σύστημα επίσης εγχύουν, κατά προτεραιότητα μάλιστα, ενέργεια οι
εγκαταστάσεις ΑΠΕ συνολικής ισχύος 4235,88 MW ( 90,07 MW Συμπαραγωγής, 54,06MW
Βιομάζας-βιοαερίου, 1519,87 MW Αιολικά 217,88 MW μικρά υδροηλεκτρικά, 2021 MW
Φ/Β και 342 MW Φ/Β στεγών.)
Έχει καταγραφεί ιστορικά ότι σε κάθε οικονομική κρίση ένα τμήμα του
επενδυμένου κεφαλαίου καταστρέφεται.
Στην αγορά ηλεκτρισμού (διασυνδεδεμένο σύστημα) για ανάγκες που δεν
ξεπερνούν σήμερα αιχμή ισχύος 8260MW, με μειούμενη ζήτηση και διαρκώς
αυξανόμενη διείσδυση των ΑΠΕ, έχουμε εγκατεστημένη ισχύ που (μαζί με τις εγκαταστάσεις ΑΠΕ) ξεπερνούν τα 16500 MW που επαρκεί, χωρίς να υπολογίσουμε τις διασυνδέσεις με τα ηλεκτρικά συστήματα των
γειτονικών χωρών, να τροφοδοτήσει υπερδιπλάσια κατανάλωση.
Σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς πολλές εταιρείες θα είχαν προχωρήσει
ακόμη και σε ξήλωμα –μεταπώληση των μονάδων παραγωγής.
Στη χώρα μας όμως με«διαρθρωτικά μέτρα και αλλαγές», η ΡΑΕ και η κυβέρνηση επέβαλαν χρεώσεις στην αγορά. Δηλαδή σε όλους τους
καταναλωτές, χρεώσεις που υποσκάπτουν κάθε
προσπάθεια για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στην οικονομία,χρεώσεις που καλούνται να πληρώσουν οι καταναλωτές της ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να καταστούν βιώσιμες και με
εξασφαλισμένη κερδοφορία όλες οι ιδιωτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής σύγχρονης
τεχνολογίας Φ.Α.
Ταυτόχρονα υποχρέωσαν τη ΔΕΗ να παροπλίσει παλαιές
μονάδες της συνολικής ισχύος 1249 MW - δεν καταβάλλονται
πλέον αμοιβές για ΑΔΙ γι’ αυτές - μονάδες αποσβεσμένες που αποτελούν κοινωνικό
κεφάλαιο, ακυρώνοντας έτσι στη πράξη κάθε ανταγωνισμό στην, κατ’ ευφημισμό, απελευθερωμένη αγορά.
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις:
H αμοιβή για τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) και ο Μηχανισμός ανάκτησης μεταβλητού
κόστους (ΜΑΜΚ).
Αποτελεί Εφεύρεση για να εισπράττουν αμοιβή όσοι παραγωγοί δηλώσουν
διαθέσιμοι να….παράγουν! Με τον νόμο της απελευθέρωσης της αγοράς
Ν2773/99 δεν προβλεπόταν αμοιβή για την διαθεσιμότητα της ισχύος.
Η έλλειψη όμως επενδυτικού ενδιαφέροντος για νέες θερμικές μονάδες
ηλεκτροπαραγωγής(παρά τις μαζικές άδειες παραγωγής) οδήγησε στην καθιέρωση της
για μια και μόνο νέα μονάδα που θα κάλυπτε ανάγκες ασφάλειας εφοδιασμού και
καθορίσθηκε στα 25000 ευρώ /MW το χρόνο.
Στη συνέχεια επεκτάθηκε για όλες μονάδες και το καλοκαίρι του 2010 αυξήθηκε
σε 35.000 ευρώ/MW.Το 2011 αναπροσαρμόσθηκε και πάλι σε 45.000 και τελικά
πέταξε, για τις μονάδες ΦΑ συνδυασμένου και ανοικτού κύκλου, στις 90.000ευρώ/MW το χρόνο ( Ιούλιος του 2013).
Αύξηση από τις αρχές του 2010 360%!
Έτσι μια αργούσα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής Φ.Α. συνδυασμένου κύκλου με ΑΔΙ
400 MW θα εισπράττει κάθε χρόνο ποσό άνω των 36 εκατομμυρίων ευρώ! Ποσό που εξασφαλίζει
πλήρως όχι μόνο τα έξοδα της αλλά και ικανοποιητική κερδοφορία. Δηλαδή μια
αργούσα μονάδα συνδυασμένου κύκλου μόνο με την αμοιβή των ΑΔΙ εξασφαλίζει
απόσβεση της σε 6 χρόνια όταν η ΔΕΗ λογαριάζει για τις
αποσβέσεις της 25ετία !
Συνολική επιβάρυνση από την αμοιβή των ΑΔΙ περίπου 680 εκατομμύρια Ευρώ το
χρόνο και φυσικά επιμερίσθηκαν στους καταναλωτές!
Είχε προηγηθεί η «διαρθρωτική» προσωρινή καθιέρωση του
«Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους» που αντικαταστάθηκε με
την γενναίααναπροσαρμογή των ΑΔΙ.
Ο ΜΑΜΚ διασφάλιζε ένα προστατευμένο οικονομικά περιβάλλον σε όσους
ηλεκτροπαραγωγούς είχαν στη διάθεσή τους μονάδες ηλεκτροπαραγωγής συνδυασμένου
κύκλου (σ.σ. δηλαδή όλους τους ιδιώτες παραγωγούς), καθώς τους «αποζημίωνε» με
τιμές υψηλότερες από αυτές που διαμορφώνονταν στην ημερήσια αγορά ηλεκτρικής
ενέργειας (Οριακή Τιμή Συστήματος).
Ο μηχανισμός αυτός διασφάλιζε στη πράξη ότι οι μονάδες τους μπορούσαν να
λειτουργούν, ανεξαρτήτως της ζήτησης και του κόστους παραγωγής,απολαμβάνοντας πέραν της αμοιβής των ΑΔΙ (ήταν τότε 45000/MW), εγγυημένη τιμή για την παραγωγή τους, ανεξαρτήτως της πορείας της αγοράς και
του κόστους καυσίμου, καθώς αυτή κάλυπτε το μεταβλητό τους κόστος +10%.
Ο στρεβλωτικός αυτός μηχανισμός είχε σαν αποτέλεσμα τη
σημαντική επιβάρυνση του κόστους ηλεκτροπαραγωγής της χώρας (περίπου 400 εκατομμύρια
ευρώ το χρόνο-το πρώτο εξάμηνο του 2013 κόστισε στη ΔΕΗ 215 εκατομμύρια ευρώ),
με αντίστοιχη αρνητική επίπτωση στις δαπάνες και τη ρευστότητα της και τελικά
στα τιμολόγια των καταναλωτών.
Οδήγησε επίσης στην υποκατάσταση εγχώριου καυσίμου- του λιγνίτη- από
ακριβότερο εισαγόμενο –το ΦΑ- με σοβαρότατες επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα
της οικονομίας και το εμπορικό ισοζύγιο, την στιγμή της κορύφωσης των
επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης.
Στην κατασκευή του «εκσυγχρονιστικού» αυτού μηχανισμού συνέβαλε ,η
δυνατότητα - παρασχέθηκε με «διαρθρωτική» μεταβολή των κανονισμών- των παραγωγών να υποβάλουν προσφορές
ανά ώρα στην ημερήσια αγορά με τιμές - ακόμη και μηδενικές στο 30% του εικοσιτετράωρου - που να αντανακλούν όμως, στον μέσο όρο τους,
τουλάχιστον στο μεταβλητό τους κόστος μεταβολή που καταργείται από 1-1-14 μερικά και από 1-7-2014 πλήρως.
Οι ιδιώτες παραγωγοί «αξιοποίησαν» πλήρως την διάταξη αυτή φτιάχνοντας τις
ημερήσιες προσφορές τους κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υποκαθιστούν τις μονάδες του
Λιγνίτη με ζημιά της ΔΕΗ, των καταναλωτών και
της εθνικής οικονομίας.
Μετά την αναπροσαρμογή της αμοιβής των ΑΔΙ οι ιδιώτες παραγωγοί φαίνεται να αλλάζουν τακτική, αφού δεν τους συμφέρει πια να λειτουργούν οι μονάδες τους καιπροσφέρουν τιμές υψηλότερες που
τους αποκλείουν από το ημερήσιο πρόγραμμα. Έτσι αποφεύγουν ενδεχόμενες
ζημιές που κοστίζουν διπλά και σαν επισκευές και σαν απώλεια των σχετικών ΑΔΙ!
Έγινε δηλαδή ΘΑΥΜΑ μέγα, την εποχή του μνημονίου, προστέθηκε με
διαρθρωτικές αλλαγές(!) νέα κατηγορία αργόσχολων, με αμοιβές πλουσιοπάροχες,
δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο! Είναι η κατηγορία των «αναξιοπαθούντων»
επιχειρηματιών του τομέα ηλεκτροπαραγωγής!
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες συνέπειες θα προκαλέσει η απόφαση της ΡΑΕ για αλλαγή της
απόδοσης κεφαλαίων σε 8,5% για τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΗΕ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι συνέπειες της σχετικής απόφασης της
ΡΑΕ να αυξήσει την «επιτρεπόμενη απόδοση επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής
Βάσης της μεταφοράς και της διανομής» σε 8,5% και η συζητούμενη αύξηση, με νέα απόφασή της, της απόδοσης των κεφαλαίων
που θα επενδυθούν σε νέα σημαντικά έργα (πχ διασυνδέσεις Κρήτης , Κυκλάδων κλπ
) σε ποσοστό μεγαλύτερο και του 10% θα φανούν στις νέες χρεώσεις χρήσης των δικτύων ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ που πρόκειται να περάσουν από τον Ιούνιου του 2014 στους λογαριασμούς του ρεύματος των
καταναλωτών.
Η αναπροσαρμογή έγινε προκειμένου να καταστεί ελκυστική η πώληση του ΑΔΜΗΕ (δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας) και του 17% των
μετοχών της ΔΕΗ που έχει το ΤΑΙΠΕΔ αργότερα , αφού η
απόδοση των κεφαλαίων των «επενδυτών» θα είναι άριστη (το επιτόκιο της ΕΚΤ
είναι 0,25%).
Επιπρόσθετα οι καταναλωτές θα επιβαρυνθούν από την αλλαγή του τρόπου
υπολογισμού των αποσβέσεων από 25 χρόνια που είχαν καθιερωθεί σε 10 χρόνια που
χρησιμοποιούν οι ιδιώτες επενδυτές. Αξίζει να σημειωθεί πως οι αποδόσεις των
κεφαλαίων του ΑΔΜΗΕ το 2012 ήταν γύρω στο 4%. Είναι απόλυτα εύλογο, -μετά
την ολοκλήρωση των σχετικών αποκρατικοποιήσεων- να περιμένει κανείςδιπλασιασμό των σχετικών «ρυθμιζόμενων χρεώσεων» που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές, με τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού
ρεύματος.
*Ο Δημήτρης Πιπεργιάς είναι πρωην Πρόεδρος ΓΕΝΟΠ, πρώην Βουλευτης
kokinokamini.blogspot.g