Κατά τη χθεσινή ημερίδα της ΡΑΕ για τις δημοπρασίες ηλεκτρικής
ενέργειας τύπου ΝΟΜΕ, οι τεχνοκράτες του ΛΑΓΗΕ σημείωσαν ότι είναι
τεχνικά ανέφικτο να ξεκινήσουν οι διαδικασίες εντός του Σεπτεμβρίου όπως
προβλέπεται στο μνημόνιο 3 και ότι στην καλύτερη περίπτωση το
προαπαιτούμενο θα έχει ολοκληρωθεί Οκτώβριο (περί τα τέλη λένε οι
αισιόδοξες εκτιμήσεις).
Οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ είναι ένα από τα ενεργειακά προαπαιτούμενα, για τα οποία οι πληροφορίες λένε ότι οι Βρυξέλλες βγάζουν κόκκινη κάρτα εξαιτίας των καθυστερήσεων, απευθύνοντας δριμύ κατηγορώ προς την κυβέρνηση ότι πίσω από τις καθυστερήσεις βρίσκονται σκοπιμότητες.
Η περίπτωση των ΝΟΜΕ δικαιώνει απόλυτα τις αιτιάσεις, καθώς οι καθυστερήσεις και τα χρονοδιαγράμματα που ορίστηκαν εξαρχής άφηναν τα πάντα για την
τελευταία στιγμή. Χαρακτηριστικά η διαβούλευση της ΡΑΕ για τον κώδικα των δημοπρασιών του ΛΑΓΗΕ, λήγει την ερχόμενη Παρασκευή και θεωρητικά ο ΛΑΓΗΕ πρέπει να στήσει μια νέα προθεσμιακή αγορά μέσα σε 2 εβδομάδες. Κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί πουθενά στον κόσμο και επομένως εξαρχής το χρονοδιάγραμμα του ΥΠΕΝ οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια σε καθυστέρηση.
Ως προς τις υπόλοιπες ενεργειακές εκκρεμότητες, από τα περίφημα 15 βασικά παραδοτέα, το αρμόδιο υπουργείο είχε αναλάβει 5, τεχνικής, ως επί το πλείστον, δεσμεύσεις, που περιλαμβάνονται στα ορόσημα του Σεπτεμβρίου.
Εκτός από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, το ΥΠΕΝ είχε υπό την εποπτεία του, θέματα που αφορούν:
1. στη μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου (θέσπιση νέων ταριφών του δικτύου, νομοθεσία για το διαχωρισμό του δικτύου διανομής, αναθεώρηση του προγράμματος gas release),
2. στο νέο μοντέλο αγοράς ηλεκτρισμού (θέσπιση της νομοθεσίας για τη μετάβαση στη νέα δομή της αγοράς),
3. στις ΑΠΕ (τροποποίηση της κατανομής του τέλους ΕΤΜΕΑΡ στους καταναλωτές, ρυθμίσεις για τη βιωσιμότητα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ),
4. στο διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ (εξουσιοδότηση από τη ΓΣ της ΔΕΗ για την εφαρμογή του μοντέλου διαχωρισμού της θυγατρικής των δικτύων με πώληση τουλάχιστον του 20% σε στρατηγικό)
5. στα τιμολόγια ρεύματος της βιομηχανίας (εξουσιοδότηση της διοίκησης της ΔΕΗ για διαπραγματεύσεις και υπογραφή συμβάσεων με όλες τις βιομηχανίες).
Από τα παραπάνω προαπαιτούμενα, έχει ικανοποιηθεί μόνο το θέμα του ΑΔΜΗΕ και κατά το ήμισυ το θέμα για τις ΑΠΕ (ψηφίστηκε ο νόμος που διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του ειδικού λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ).
Για κάποια από τα βασικά παραδοτέα πάντως υπάρχουν σε εξέλιξη διεργασίες, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις αναμένονται εγκρίσεις από τις Βρυξέλλες. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται κυρίως για τεχνικής φύσης ρυθμίσεις, που όμως έχουν τη δική τους σημασία στην πορεία απελευθέρωσης του ενεργειακού τομέα.
Τέλος, φαίνεται ότι εκτός από τα προαπαιτούμενα του Σεπτεμβρίου, για τη δυσαρέσκεια των Βρυξελλών παίζει σημαντικό ρόλο και η γενικότερη αίσθηση που έχει καλλιεργηθεί, ότι το ΥΠΕΝ αντιτίθεται σε βασικές υποχρεώσεις έναντι των δανειστών , κυρίως σε σχέση με τις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις. Σε αυτό έχουν βοηθήσει και οι αλλεπάλληλες τοποθετήσεις του κ. Σκουρλέτη σε συνεντεύξεις του ή από το βήμα της βουλής. Θυμίζουμε ότι ο κ. Σκουρλέτης έχει δηλώσει την κάθετη αντίθεσή του τόσο για την πώληση του 17% της ΔΕΗ, όσο και για την πώληση του 66% ΔΕΣΦΑ, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα έμπρακτα (τροπολογία ΔΕΣΦΑ).
(capital.gr)
Οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ είναι ένα από τα ενεργειακά προαπαιτούμενα, για τα οποία οι πληροφορίες λένε ότι οι Βρυξέλλες βγάζουν κόκκινη κάρτα εξαιτίας των καθυστερήσεων, απευθύνοντας δριμύ κατηγορώ προς την κυβέρνηση ότι πίσω από τις καθυστερήσεις βρίσκονται σκοπιμότητες.
Η περίπτωση των ΝΟΜΕ δικαιώνει απόλυτα τις αιτιάσεις, καθώς οι καθυστερήσεις και τα χρονοδιαγράμματα που ορίστηκαν εξαρχής άφηναν τα πάντα για την
τελευταία στιγμή. Χαρακτηριστικά η διαβούλευση της ΡΑΕ για τον κώδικα των δημοπρασιών του ΛΑΓΗΕ, λήγει την ερχόμενη Παρασκευή και θεωρητικά ο ΛΑΓΗΕ πρέπει να στήσει μια νέα προθεσμιακή αγορά μέσα σε 2 εβδομάδες. Κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί πουθενά στον κόσμο και επομένως εξαρχής το χρονοδιάγραμμα του ΥΠΕΝ οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια σε καθυστέρηση.
Ως προς τις υπόλοιπες ενεργειακές εκκρεμότητες, από τα περίφημα 15 βασικά παραδοτέα, το αρμόδιο υπουργείο είχε αναλάβει 5, τεχνικής, ως επί το πλείστον, δεσμεύσεις, που περιλαμβάνονται στα ορόσημα του Σεπτεμβρίου.
Εκτός από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, το ΥΠΕΝ είχε υπό την εποπτεία του, θέματα που αφορούν:
1. στη μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου (θέσπιση νέων ταριφών του δικτύου, νομοθεσία για το διαχωρισμό του δικτύου διανομής, αναθεώρηση του προγράμματος gas release),
2. στο νέο μοντέλο αγοράς ηλεκτρισμού (θέσπιση της νομοθεσίας για τη μετάβαση στη νέα δομή της αγοράς),
3. στις ΑΠΕ (τροποποίηση της κατανομής του τέλους ΕΤΜΕΑΡ στους καταναλωτές, ρυθμίσεις για τη βιωσιμότητα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ),
4. στο διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ (εξουσιοδότηση από τη ΓΣ της ΔΕΗ για την εφαρμογή του μοντέλου διαχωρισμού της θυγατρικής των δικτύων με πώληση τουλάχιστον του 20% σε στρατηγικό)
5. στα τιμολόγια ρεύματος της βιομηχανίας (εξουσιοδότηση της διοίκησης της ΔΕΗ για διαπραγματεύσεις και υπογραφή συμβάσεων με όλες τις βιομηχανίες).
Από τα παραπάνω προαπαιτούμενα, έχει ικανοποιηθεί μόνο το θέμα του ΑΔΜΗΕ και κατά το ήμισυ το θέμα για τις ΑΠΕ (ψηφίστηκε ο νόμος που διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του ειδικού λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ).
Για κάποια από τα βασικά παραδοτέα πάντως υπάρχουν σε εξέλιξη διεργασίες, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις αναμένονται εγκρίσεις από τις Βρυξέλλες. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται κυρίως για τεχνικής φύσης ρυθμίσεις, που όμως έχουν τη δική τους σημασία στην πορεία απελευθέρωσης του ενεργειακού τομέα.
Τέλος, φαίνεται ότι εκτός από τα προαπαιτούμενα του Σεπτεμβρίου, για τη δυσαρέσκεια των Βρυξελλών παίζει σημαντικό ρόλο και η γενικότερη αίσθηση που έχει καλλιεργηθεί, ότι το ΥΠΕΝ αντιτίθεται σε βασικές υποχρεώσεις έναντι των δανειστών , κυρίως σε σχέση με τις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις. Σε αυτό έχουν βοηθήσει και οι αλλεπάλληλες τοποθετήσεις του κ. Σκουρλέτη σε συνεντεύξεις του ή από το βήμα της βουλής. Θυμίζουμε ότι ο κ. Σκουρλέτης έχει δηλώσει την κάθετη αντίθεσή του τόσο για την πώληση του 17% της ΔΕΗ, όσο και για την πώληση του 66% ΔΕΣΦΑ, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα έμπρακτα (τροπολογία ΔΕΣΦΑ).
(capital.gr)