Δόθηκε στη
δημοσιότητα από την Εφημερίδα της Κυβέρνησης η απόφαση της
ΡΑΕ με τα πρόστιμα, τον ορισμό
των ρευματοκλοπών καθώς και τον πίνακα ποσοστών κατανομής εσόδων (κλείδα
επιμερισμού την λέμε μη μας περάσουν αγράμματους !!!). Κύρια χαρακτηριστικά του:
τα εξοντωτικά πρόστιμα, οι εκατοντάδες
παραπομπές και τα πολλά δυσνόητα σημεία ακόμα και για τους ενημερωμένους
στον χώρο της ενέργειας.
Είναι εμφανές
ότι η ΡΑΕ ρίχνει όλο το βάρος στην εκ των υστέρων αυστηρή τιμωρία για
την καταπολέμηση του φαινομένου και όχι στην πρόληψη. Eίναι σαν να θέλουμε να
εξαλείψουμε την βία από το ποδόσφαιρο και να γεμίζουμε μέσα και έξω τα γήπεδα
με αστυνομικούς και ΜΑΤ για να δέρνουν και να συλλαμβάνουν παραβάτες. Είναι
λάθος ο συλλογισμός ότι τα βαριά πρόστιμα θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά στο
πρόβλημα. Αντίθετα θα ανοίξουν νέες φάμπρικες χρεών από ρευματοκλοπές πελατών
που θα χάνονται μετά από τις λίστες μας. Η παροχή θα αλλάζει εικονικά όνομα και θα τρέχουμε στα δικαστήρια
με πρόσθετα έξοδα να λάβουμε από μη έχοντες!!!
Τα υψηλά
πρόστιμα λοιπόν της ΡΑΕ δεν πρόκειται στην πλειοψηφία τους να εισπραχθούν ποτέ γιατί θα έχουν την τύχη των
προστίμων και των προσαυξήσεων της Εφορίας όπου η εισπραξιμότητα, είναι κάτω
από το 1% σύμφωνα με στοιχεία και ρεπορτάζ του Προκόπη Χατζηνικολάου στην εφημερίδα Καθημερινή στις 12-2-17.
Αυτό άλλωστε
έχει δείξει και η δική μας εμπειρία για τα μεγάλα ποσά (+ 5.000 €) από
ρευματοκλοπές που εξοφλούνται σπάνια έως
ποτέ. Φανταστείτε τώρα αυτά τα ποσά με καπέλο ΡΑΕ 70% συν τις φουσκωμένες
δαπάνες ΔΕΔΔΗΕ και τους τόκους.
Η πολυπλοκότητα που ζητά η ΡΑΕ τόσο στην
σύσταση του συνεργείου ελέγχου με συμμετοχή εκπροσώπου ανεξάρτητου φορέα
(αλήθεια ποιος θα τον πληρώνει;) όσο και
στην αναζήτηση του χρήστη της παροχής προς ενημέρωση για να μας επιτρέψει (!!!)
τον έλεγχο, με την παρουσία της
Αστυνομίας (που πάντα αναζητείται και πάντα καταφθάνει με καθυστέρηση 45
λεπτών) κατά την φωτογράφηση, θυμίζει προετοιμασία για κατάληψη οχυρού!!! Αμφιβάλλω αν θα
μπορέσει ένα συνεργείο με αυτές τις προϋποθέσεις να κάνει 2-3 ελέγχους σε 8
ώρες. Όμως το κόστος του, (δύο Τ4,ένας Τ3,ένας εμπειρογνώμονας και ένα όχημα)
ξεπερνά κατά πολύ τα 800 € την ημέρα (κόστος εργατοώρας Τ4:24,53€ / Τ3:30,71€). Αν λοιπόν στους 3 ελέγχους πιάνουμε ένα
παραβάτη (επιτυχία 33%), θα έχουμε
εισπράξει λιγότερα από τα μισά ακόμα και
με τιμές ΡΑΕ (300€ ΙΦ,340€ ΙΙΙΦ, 370€ ΜΤ)
Σε ότι αφορά στον
ορισμό της ρευματοκλοπής (μία από τις πολλές περιπτώσεις που αναφέρονται στο
Άρθρο 2 του εγχειριδίου ρευματοκλοπών) σύμφωνα με την ΡΑΕ, συνιστά ρευματοκλοπή
η αυθαίρετη ενεργοποίηση κλειστού μετρητή ακόμα
και αν αυτός καταγράφει ορθά και όχι
παράνομη επανασύνδεση. Πρέπει να τιμωρείται βέβαια, αλλά με ένα πάγιο
ποσόν (πχ 30-40€) πέρα από την είσπραξη του ποσού της ενέργειας. Είναι δυνατόν να οδηγηθούν τέτοιες
περιπτώσεις χωρίς κλοπή ενέργειας από
παραβίαση στα δικαστήρια και να περιμένει ο διαχειριστής να δικαιωθεί;
Ο
δρόμος-μονόδρομος της πρόληψης αυτού του
φαινομένου που έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις
(σε σημείο που να αμφισβητούνται ως χαμηλά τα ποσοστά που δίνει η ΡΑΕ
αλλά και η ΔΕΗ) περνά μέσα από την διαδικασία των καταμετρήσεων.
Είναι παρανοϊκό
να έχουμε την δυνατότητα πραγματοποίησης
ελέγχου σε όλες τις παροχές κάθε 4 μήνες και να βαυκαλιζόμαστε με τις ιδέες
εξοντωτικών προστίμων, συνεργείων με ανεξάρτητους εκπροσώπους και διακριτικές
ενημερώσεις…
Όσοι εργαζόμαστε στην πρώτη γραμμή γνωρίζουμε ότι
η αποτροπή των ρευματοκλοπών φαντάζει σαν το αυγό του Κολόμβου. Το ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ
ποσοστό θα είχε εντοπιστεί και αποτραπεί
από τους πρώτους μήνες (άρα μικρότερες απώλειες κλεμμένης ενέργειας και
δυνατότητα πληρωμής από τον παραβάτη) αν οι καταμετρήσεις γίνονταν από μόνιμους
και έμπειρους καταμετρητές που θα ήταν
το μάτι και το αυτί της Επιχείρησης.
Θα έπρεπε λοιπόν
ο ΔΕΔΔΗΕ να είχε εκπονήσει εδώ και
χρόνια -όταν άρχισε το φαινόμενο να παίρνει μορφή επιδημίας- σχέδιο για την
απασχόληση μόνιμων η έστω προσωρινά
εκτάκτων ΤΕΧΝΙΤΩΝ - ΗΛΕΚΡΟΛΟΓΩΝ στις
καταμετρήσεις.
Η εργολαβοποίηση
των καταμετρήσεων είχε σαν αποτέλεσμα την απασχόληση άπειρου συνεχώς
ανακυκλούμενου προσωπικού που εργαζόμενο σε συνθήκες γαλέρας ούτε καν τις
πραγματικές ενδείξεις δεν προλαβαίνει ή δεν ξέρει να πάρει.Ο μύθος του χαμηλού
κόστους των εργολαβιών έχει πανηγυρικά
καταρριφθεί από τα νέα μισθολογικά δεδομένα, καθώς και από τις χιλιάδες
εργατοώρες που σπαταλιούνται από το μόνιμο προσωπικό του ΔΕΔΔΗΕ για διορθώσεις
σφαλμάτων ενδείξεων οι οποίες δεν υπολογίζονται στο κόστος των εργολαβιών.
Για να
συνοψίσουμε: αιχμή του δόρατος πρέπει να αποτελέσει η καταμέτρηση. Τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ να
ακολουθούν σε στοχευόμενες αποστολές κατόπιν υποδείξεων της, καθώς και σε
αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε μη εργάσιμες
ώρες και μέρες. Αν θέλει η Διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ μπορεί σε κάθε εργολαβία
καταμέτρησης που τελειώνει να κάνει τις απαραίτητες
προσλήψεις
μέσω ΑΣΕΠ 8μηνων ηλεκτρολόγων ή και
συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ακόμα και για 18μηνο (στα πρότυπα των
Νοσοκομείων) εξοικονομώντας παράλληλα χιλιάδες ευρώ !!!
Όσον αφορά στα
έσοδα των ρευματοκλοπών η ΡΑΕ αφού πρώτα-πρώτα μεριμνεί για την πληρωμή του
ΕΤΜΕΑΡ (αλίμονο αν το ξεχνούσε) τις ΥΚΩ κλπ δεν αποζημιώνει τον μεγάλο χαμένο των
ρευματοκλοπών που είναι η ΔΕΗ αλλά εντελώς αόριστα τα βάζει σε κάποιον κουμπαρά
ως αποθεματικό.Το σοβαρό ερώτημα είναι αυτές οι πληρωμές θα γίνονται κατ’ αντιστοιχία
των εισπράξεων ή στο σύνολο των παραβατών η ΡΑΕ με τις όποιες εισπράξεις θα
εξοφλεί τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις και αν μένουν χρήματα θα εξοφλεί και τον
δεσπόζοντα προμηθευτή;;;;; Επιμελώς ακατανόητη η διάθεση των χρημάτων.
Οι έγκριτοι νομικοί της ΡΑΕ θα έπρεπε να
είχαν προβλέψει ηπιότερη αντιμετώπιση σε όσους
μας υποδεικνύουν εκείνα τα άτομα που με αμοιβή επεμβαίνουν και
τροποποιούν τους μετρητές ώστε να μπορέσουν οι διωκτικές αρχές να βρουν και να
τιμωρήσουν τα κυκλώματα ρευματοκλοπών .
Αγαπητή ΡΑΕ τα διδακτορικά
είναι καλά για έρευνες, στατιστικά και πολύπλοκους
αλγόριθμους. Για τους κλέφτες όμως είναι πιο ειδικοί οι μάστορες που κρατάνε πένσα και κατσαβίδι στα χέρια. Οι
ρευματοκλοπές είναι σαν το ντόπινγκ που πάντα είναι πιο μπροστά από τα
αντιντόπινγκ κοντρόλ. Οι παραβάτες
κάνουν πλέον ρευματοκλοπές με τηλεκοντρόλ και εσείς χρειαστήκατε
1,5 χρόνο διαβούλευσης για την
ολοκλήρωση μιας ανεπαρκούς και ακατανόητης στα περισσότερα σημεία
απόφασης που έχει ισχύ Νόμου!!!
Γιάννης Κεμανές / ΔΕΔΔΗΕ Χαλκίδας - Μέλος του Δ.Σ. ΕΤΕ ΟΜΙΛΟΥ ΔΕΗ-ΚΗΕ