Εισοδηματικά κριτήρια επιδότησης του επιπλέον κόστους για την
ηλεκτροδότηση των νησιών προκειμένου να περιοριστεί η χρέωση των
Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) για τους καταναλωτές εξετάζει η ΡΑΕ, στο
πλαίσιο ενός συνολικότερου πακέτου προτάσεων ελάφρυνσης του λογαριασμού
ρεύματος. Προτεραιότητα αυτού του πακέτου είναι η τροποποίηση της
μεθοδολογίας επιμερισμού των ΥΚΩ που οδηγεί σε υπέρμετρες και άδικες
επιβαρύνσεις, όπως ανέδειξε η «Κ» σε προηγούμενο δημοσίευμά της και
παραδέχθηκαν οι αρμόδιες αρχές. Το συνολικότερο πακέτο προτάσεων που
εξετάζει η ΡΑΕ, περιλαμβάνει επίσης τον επανέλεγχο των ρυθμιστικών
χρεώσεων για τη μεταφορά και διανομή της ηλεκτρικής ενέργειας με στόχο
τη μείωσή τους εάν υπάρξουν τέτοια
περιθώρια, τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ (χρέωση για την ενέργεια που παράγεται από ΑΠΕ), αλλά και την απαλλαγή των ΥΚΩ από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, ο οποίος σε ετήσια βάση ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ περίπου.
Σε προτεραιότητα θέτει η αρμόδια αρχή και την ηλεκτρική διασύνδεση των μη διασυνδεδεμένων νησιών, project που εκκρεμεί δεκαετίες και που θα περιορίσει τα κόστη ΥΚΩ κατά 90% και το κόστος για τους καταναλωτές κατά 600-800 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η διακύμανση του κόστους αυτού σχετίζεται με τις τιμές του πετρελαίου για τη λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ στα νησιά.
Οι καταναλωτές μέσω των ΥΚΩ πληρώνουν ουσιαστικά τη διαχρονική ολιγωρία όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων στο στρατηγικής σημασίας θέμα διασύνδεσης των νησιών που εκτός του κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθιστά μη ασφαλή την ομαλή τροφοδοσία τους σε ηλεκτρισμό, με ανυπολόγιστες συνέπειες. Το προ τριετίας μπλακ άουτ στη Σαντορίνη παραμονές Δεκαπενταύγουστου είναι ενδεικτικό της δυσμενούς θέσεως που βρίσκονται τα νησιά κυρίως τους θερινούς μήνες που η κατανάλωση σε ηλεκτρισμό ανεβαίνει κατακόρυφα.
Η εναλλακτική
Ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Νίκος Μπουλαξής, μιλώντας προ δεκαημέρου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, έθεσε και θέμα ανάληψης του κόστους των ΥΚΩ από τον κρατικό προϋπολογισμό, πρακτική που όπως είπε ακολουθούν οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. «Είναι θέμα πολιτικής απόφασης» είπε ο κ. Μπουλαξής, ο οποίος ενημέρωσε τους βουλευτές ότι με τη θεσμοθέτηση του χειμερινού πακέτου για την ενέργεια που προωθεί η Ε.Ε., όλες αυτές οι χρεώσεις θα πρέπει υποχρεωτικά να φύγουν από τον λογαριασμό ρεύματος και να περάσουν στο κράτος. Η ΡΑΕ αναμένεται να βάλει από τώρα στη συζήτηση με τα συναρμόδια υπουργεία την ανάληψη ενός μέρους του κόστους των ΥΚΩ από το κράτος, όπως επίσης και την επιστροφή του ΕΦΚ που επιβαρύνει τις ΥΚΩ. Εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο πρότασης για εισοδηματικά κριτήρια στην επιδότηση των τιμολογίων στα νησιά, πρόταση που φέρεται να στηρίζει και η ΔΕΗ. «Δεν μπορεί να επιδοτείται το σύνολο των καταναλωτών ανεξαρτήτως εισοδήματος» είναι η άποψη που διατυπώνουν. Πέραν των μεσοπρόθεσμων μέτρων, η ΡΑΕ θέτει ως προτεραιότητα την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών και είναι αποφασισμένη εάν ο ΑΔΜΗΕ δεν επιταχύνει τις διαδικασίες να κάνει χρήση του δικαιώματος που τις δίνει ο νόμος και να αναθέσει μέσω διαγωνισμών σε τρίτους τα έργα.
«Φανταστείτε αυτή τη στιγμή να είχαμε διασυνδέσει όλα τα νησιά ή αυτά που μπορούμε να διασυνδέσουμε και αξίζει τεχνικοοικονομικά, δεν θα υπήρχαν αυτά τα 600-700 εκατ. των υπηρεσιών κοινής ωφελείας για τα νησιά, θα είχαμε εξασφαλίσει τα νησιά μακροπρόθεσμα για τον απρόσκοπτο εφοδιασμό τους και βεβαίως θα είχε απαλλαγεί κάθε νησί από τη λειτουργία του πετρελαϊκού σταθμού τοπικά, δηλαδή θα είχαμε και περιβαλλοντικό όφελος» είπε ο κ. Μπουλαξής στους βουλευτές μιλώντας για τα οφέλη των διασυνδέσεων.
Στην ίδια συνεδρίαση της Βουλής, ο κ. Μπουλαξής επιβεβαίωσε πλήρως το δημοσίευμα της «Κ» για την παράδοξη μεθοδολογία χρέωσης των ΥΚΩ που οδηγεί σε ανεξέλεγκτες αυξήσεις και τάχθηκε υπέρ της τροποποίησής της. «Οι αυξήσεις, που πράγματι κάποιοι καταναλωτές παρατήρησαν την περίοδο αυτή του βαρύ χειμώνα, οφείλονται πέραν από την αυξημένη κατανάλωση, που προφανώς έχει μεγαλύτερο κόστος και σε μια αύξηση των υπηρεσιών κοινής ωφελείας, λόγω της κλιμακωτής χρέωσης. Δηλαδή, εάν κάποιος υπερβεί τις 2.000 kwh το τετράμηνο, ακόμα και δύο kwh να υπερβεί, θα πληρώσει στην αυξημένη χρέωση όλη την ενέργεια, ενώ αν ήταν κάτω από αυτή την τιμή θα ήταν με τη μειωμένη χρέωση και αυτή είναι μια στρέβλωση» είπε ο πρόεδρος της ΡΑΕ και συμπλήρωσε: «Θα εισηγηθούμε στον υπουργό που έχει τη νομοθετική πρωτοβουλία να το διορθώσει, γιατί είναι προβληματικό».
(Καθημερινή)
περιθώρια, τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ (χρέωση για την ενέργεια που παράγεται από ΑΠΕ), αλλά και την απαλλαγή των ΥΚΩ από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, ο οποίος σε ετήσια βάση ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ περίπου.
Σε προτεραιότητα θέτει η αρμόδια αρχή και την ηλεκτρική διασύνδεση των μη διασυνδεδεμένων νησιών, project που εκκρεμεί δεκαετίες και που θα περιορίσει τα κόστη ΥΚΩ κατά 90% και το κόστος για τους καταναλωτές κατά 600-800 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η διακύμανση του κόστους αυτού σχετίζεται με τις τιμές του πετρελαίου για τη λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ στα νησιά.
Οι καταναλωτές μέσω των ΥΚΩ πληρώνουν ουσιαστικά τη διαχρονική ολιγωρία όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων στο στρατηγικής σημασίας θέμα διασύνδεσης των νησιών που εκτός του κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθιστά μη ασφαλή την ομαλή τροφοδοσία τους σε ηλεκτρισμό, με ανυπολόγιστες συνέπειες. Το προ τριετίας μπλακ άουτ στη Σαντορίνη παραμονές Δεκαπενταύγουστου είναι ενδεικτικό της δυσμενούς θέσεως που βρίσκονται τα νησιά κυρίως τους θερινούς μήνες που η κατανάλωση σε ηλεκτρισμό ανεβαίνει κατακόρυφα.
Η εναλλακτική
Ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Νίκος Μπουλαξής, μιλώντας προ δεκαημέρου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, έθεσε και θέμα ανάληψης του κόστους των ΥΚΩ από τον κρατικό προϋπολογισμό, πρακτική που όπως είπε ακολουθούν οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. «Είναι θέμα πολιτικής απόφασης» είπε ο κ. Μπουλαξής, ο οποίος ενημέρωσε τους βουλευτές ότι με τη θεσμοθέτηση του χειμερινού πακέτου για την ενέργεια που προωθεί η Ε.Ε., όλες αυτές οι χρεώσεις θα πρέπει υποχρεωτικά να φύγουν από τον λογαριασμό ρεύματος και να περάσουν στο κράτος. Η ΡΑΕ αναμένεται να βάλει από τώρα στη συζήτηση με τα συναρμόδια υπουργεία την ανάληψη ενός μέρους του κόστους των ΥΚΩ από το κράτος, όπως επίσης και την επιστροφή του ΕΦΚ που επιβαρύνει τις ΥΚΩ. Εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο πρότασης για εισοδηματικά κριτήρια στην επιδότηση των τιμολογίων στα νησιά, πρόταση που φέρεται να στηρίζει και η ΔΕΗ. «Δεν μπορεί να επιδοτείται το σύνολο των καταναλωτών ανεξαρτήτως εισοδήματος» είναι η άποψη που διατυπώνουν. Πέραν των μεσοπρόθεσμων μέτρων, η ΡΑΕ θέτει ως προτεραιότητα την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών και είναι αποφασισμένη εάν ο ΑΔΜΗΕ δεν επιταχύνει τις διαδικασίες να κάνει χρήση του δικαιώματος που τις δίνει ο νόμος και να αναθέσει μέσω διαγωνισμών σε τρίτους τα έργα.
«Φανταστείτε αυτή τη στιγμή να είχαμε διασυνδέσει όλα τα νησιά ή αυτά που μπορούμε να διασυνδέσουμε και αξίζει τεχνικοοικονομικά, δεν θα υπήρχαν αυτά τα 600-700 εκατ. των υπηρεσιών κοινής ωφελείας για τα νησιά, θα είχαμε εξασφαλίσει τα νησιά μακροπρόθεσμα για τον απρόσκοπτο εφοδιασμό τους και βεβαίως θα είχε απαλλαγεί κάθε νησί από τη λειτουργία του πετρελαϊκού σταθμού τοπικά, δηλαδή θα είχαμε και περιβαλλοντικό όφελος» είπε ο κ. Μπουλαξής στους βουλευτές μιλώντας για τα οφέλη των διασυνδέσεων.
Στην ίδια συνεδρίαση της Βουλής, ο κ. Μπουλαξής επιβεβαίωσε πλήρως το δημοσίευμα της «Κ» για την παράδοξη μεθοδολογία χρέωσης των ΥΚΩ που οδηγεί σε ανεξέλεγκτες αυξήσεις και τάχθηκε υπέρ της τροποποίησής της. «Οι αυξήσεις, που πράγματι κάποιοι καταναλωτές παρατήρησαν την περίοδο αυτή του βαρύ χειμώνα, οφείλονται πέραν από την αυξημένη κατανάλωση, που προφανώς έχει μεγαλύτερο κόστος και σε μια αύξηση των υπηρεσιών κοινής ωφελείας, λόγω της κλιμακωτής χρέωσης. Δηλαδή, εάν κάποιος υπερβεί τις 2.000 kwh το τετράμηνο, ακόμα και δύο kwh να υπερβεί, θα πληρώσει στην αυξημένη χρέωση όλη την ενέργεια, ενώ αν ήταν κάτω από αυτή την τιμή θα ήταν με τη μειωμένη χρέωση και αυτή είναι μια στρέβλωση» είπε ο πρόεδρος της ΡΑΕ και συμπλήρωσε: «Θα εισηγηθούμε στον υπουργό που έχει τη νομοθετική πρωτοβουλία να το διορθώσει, γιατί είναι προβληματικό».
(Καθημερινή)