Τετάρτη 13 Ιουνίου 2018

Προθεσμία 10 ημερών έδωσε η Κομισιόν για να τα βρούνε ΑΔΜΗΕ και Euroasia – Το ποιος θα κατασκευάσει το έργο πίσω από τη διαμάχη

Θοδωρής Παναγούλης
Παρά την δεδηλωμένη πρόθεση  της Κομισιόν (η οποία ήταν στην πραγματικότητα ο «οικοδεσπότης» της χθεσινής σύσκεψης) να ευνοήσει μια συνεργασία του ΑΔΜΗΕ και του Euroasia Interconnector  για την από κοινού υλοποίηση της «μεγάλης» ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης, η προσέγγιση δεν προχώρησε.
Έγινε και από τις δύο πλευρές παρουσίαση των θέσεών τους καθώς και του βαθμού ωριμότητας σε επίπεδο μελετητικό και χρηματοδοτικό των προτάσεών τους, ωστόσο δεν φάνηκε να ξεπερνιούνται τα προβλήματα.
Με πρωτοβουλία των εκπροσώπων της Κομισιόν δόθηκε 10ήμερη προθεσμία και μάλιστα με
ανεξάρτητη νομική «υποστήριξη» για να υπάρξουν προσπάθειες σύγκλισης, στις οποίες επίσης η Κομισιόν θα έχει ρόλο, το αποτέλεσμα των οποίων θα αξιολογηθεί σε νέα συνάντηση.
Σύμφωνα με όσα πληροφορείται το energypress, ο ΑΔΜΗΕ παρουσιάστηκε πειστικός όσον αφορά την προεργασία για τη χρηματοδότηση αλλά και τις τεχνικές μελέτες του έργου. Έχει, δε, ως πλεονέκτημα τα όσα περιλαμβάνονται στο MoU που έχει υπογραφεί τον Οκτώβριο ανάμεσα στις δύο πλευρές, όπου προβλέπεται  ποσοστό τουλάχιστον 51% για τον ΑΔΜΗΕ, 39% για τον Euroasia και 10% για συμμετοχή ιδωτών, πιθανόν επενδυτών που αναπτύσσουν μεγάλα projects ΑΠΕ στην Κρήτη.
Στο MoU προβλέπεται επίσης ότι η εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που θα δημιουργηθεί από κοινού, θα είναι αυτή που θα αναλάβει, τόσο τη χρηματοδότηση, όσο και την ίδια την κατασκευή του έργου. Το σημείο αυτό φαίνεται ότι είναι κομβικό και εξηγεί εν πολλοίς τη διαμάχη των δύο πλευρών. Η εταιρεία του Euroasia Interconnector προβάλει την άποψη η κατασκευή του έργου είναι «δική της υπόθεση» και ότι το SPV πρέπει να αναλάβει μόνον το χρηματοδοτικό κομμάτι του project.
Διαφωνία υπάρχει επίσης όσον αφορά την υποχρέωση διακράτησης των μετοχών της κοινής εταιρείας για κάποιο διάστημα (την οποία επιδιώκει ο ΑΔΜΗΕ για λόγους σταθερότητας του σχήματος) σε αντίθεση με την επιδίωξη του Euroasia για μεγαλύτερη ευελιξία στη μελλοντική διασπορά του ιδιοκτησιακού πακέτου του SPV.
H εταιρεία του Euroasia Interconnector έχει «οχυρωθεί» πίσω από τη σημαντική παράμετρο ότι το δικό της συνολικό project (ηλεκτρική  σύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης, Αττικής) έχει ενταχθεί στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI) και έχει εξ΄αυτού του λόγου, όχι μόνον προτεραιότητα, αλλά και τη συνολική ευθύνη για το έργο. Είναι χαρακτηριστικός ο ισχυρισμός της εταιρείας ότι ως εποπτεύουσα Αρχή αναγνωρίζει μόνον τον ACER (Οργανισμός Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας), με βάση την αξιολόγηση του οποίου είναι εντός χροδιαγράμματος.
Η εταιρεία έχει επίσης κλείσει συνεργασία με τον Βέλγο Διαχειριστή ELIA, στην ιστοσελίδα του οποίου έχουν εμφανιστεί, σύμφωνα με τις χθεσινές παρουσιάσεις, κάποιες προκηρύξεις για προμελέτες του έργου.
Παρόλα αυτά, η εταιρεία του Euroasia Interconnector παρουσιάζει σοβαρό κενό, όσον αφορά τον ισχυρισμό της ότι μπορεί να διασφαλίσει 100% χρηματοδότηση για όλο το έργο. Ο ισχυρισμός αυτός πρέπει να τεκμηριωθεί, πράγμα που δεν έχει γίνει μέχρι τώρα.
Η τεκμηρίωση για τη χρηματοοικονομική του ικανότητα είναι άλλωστε μια από τις προϋποθέσεις που θέτει ο ΑΔΜΗΕ για να προχωρήσει σε συνεργασία με τον  Euroasia Interconnector.
Στο θέμα αυτό ο ΑΔΜΗΕ έχει προχωρήσει σημαντικά καθώς υπέγραψε πρόσφατα για δάνειο 200 εκατ. ευρώ με πολύ ανταγωνιστικό επιτόκιο από τις Bank of China (Luxembourg) και ICBC.  
Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί τώρα είναι αν το 10ήμερο χρονικό περιθώριο που δόθηκε ως προθεσμία, είναι ικανό να άρει τα προβλήματα και να δημιουργήσει σύγκλιση των δύο πλευρών. «Έχουμε καταστήσει σαφές ότι για εμάς σύγκλιση σημαίνει να τιμήσει ο Euroasia το MoU που έχουμε υπογράψει» είναι πάντως η γραμμή που κρατάει ο ΑΔΜΗΕ.
Υπενθυμίζεται ότι στη χθεσινή σύσκεψη συμμετείχαν στελέχη του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Κομισιόν (το τμήμα της DG Energy που έχει υπό την ευθύνη του τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος – PCI) και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), από κοινού με την ελληνική ΡΑΕ και στελέχη του ΥΠΕΝ.