Μεγάλη και προς το παρόν αγεφύρωτη παραμένει η απόσταση ανάμεσα
σε όσα ζητούν οι δανειστές για τα ενεργειακά και σε όσα αντιπροτείνει το
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Μετά τις δύο συναντήσεις του Γιώργου Σταθάκη με τους επικεφαλής της αντιπροσωπείας των δανειστών την προηγούμενη εβδομάδα και τις τρείς συναντήσεις των στελεχών της ΔΕΗ, παρουσία του Μανόλη Παναγιωτάκη, με το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας, τα κρίσιμα ζητήματα που σχετίζονται με τις δημοπρατούμενες ποσότητες στη διαδικασία των NOME και - κυρίως – την αποτύπωση των εναλλακτικών δομικών μέτρων, παραμένουν ορθάνοιχτα.
Η πρόταση της ΔΕΗ για «ελεγχόμενη» μεταβίβαση αναλογικού πελατολογίου
μέσω θυγατρικών στην προμήθεια, παρουσιάστηκε διεξοδικά σε τεχνικό επίπεδο και τώρα μένει να φανεί αν θα γίνει αποδεκτή ως μία από τις μεθόδους ανοίγματος της αγοράς. H στάση των θεσμών υπήρξε ιδιαίτερα επιφυλακτική, ωστόσο, ακόμα και αν περιληφθεί η λύση αυτή στο μείγμα των μέτρων, δεν είναι ικανή, προς ώρας τουλάχιστον, να αμβλύνει την πίεση για τα NOME και την πώληση λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων.
Η διαπραγμάτευση για τα θέματα αυτά είναι σε εξέλιξη και τα βήματα που έχουν γίνει είναι ελάχιστα, ενώ η πορεία της θα εξαρτηθεί και από το γενικότερο κλίμα των επαφών για το κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης, καθώς και από το χρόνο που θα μείνουν τελικά στην Ελλάδα οι επικεφαλής της τρόικας. Τη στιγμή αυτή, ως γνωστόν, πέραν των ενεργειακών, υπάρχει εμπλοκή για τα εργασιακά, το δημοσιονομικό κενό για το 2019, το ύψος του αφορολόγητου και τη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος.
Ποια είναι τα βήματα που έχουν γίνει;
Στον τομέα των NOME η ελληνική πλευρά έχει δεχθεί να αυξηθούν οι δημοπρατούμενες ποσότητες σε σχέση με τα ποσοστά που προβλέπει ο νόμος (12% το 2017, 13% το 2018 κ.λπ.) και να πάμε σε ποσότητες της τάξης του 17% το χρόνο. Η τρόικα δεν έχει κάνει πίσω από την απαίτηση για σωρευτικό υπολογισμό των προς δημοπράτηση ποσοτήτων χρόνο με το χρόνο, (20% το 2017, 33% το 2018 κ.ο.κ.), ωστόσο επειδή ποτέ τα NOME δεν υπήρξαν μια πολιτική που προτιμούσε (η τρόικα), εμφανίζεται έτοιμη να κάνει κάποια παραχώρηση εάν προχωρήσουν κάπως τα πράγματα στο θέμα της πώλησης μονάδων.
Η πώληση μονάδων έχει αναδειχθεί στο «ιερό δισκοπότηρο» των απαιτήσεων της τρόικας καθώς οι επιτελείς της (κυρίως, δε, της Κομισιόν που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέμα) υποστηρίζουν ότι το παραγωγικό portfolio της ΔΕΗ αποτελεί το πρόβλημα που γεννά τις υπόλοιπες δυσλειτουργίες στο άνοιγμα της αγοράς, και ως εκ τούτου έχουν επικεντρώσει εκεί την πίεσή τους. Ζητούν συγκεκριμένα, όπως έγκαιρα έχει αποκαλύψει το energypress, να βγούν προς πώληση λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές μονάδες που να εκπροσωπούν το 40% της δυναμικότητας της ΔΕΗ, στην περίπτωση που τον Ιούνιο εκτιμηθεί ότι δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι για τους οποίους έχει δεσμευθεί η χώρα μας.
Υπό την πίεση των δανειστών, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο θέμα αυτό έχει αντιπροτείνει δύο πράγματα: Πρώτον, να αξιολογηθεί η πρόοδος στην επίτευξη των στόχων τον Δεκέμβριο και όχι τον Ιούνιο, και αν κριθεί ότι υπάρχει ανάγκη δομικών μέτρων να νομοθετηθούν κατά το 1ο εξάμηνο του 2018 και να εφαρμοστούν από το 2ο εξάμηνο του 2018. Δεύτερον, εάν κριθεί, τότε, ότι απαιτείται η λήψη δομικών μέτρων και συγκεκριμένα πώλησης παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ, αυτό να αφορά το ποσοστό κατά το οποίο θα υπολείπεται για την επίτευξη του στόχου (ο οποίος ως γνωστόν για το τέλος του 2017 αφορά το να έχει μετακινηθεί στους εναλλακτικούς παρόχους το 25% του πελατολογίου της ΔΕΗ) και όχι το 40% που ζητάει η τρόικα.
Οι συναντήσεις της ΔΕΗ
Τα στελέχη της ΔΕΗ είχαν, παρουσία του προέδρου της επιχείρησης, τρείς συναντήσεις με το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας. Μία την Παρασκευή και δύο το Σάββατο. Στις συναντήσεις αυτές η ΔΕΗ παρουσίασε τις λεπτομέρειες της πρότασής της και επιχείρησε να πείσει ότι είναι ο μοναδικός τρόπος για να ανοίξει η αγορά.
Δεσμεύθηκε ότι το σχέδιο μπορεί να υλοποιηθεί μέχρι τον Ιούνιο και ενημέρωσε για την πρόσληψη συμβούλου στρατηγικής (η PWC) ο ρόλος του οποίου δεν περιορίζεται στην ίδρυση και πώληση των θυγατρικών, αλλά στην αναζήτηση κάθε πρόσφορου μέσου για το άνοιγμα της αγοράς.
Ο κ. Παναγιωτάκης διαβεβαίωσε ότι στόχος και της ΔΕΗ είναι να προχωρήσει η απελευθέρωση καθώς η ανισορροπία ανάμεσα στα μερίδια που έχει η επιχείρηση στην παραγωγή και τη λιανική είναι εις βάρος της. Τόνισε δε ότι η ΔΕΗ έχει απευθύνει πρόσκληση προς τους ανταγωνιστές της στη λιανική να συνεργαστούν στο σχεδιασμό των θυγατρικών και ότι είναι διατεθειμένη να δώσει κίνητρα ώστε να παραμείνουν οι πελάτες στη θυγατρική, αλλά και να συμμετάσχει σε αυτές ως παθητικός μέτοχος προκειμένου να διευκολυνθεί η μεταφορά πελατών σε αυτές. Στο ζήτημα αυτό, της διατηρησικότητας δηλαδή της λύσης, ήταν ιδιαίτερα επίμονες οι ερωτήσεις των τεχνοκρατών της τρόικας.
Κατά τη διάρκεια των 3 συναντήσεων που κράτησαν συνολικά περίπου 6 ώρες, από ένα σημείο και μετά η ΔΕΗ κλήθηκε να δώσει στοιχεία για πολλές πλευρές της υφιστάμενης κατάστασης στην ηλεκτρική αγορά και της δικής της πολιτικής μέσα σε αυτήν. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
Πρώτον, τη λεγόμενη ωρίμανση των ληξιπρόθεσμων χρεών των καταναλωτών προς τη ΔΕΗ, δηλαδή ποιο ποσοστό των χρεών ξεπερνάει τους 3 μήνες, ποιο τους 6 μήνες, ποιο τους 10 κ.λπ. Με τα στοιχεία αυτά μπορεί να γίνει αξιολόγηση και αποτίμηση της επικινδυνότητας του πελατολογίου και συνεπώς να αξιολογηθεί το μείγμα πελατών που σκοπεύει η ΔΕΗ να τοποθετήσει σε κάθε μία από τις θυγατρικές που σκοπεύει να δημιουργήσει.
Στο θέμα αυτό η ΔΕΗ κλήθηκε να απαντήσει γιατί δεν προχωρά σε αποκοπές σε όσους χρωστάνε (και δεν ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες) ανεξαρτήτως ποσού. Η ΔΕΗ υποστηρίζει επ αυτού ότι από το σύνολο των 1,7 εκατ. καταναλωτών που έχουν ληξιπρόθεσμα, περίπου το 1,2 εκατ. χρωστάει κάτω από 500 ευρώ με το συνολικό ύψος των οφειλών τους να φτάνει μόλις τα 140 εκατ. ευρώ. Συνεπώς εαν προχωρούσε σε μαζικές αποκοπές θα προκαλούσε μεγάλη κοινωνικλή αναταραχή με μικρό ταμειακό αποτέλεσμα.
Δεύτερον, την τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ, καθώς οι εκπρόσωποι των θεσμών έχουν διατυπώσει αρνητικές παρατηρήσεις για το γεγονός ότι η ΔΕΗ προχώρησε στις εκπτώσεις του 15% στους καλοπληρωτές και του επιπλέον 6% για την προπληρωμή των λογαριασμών ενός χρόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες η ΔΕΗ παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, από τη στιγμή που ελήφθη η απόφαση για μείωση 15%, σταμάτησε η παρατηρούμενη μέχρι τότε άνοδος των ληξιπρόθεσμων χρεών και υπήρξε σταθεροποίηση.
Τρίτον, την ανακοπή του ρυθμού ανοίγματος της αγοράς και μετακίνησης πελατών προς τους ιδιωτικούς παρόχους. Η ΔΕΗ υποστηρίζει ότι οι πελάτες δεν θέλουν να φύγουν από το πελατολόγιό της και παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία μεγάλο μέρος των καταναλωτών (οφειλέτες, υψηλή τάση, ειδικά τιμολόγια κ.α.) παραμένουν αναγκαστικά στη ΔΕΗ και συνεπώς περιορίζεται εκ των πραγμάτων το ποσοστό των καταναλωτών που μπορούν να δείξουν κινητικότητα.
Τέταρτον, το πρόγραμμα αποσύρσεων παλιών λιγνιτικών μονάδων της επιχείρησης και την προοπτική του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ σε βάθος χρόνου έως το 2030.
http://energypress.gr/news/orthanoihti-i-diapragmateysi-oi-thygatrikes-tis-dei-den-amvlynoyn-tin-piesi-gia-posotites-nome
Μετά τις δύο συναντήσεις του Γιώργου Σταθάκη με τους επικεφαλής της αντιπροσωπείας των δανειστών την προηγούμενη εβδομάδα και τις τρείς συναντήσεις των στελεχών της ΔΕΗ, παρουσία του Μανόλη Παναγιωτάκη, με το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας, τα κρίσιμα ζητήματα που σχετίζονται με τις δημοπρατούμενες ποσότητες στη διαδικασία των NOME και - κυρίως – την αποτύπωση των εναλλακτικών δομικών μέτρων, παραμένουν ορθάνοιχτα.
Η πρόταση της ΔΕΗ για «ελεγχόμενη» μεταβίβαση αναλογικού πελατολογίου
μέσω θυγατρικών στην προμήθεια, παρουσιάστηκε διεξοδικά σε τεχνικό επίπεδο και τώρα μένει να φανεί αν θα γίνει αποδεκτή ως μία από τις μεθόδους ανοίγματος της αγοράς. H στάση των θεσμών υπήρξε ιδιαίτερα επιφυλακτική, ωστόσο, ακόμα και αν περιληφθεί η λύση αυτή στο μείγμα των μέτρων, δεν είναι ικανή, προς ώρας τουλάχιστον, να αμβλύνει την πίεση για τα NOME και την πώληση λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων.
Η διαπραγμάτευση για τα θέματα αυτά είναι σε εξέλιξη και τα βήματα που έχουν γίνει είναι ελάχιστα, ενώ η πορεία της θα εξαρτηθεί και από το γενικότερο κλίμα των επαφών για το κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης, καθώς και από το χρόνο που θα μείνουν τελικά στην Ελλάδα οι επικεφαλής της τρόικας. Τη στιγμή αυτή, ως γνωστόν, πέραν των ενεργειακών, υπάρχει εμπλοκή για τα εργασιακά, το δημοσιονομικό κενό για το 2019, το ύψος του αφορολόγητου και τη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος.
Ποια είναι τα βήματα που έχουν γίνει;
Στον τομέα των NOME η ελληνική πλευρά έχει δεχθεί να αυξηθούν οι δημοπρατούμενες ποσότητες σε σχέση με τα ποσοστά που προβλέπει ο νόμος (12% το 2017, 13% το 2018 κ.λπ.) και να πάμε σε ποσότητες της τάξης του 17% το χρόνο. Η τρόικα δεν έχει κάνει πίσω από την απαίτηση για σωρευτικό υπολογισμό των προς δημοπράτηση ποσοτήτων χρόνο με το χρόνο, (20% το 2017, 33% το 2018 κ.ο.κ.), ωστόσο επειδή ποτέ τα NOME δεν υπήρξαν μια πολιτική που προτιμούσε (η τρόικα), εμφανίζεται έτοιμη να κάνει κάποια παραχώρηση εάν προχωρήσουν κάπως τα πράγματα στο θέμα της πώλησης μονάδων.
Η πώληση μονάδων έχει αναδειχθεί στο «ιερό δισκοπότηρο» των απαιτήσεων της τρόικας καθώς οι επιτελείς της (κυρίως, δε, της Κομισιόν που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέμα) υποστηρίζουν ότι το παραγωγικό portfolio της ΔΕΗ αποτελεί το πρόβλημα που γεννά τις υπόλοιπες δυσλειτουργίες στο άνοιγμα της αγοράς, και ως εκ τούτου έχουν επικεντρώσει εκεί την πίεσή τους. Ζητούν συγκεκριμένα, όπως έγκαιρα έχει αποκαλύψει το energypress, να βγούν προς πώληση λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές μονάδες που να εκπροσωπούν το 40% της δυναμικότητας της ΔΕΗ, στην περίπτωση που τον Ιούνιο εκτιμηθεί ότι δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι για τους οποίους έχει δεσμευθεί η χώρα μας.
Υπό την πίεση των δανειστών, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο θέμα αυτό έχει αντιπροτείνει δύο πράγματα: Πρώτον, να αξιολογηθεί η πρόοδος στην επίτευξη των στόχων τον Δεκέμβριο και όχι τον Ιούνιο, και αν κριθεί ότι υπάρχει ανάγκη δομικών μέτρων να νομοθετηθούν κατά το 1ο εξάμηνο του 2018 και να εφαρμοστούν από το 2ο εξάμηνο του 2018. Δεύτερον, εάν κριθεί, τότε, ότι απαιτείται η λήψη δομικών μέτρων και συγκεκριμένα πώλησης παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ, αυτό να αφορά το ποσοστό κατά το οποίο θα υπολείπεται για την επίτευξη του στόχου (ο οποίος ως γνωστόν για το τέλος του 2017 αφορά το να έχει μετακινηθεί στους εναλλακτικούς παρόχους το 25% του πελατολογίου της ΔΕΗ) και όχι το 40% που ζητάει η τρόικα.
Οι συναντήσεις της ΔΕΗ
Τα στελέχη της ΔΕΗ είχαν, παρουσία του προέδρου της επιχείρησης, τρείς συναντήσεις με το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας. Μία την Παρασκευή και δύο το Σάββατο. Στις συναντήσεις αυτές η ΔΕΗ παρουσίασε τις λεπτομέρειες της πρότασής της και επιχείρησε να πείσει ότι είναι ο μοναδικός τρόπος για να ανοίξει η αγορά.
Δεσμεύθηκε ότι το σχέδιο μπορεί να υλοποιηθεί μέχρι τον Ιούνιο και ενημέρωσε για την πρόσληψη συμβούλου στρατηγικής (η PWC) ο ρόλος του οποίου δεν περιορίζεται στην ίδρυση και πώληση των θυγατρικών, αλλά στην αναζήτηση κάθε πρόσφορου μέσου για το άνοιγμα της αγοράς.
Ο κ. Παναγιωτάκης διαβεβαίωσε ότι στόχος και της ΔΕΗ είναι να προχωρήσει η απελευθέρωση καθώς η ανισορροπία ανάμεσα στα μερίδια που έχει η επιχείρηση στην παραγωγή και τη λιανική είναι εις βάρος της. Τόνισε δε ότι η ΔΕΗ έχει απευθύνει πρόσκληση προς τους ανταγωνιστές της στη λιανική να συνεργαστούν στο σχεδιασμό των θυγατρικών και ότι είναι διατεθειμένη να δώσει κίνητρα ώστε να παραμείνουν οι πελάτες στη θυγατρική, αλλά και να συμμετάσχει σε αυτές ως παθητικός μέτοχος προκειμένου να διευκολυνθεί η μεταφορά πελατών σε αυτές. Στο ζήτημα αυτό, της διατηρησικότητας δηλαδή της λύσης, ήταν ιδιαίτερα επίμονες οι ερωτήσεις των τεχνοκρατών της τρόικας.
Κατά τη διάρκεια των 3 συναντήσεων που κράτησαν συνολικά περίπου 6 ώρες, από ένα σημείο και μετά η ΔΕΗ κλήθηκε να δώσει στοιχεία για πολλές πλευρές της υφιστάμενης κατάστασης στην ηλεκτρική αγορά και της δικής της πολιτικής μέσα σε αυτήν. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
Πρώτον, τη λεγόμενη ωρίμανση των ληξιπρόθεσμων χρεών των καταναλωτών προς τη ΔΕΗ, δηλαδή ποιο ποσοστό των χρεών ξεπερνάει τους 3 μήνες, ποιο τους 6 μήνες, ποιο τους 10 κ.λπ. Με τα στοιχεία αυτά μπορεί να γίνει αξιολόγηση και αποτίμηση της επικινδυνότητας του πελατολογίου και συνεπώς να αξιολογηθεί το μείγμα πελατών που σκοπεύει η ΔΕΗ να τοποθετήσει σε κάθε μία από τις θυγατρικές που σκοπεύει να δημιουργήσει.
Στο θέμα αυτό η ΔΕΗ κλήθηκε να απαντήσει γιατί δεν προχωρά σε αποκοπές σε όσους χρωστάνε (και δεν ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες) ανεξαρτήτως ποσού. Η ΔΕΗ υποστηρίζει επ αυτού ότι από το σύνολο των 1,7 εκατ. καταναλωτών που έχουν ληξιπρόθεσμα, περίπου το 1,2 εκατ. χρωστάει κάτω από 500 ευρώ με το συνολικό ύψος των οφειλών τους να φτάνει μόλις τα 140 εκατ. ευρώ. Συνεπώς εαν προχωρούσε σε μαζικές αποκοπές θα προκαλούσε μεγάλη κοινωνικλή αναταραχή με μικρό ταμειακό αποτέλεσμα.
Δεύτερον, την τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ, καθώς οι εκπρόσωποι των θεσμών έχουν διατυπώσει αρνητικές παρατηρήσεις για το γεγονός ότι η ΔΕΗ προχώρησε στις εκπτώσεις του 15% στους καλοπληρωτές και του επιπλέον 6% για την προπληρωμή των λογαριασμών ενός χρόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες η ΔΕΗ παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, από τη στιγμή που ελήφθη η απόφαση για μείωση 15%, σταμάτησε η παρατηρούμενη μέχρι τότε άνοδος των ληξιπρόθεσμων χρεών και υπήρξε σταθεροποίηση.
Τρίτον, την ανακοπή του ρυθμού ανοίγματος της αγοράς και μετακίνησης πελατών προς τους ιδιωτικούς παρόχους. Η ΔΕΗ υποστηρίζει ότι οι πελάτες δεν θέλουν να φύγουν από το πελατολόγιό της και παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία μεγάλο μέρος των καταναλωτών (οφειλέτες, υψηλή τάση, ειδικά τιμολόγια κ.α.) παραμένουν αναγκαστικά στη ΔΕΗ και συνεπώς περιορίζεται εκ των πραγμάτων το ποσοστό των καταναλωτών που μπορούν να δείξουν κινητικότητα.
Τέταρτον, το πρόγραμμα αποσύρσεων παλιών λιγνιτικών μονάδων της επιχείρησης και την προοπτική του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ σε βάθος χρόνου έως το 2030.
http://energypress.gr/news/orthanoihti-i-diapragmateysi-oi-thygatrikes-tis-dei-den-amvlynoyn-tin-piesi-gia-posotites-nome