Η
ηλεκτροκίνηση έχει αρχίσει να κερδίζει συνεχώς έδαφος παγκοσμίως αλλά
και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο στόλος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων συνεχώς
αυξάνεται ενώ η πτώση των τιμών μπαταριών λιθίου αλλά και οι κρατικές
επιδοτήσεις αναμένεται να πολλαπλασιάσουν την παρουσία των
ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων με γρήγορους ρυθμούς. Στην
Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση είναι ακόμη σε εμβρυακή κατάσταση με
αποσπασματικές πρωτοβουλίες από διάφορους φορείς να μένουν σε πιλοτικό
επίπεδο.
Η
Ελλάδα υστερεί μέχρι στιγμής στον τομέα της ηλεκτροκίνησης με κύριες
αιτίες τη μη εφαρμογή της Κοινοτικής οδηγίας (2014/94/ΕΕ) σε σχέση με τα
ηλεκτρικά οχήματα, και ενός εθνικού σχεδίου δράσης για την
ηλεκτροκίνηση, τη φορολογική αντιμετώπιση, τις ανύπαρκτες υποδομές
δημόσιας φόρτισης και την αδυναμία απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων, με
τη χώρα μας να αποτελεί ένα από τα ελάχιστα κράτη μέλη που δεν έχουν
επωφεληθεί από την πρωτοβουλία Connecting Europe Facility (CEF) για τη
χρηματοδότηση υποδομών ηλεκτροκίνησης.
Μάλιστα
το ζήτημα έφτασε ακόμη και στο Ελληνικό Κοινοβούλιο μετά από σχετική
επερώτηση του αναπληρωτή Τομεάρχη Εξωτερικών της Νέας Δημοκρατίας,
βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης Σταύρου Καλαφάτη.
Αν
και όπως είδαμε παραπάνω στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση δεν έχει ακόμη
ακολουθήσει τις διεθνείς εξελίξεις ιδιαίτερα όσον αφορά τον κρατικό
τομέα ο Ελληνικός Στρατός έκανε ένα θαρραλέο βήμα στην υιοθέτηση της.
Πρόσφατα
παρέλαβε δύο ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα τα οποία πρόκειται να αξιοποιήσει
σε πιλοτική βάση στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού του υπουργείου
Εθνικής Αμύνης και του ΓΕΕΘΑ «για την προστασία του περιβάλλοντος με
σκοπό τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος αλλά και των λειτουργικών
εξόδων», όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση του ΓΕΣ
Η
Euractiv.gr επικοινώνησε με το Γραφείο Τύπου του ΓΕΣ για να μάθει
περισσότερα σχετικά με αυτή την πρωτοβουλία. Πράγματι ο σχεδιασμός του
ΓΕΣ δεν εξαντλείται μόνο στην ηλεκτροκίνηση αλλά ήδη έχουν υλοποιηθεί
και άλλες δράσεις όπως η εφαρμογή Σύστηματος Διαχείρισης Ενέργειας
σύμφωνα με το πρότυπο ISO 50001:2011 σε στρατιωτική εγκατάσταση με
αποτέλεσμα την εξοικονόμηση ενέργειας κατά 46% σε σχέση με το 2011, η
ηλεκτροδότηση των μικρών νησιών με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, μέσω της
χρήσης ανεμογεννητριών και η επιβολή στόχου για το 2017 μείωσης κατά
10% σε σχέση με το 2016 της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος.
Η
υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης θα συνδυαστεί με την πιλοτική εφαρμογή της
τεχνολογίας των ευφυϊών δικτύων (smart grids), σε μικρής δυναμικότητας
Στρατόπεδα, για την καλύτερη διαχείριση (παραγωγή-διαχείριση-διανομή)
ηλεκτρικής ενέργειας, σε πραγματικό χρόνο σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του
ΓΕΣ.
Αναφορικά
με την επέκταση του προγράμματος και σε ηλεκτρικά λεωφορεία αυτό δεν
είναι ακόμη στα άμεσα σχέδια του Ε.Σ. καθώς αυτό θα εξαρτηθεί από τα
τεχνοοικονομικά συμπεράσματα που αναμένεται να προκύψουν από το Κόστος
Κύκλου Ζωής, την αποδοτικότητα και την ενσωμάτωση τους στην καθημερινή
λειτουργία.
Απομένει
να δούμε πως θα εξελιχθεί ο σχεδιασμός του Ε.Σ. και αν η ενδεχόμενη
επιτυχία του πιλοτικού προγράμματος θα κινητοποιήσει και άλλους φορείς
και υπηρεσίες του ελληνικού κράτους προς την κατεύθυνση της προώθησης
της ηλεκτροκίνησης.
(Euractiv.gr)