Πτωτικά κινήθηκε το μερίδιο της ΔΕΗ τον Μάρτιο για να
διαμορφωθεί σύμφωνα με τις πληροφορίες του “Energypress” στο 82,8% της
αγοράς έναντι 84,08% του Φεβρουαρίου, 84,90% του Ιανουαρίου, και 85,40%
του Δεκεμβρίου.
Αν και μέσα σε τρεις μήνες η επιχείρηση έχασε ποσοστό 2,6%,
και πάλι με αυτούς τους ρυθμούς θεωρείται απίθανο μέσα στους επόμενους
εννέα μήνες έως το τέλος του έτους, το μερίδιο της ΔΕΗ, να έχει
υποχωρήσει στο 62,24%, όπως προβλέπει το μνημόνιο. Στην πράξη αυτό
σημαίνει ότι θα πρέπει να μειώνει κατά μέσον όρο το μερίδιό της με
ρυθμό... 2,28% το μήνα, όταν μέσα σε τρεις μήνες δεν έχασε παρά 2,6%. Το ίδιο απίθανο θεωρείται το μερίδιό της να έχει μειωθεί στο τέλος
του 2019 στο 49,24%.
Οπως είναι γνωστό, ο βασικός λόγος για την αργή μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ σχετίζεται με την έκπτωση του 15%
που έχει εισάγει από τον Ιούλιο του 2016 η δεσπόζουσα επιχείρηση για
τους καλοπληρωτές πελάτες της. Κίνηση που ανάγκασε και τους άλλους
προμηθευτές να προχωρήσουν σε ανάλογες εκπτώσεις χωρίς αυτό να αποτελεί
δική τους, οικονομικά συμβατή επιλογή, σε αρκετές περιπτώσεις.
Εδώ και καιρό, η δεσπόζουσα επιχείρηση προτιμά να υφίσταται ζημιές (που
καταγράφονται στα αποτελέσματά της), αλλά να υψώνει ταυτόχρονα ένα
τείχος στην ανάπτυξη των εναλλακτικών παρόχων. Η επιλογή αυτή φαίνεται
ότι πέτυχε το σκοπό της, το ερώτημα ωστόσο είναι τι θα γίνει με την
υποχρέωση που έχει η ίδια η ΔΕΗ να φτάσει σε επίπεδα κάτω του 50% μέχρι
το 2020.
Στο ερώτημα αυτό θα κληθεί προφανώς να απαντήσει και η
κυβέρνηση η οποία άλλωστε είναι ο αντισυμβαλλόμενος των θεσμών όσον
αφορά τις μνημονιακές υποχρεώσεις.
Πώληση πελατολογίου
Το σίγουρο είναι ότι θα χρειαστεί να βρεθούν νέες λύσεις
για τον περιορισμό του μεριδίου αγοράς της ΔΕΗ, λύσεις που όμως
προέρχονται ουσιαστικά από το παρελθόν.
Ένα από τα σενάρια που έχει βάλει στο τραπέζι το
υπερ-Ταμείο, το οποίο πλέον ελέγχει τις μετοχές του Δημοσίου στη ΔΕΗ,
αφορά το αμφιλεγόμενο μέτρο της πώλησης πακέτου πελατολογίου. Αν και το
μέτρο είχε παγώσει, εντούτοις στην εισήγηση με τις στρατηγικές
κατευθύνσεις του Ταμείου που έχει πάρει εδώ και καιρό στα χέρια του ο κ.
Παναγιωτάκης - η θητεία του οποίου προ ημερών ανανεώθηκε- του ζητείται
να το εξετάσει, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το "Energypress".
Θυμίζουμε ότι πρόκειται για το μέτρο της πώλησης πακέτου
του πελατολογίου της ΔΕΗ που αντιστοιχεί στο 7%, δηλαδή σε 400.000 -
450.000 ή ακόμη και 500.000 καταναλωτές από κάθε κατηγορία. Σαν κίνητρο
για τους δυνητικούς αγοραστές, ο κ. Παναγιωτάκης είχε προτείνει να τους
δοθεί ένα κλειστό συμβόλαιο, διάρκειας 2-3 ετών, με σταθερή τιμή σε
σχέση με την Οριακή Τιμή Συστήματος. Παλαιότερα το μέτρο είχε απορριφθεί
από το ΥΠΕΝ.