Τους φόβους της ΔΕΗ ότι θα χρειαστεί να δημοπρατήσει αρκετά
μεγαλύτερες ποσότητες ενέργειας προς τον ανταγωνισμό απ’ όσες προέβλεπε
το αρχικό προσχέδιο, επιβεβαιώνει το τελευταίο κείμενο της συμφωνίας με
τους δανειστές.
Αυτός είναι προφανώς και ο λόγος που έκανε χθες τον Δημήτρη Τζανακόπουλο να εντάξει τα ενεργειακά στα θέματα που μαζί με τα εργασιακά και το δημοσιονομικό κενό, παραμένουν στις εκκρεμότητες της διαπραγμάτευσης. «Υπάρχει ακόμη ένα μικρό κενό στα ενεργειακά, που αναμένεται να γεφυρωθεί μέχρι το Eurogroup της Δευτέρας», δήλωσε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Εν προκειμένω οι πιστωτές ζητούν να διαθέσει η ΔΕΗ τον Ιανουάριο του 2017 μέσω των υποχρεωτικών δημοπρασιών πώλησης ρεύματος, ένα επιπλέον 12% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώθηκε το 2016. Το χειρότερο όμως είναι
ότι απαιτούν να επαναδιατεθούν του χρόνου οι ποσότητες 8% που πουλήθηκαν το 2016 σε νέα δημοπρασία που θα διενεργηθεί τον Σεπτέμβριο του 2017.
Τι κερδίζει- τι χάνει
Αν φαίνεται να κερδίζει κάτι η ελληνική πλευρά, με βάση πάντα το τελευταίο προσχέδιο της συμφωνίας, αυτός είναι ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας στο παιχνίδι καθορισμού των προς δημοπράτηση ποσοτήτων. Εφόσον διαπιστωθεί ότι το μερίδιο της ΔΕΗ έχει μειωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο από τους στόχους που έχουν τεθεί, τότε η ΡΑΕ θα μπορεί να παρεμβαίνει, και να ψαλιδίζει τις δημοπρατούμενες ποσότητες.
Δηλαδή αν τον προσεχή Ιούνιο η ΡΑΕ αποφανθεί ότι το μερίδιο της ΔΕΗ το 2017 προβλέπεται να πέσει κάτω από το 75,24% του αρχικού στόχου, τότε θα μπορεί αντίστοιχα να «ψαλιδίσει» τις ποσότητες που από εκεί και πέρα θα δημοπρατηθούν. Βέβαια η συγκεκριμένη διάταξη λειτουργεί και ως «παγίδα», αφού ερμηνεύεται και αντίστροφα. Να αυξηθούν δηλαδή οι προς δημοπράτηση ποσότητες εφόσον διαπιστωθεί υστέρηση έναντι των στόχων που έχουν τεθεί για μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ.
Έτερη θετική για την ελληνική πλευρά αλλαγή έναντι του αρχικού κειμένου αφορά την τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών. Στο τελευταίο προσχέδιο δεν φαίνεται να περνά η πρόταση της τρόικας για άμεση αναθεώρηση στην τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας του Ιανουαρίου, που θα περιλαμβάνει και το κόστος των ρύπων. Αν περνούσε κάτι τέτοιο θα οδηγούσε τον Ιανουάριο σε περαιτέρω ζημιά τη ΔΕΗ, που ούτως ή άλλως διαμαρτύρεται ότι στη πρώτη δημοπρασία (Οκτώβριος 2016) διέθεσε το ρεύμα σε τιμές κάτω του κόστους της.
Το τελευταίο ωστόσο κείμενο προβλέπει ότι η τιμή εκκίνησης θα αναθεωρείται κάθε Ιούνιο, αρχής γενομένης από τη δημοπρασία του Σεπτεμβρίου του 2017 (αφορά την επαναδιάθεση του 8% του 2016).
Ο Μάρτιος του ΑΔΜΗΕ
Στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ οι όποιες αλλαγές σε σχέση με το αρχικό προσχέδιο αφορούν μόνο τα χρονοδιαγράμματα. Αν ως τον προσεχή Μάρτιο (αντί αρχικά για Φεβρουάριο) δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο απόσχισης του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, τότε επανέρχεται το σενάριο πώλησης του 100% του διαχειριστή δικτύων.
Εν προκειμένω, το αργότερο ως το Μάρτιο θα πρέπει η ΔΕΗ να έχει εισφέρει το 51% του ΑΔΜΗΕ στην εταιρεία συμμετοχών (ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ), που με τη σειρά της θα πρέπει να υποβάλει αίτηση για εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.
Εφόσον ως τότε δεν καταφέρει να το κάνει, τότε θα πρέπει εντός του 2017 να βάλει μπροστά την πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ.
…και όφελος 367 εκατ. ευρώ
Σημειωτέον ότι πριν από περίπου μια εβδομάδα, η γενική συνέλευση της ΔΕΗ ενέκρινε τη μεταβίβαση του 24% του ΑΔΜΗΕ στη State Grid έναντι ποσού 320 εκατ. ευρώ. Εάν όμως δεν ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα βήματα της απόσχισης, η υπογραφή της σχετικής σύμβασης δεν θα έχει την έγκριση των θεσμών.
Έτσι εντός του Ιανουαρίου η ΔΕΗ θα πραγματοποιήσει νέα γενική συνέλευση για την έγκριση της μεταβίβασης του 25% στο Δημόσιο έναντι τιμήματος 333 εκατ. ευρώ, καθώς και τη δωρεάν διάθεση του υπολοίπου 51% στη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ.
Συνολικά η ΔΕΗ θα εισπράξει 320 εκατ. ευρώ από τους Κινέζους για την πώληση του 24% του ΑΔΜΗΕ, καθώς και άλλα 333 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο για τη μεταβίβαση του 25%, μαζί με 93 εκατ. ως επιστροφή κεφαλαίου από τον ΑΔΜΗΕ. Αθροιστικά μιλάμε για 747 εκατ. ευρώ.
Αλλά για το σύνολο των αγοραπωλησιών αυτών πρέπει να καταβάλει εντός του 2018 στο Δημόσιο φόρους ύψους 379 εκατ. ευρώ. Τούτο σημαίνει ότι στη τσέπη της θα βάλει η ΔΕΗ 367 εκατ. ευρώ.
(Γ. Φιντικάκης, liberal.gr)
Αυτός είναι προφανώς και ο λόγος που έκανε χθες τον Δημήτρη Τζανακόπουλο να εντάξει τα ενεργειακά στα θέματα που μαζί με τα εργασιακά και το δημοσιονομικό κενό, παραμένουν στις εκκρεμότητες της διαπραγμάτευσης. «Υπάρχει ακόμη ένα μικρό κενό στα ενεργειακά, που αναμένεται να γεφυρωθεί μέχρι το Eurogroup της Δευτέρας», δήλωσε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Εν προκειμένω οι πιστωτές ζητούν να διαθέσει η ΔΕΗ τον Ιανουάριο του 2017 μέσω των υποχρεωτικών δημοπρασιών πώλησης ρεύματος, ένα επιπλέον 12% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώθηκε το 2016. Το χειρότερο όμως είναι
ότι απαιτούν να επαναδιατεθούν του χρόνου οι ποσότητες 8% που πουλήθηκαν το 2016 σε νέα δημοπρασία που θα διενεργηθεί τον Σεπτέμβριο του 2017.
Τι κερδίζει- τι χάνει
Αν φαίνεται να κερδίζει κάτι η ελληνική πλευρά, με βάση πάντα το τελευταίο προσχέδιο της συμφωνίας, αυτός είναι ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας στο παιχνίδι καθορισμού των προς δημοπράτηση ποσοτήτων. Εφόσον διαπιστωθεί ότι το μερίδιο της ΔΕΗ έχει μειωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο από τους στόχους που έχουν τεθεί, τότε η ΡΑΕ θα μπορεί να παρεμβαίνει, και να ψαλιδίζει τις δημοπρατούμενες ποσότητες.
Δηλαδή αν τον προσεχή Ιούνιο η ΡΑΕ αποφανθεί ότι το μερίδιο της ΔΕΗ το 2017 προβλέπεται να πέσει κάτω από το 75,24% του αρχικού στόχου, τότε θα μπορεί αντίστοιχα να «ψαλιδίσει» τις ποσότητες που από εκεί και πέρα θα δημοπρατηθούν. Βέβαια η συγκεκριμένη διάταξη λειτουργεί και ως «παγίδα», αφού ερμηνεύεται και αντίστροφα. Να αυξηθούν δηλαδή οι προς δημοπράτηση ποσότητες εφόσον διαπιστωθεί υστέρηση έναντι των στόχων που έχουν τεθεί για μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ.
Έτερη θετική για την ελληνική πλευρά αλλαγή έναντι του αρχικού κειμένου αφορά την τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών. Στο τελευταίο προσχέδιο δεν φαίνεται να περνά η πρόταση της τρόικας για άμεση αναθεώρηση στην τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας του Ιανουαρίου, που θα περιλαμβάνει και το κόστος των ρύπων. Αν περνούσε κάτι τέτοιο θα οδηγούσε τον Ιανουάριο σε περαιτέρω ζημιά τη ΔΕΗ, που ούτως ή άλλως διαμαρτύρεται ότι στη πρώτη δημοπρασία (Οκτώβριος 2016) διέθεσε το ρεύμα σε τιμές κάτω του κόστους της.
Το τελευταίο ωστόσο κείμενο προβλέπει ότι η τιμή εκκίνησης θα αναθεωρείται κάθε Ιούνιο, αρχής γενομένης από τη δημοπρασία του Σεπτεμβρίου του 2017 (αφορά την επαναδιάθεση του 8% του 2016).
Ο Μάρτιος του ΑΔΜΗΕ
Στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ οι όποιες αλλαγές σε σχέση με το αρχικό προσχέδιο αφορούν μόνο τα χρονοδιαγράμματα. Αν ως τον προσεχή Μάρτιο (αντί αρχικά για Φεβρουάριο) δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο απόσχισης του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, τότε επανέρχεται το σενάριο πώλησης του 100% του διαχειριστή δικτύων.
Εν προκειμένω, το αργότερο ως το Μάρτιο θα πρέπει η ΔΕΗ να έχει εισφέρει το 51% του ΑΔΜΗΕ στην εταιρεία συμμετοχών (ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ), που με τη σειρά της θα πρέπει να υποβάλει αίτηση για εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.
Εφόσον ως τότε δεν καταφέρει να το κάνει, τότε θα πρέπει εντός του 2017 να βάλει μπροστά την πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ.
…και όφελος 367 εκατ. ευρώ
Σημειωτέον ότι πριν από περίπου μια εβδομάδα, η γενική συνέλευση της ΔΕΗ ενέκρινε τη μεταβίβαση του 24% του ΑΔΜΗΕ στη State Grid έναντι ποσού 320 εκατ. ευρώ. Εάν όμως δεν ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα βήματα της απόσχισης, η υπογραφή της σχετικής σύμβασης δεν θα έχει την έγκριση των θεσμών.
Έτσι εντός του Ιανουαρίου η ΔΕΗ θα πραγματοποιήσει νέα γενική συνέλευση για την έγκριση της μεταβίβασης του 25% στο Δημόσιο έναντι τιμήματος 333 εκατ. ευρώ, καθώς και τη δωρεάν διάθεση του υπολοίπου 51% στη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ.
Συνολικά η ΔΕΗ θα εισπράξει 320 εκατ. ευρώ από τους Κινέζους για την πώληση του 24% του ΑΔΜΗΕ, καθώς και άλλα 333 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο για τη μεταβίβαση του 25%, μαζί με 93 εκατ. ως επιστροφή κεφαλαίου από τον ΑΔΜΗΕ. Αθροιστικά μιλάμε για 747 εκατ. ευρώ.
Αλλά για το σύνολο των αγοραπωλησιών αυτών πρέπει να καταβάλει εντός του 2018 στο Δημόσιο φόρους ύψους 379 εκατ. ευρώ. Τούτο σημαίνει ότι στη τσέπη της θα βάλει η ΔΕΗ 367 εκατ. ευρώ.
(Γ. Φιντικάκης, liberal.gr)