Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2018

Κομισιόν: “Πολιτική λύση” για τη διασύνδεση της Κρήτης στην τριμερή Σταθάκη Κανιέτε Λακκοτρύπη

Χρήστος Στεφάνου
Η διασύνδεση Αττική - Κρήτη - Κύπρος είναι ένα έργο που πληροί όλες τις προϋποθέσεις και εξασφαλίζει υψηλή βαθμολογία ώστε να πάρει επιδότηση έως και 60% στο συνολικό κόστος του έργου και να εξασφαλίσει προνομιακή χρηματοδότηση για το υπόλοιπο από το πακέτο Γιουνκέρ και την ΕΤΕΠ.
Με αυτό το μήνυμα πηγές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκτιμούν ότι υπάρχουν τρεις σημαντικές αρχές, με τις οποίες συμφωνούν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές, πάνω στις οποίες μπορεί να οικοδομηθεί μια πολιτική λύση που θα άρει το τεχνικό αδιέξοδο και θα οδηγήσει στην υλοποίηση, έγκαιρα και χωρίς καθυστερήσεις, του έργου, που το τελευταίο διάστημα οδηγήθηκε σε αδιέξοδο στο πλαίσιο των επαφών που υπήρξαν μεταξύ των εταιρειών.

Σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη οριστεί το ραντεβού για την τριμερή συνάντηση στην οποία θα συμμετέχει ο επίτροπος ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε και οι υπουργοί ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου Γ. Σταθάκης και Γ. Λακκοτρύπης.
Ποιες είναι οι 3 αρχές πάνω στις οποίες μπορεί να στηριχθεί η επίτευξη πολιτικής λύσης, όπως άλλωστε έδειξε και η βούληση του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα και του προέδρου της Κύπρου Ν. Αναστασιάδη, που συναντήθηκαν την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα στο περιθώριο της Ευρωαραβικής συνόδου και διαπίστωσαν την κοινή πορεία και συμφωνία των δύο χωρών στα θέματα της ενέργειας;
Πρώτον όλοι συμφωνούν  ότι η διασύνδεση της Κρήτης είναι ένα σημαντικό και ώριμο έργο, πιο ώριμο από τη διασύνδεση Κρήτης Κύπρου και επομένως δεν πρέπει το δεύτερο κομμάτι να επηρεάσει τη χρονική υλοποίηση του πρώτου
Δεύτερον όλοι έχουν αποδεχθεί ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά του άξονα Κρήτης Αττικής πρέπει να είναι γνωστά και να έχουν συμφωνηθεί από όλες τις πλευρές καθώς πρέπει να είναι ενιαία σε όλη τη διαδρομή από την Αττική έως την Κύπρο
Τρίτον όλοι έχουν διαπιστώσει ότι το έργο εμφανίζει διακρατικό ενδιαφέρον και μπορεί να εξασφαλίσει ευρωπαϊκή επιδότηση, για την οποία ωστόσο υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και όποια αλλαγή αποφασίζεται πρέπει να λαμβάνεται όχι μονομερώς αλλά σε συμφωνία με όλα τα μέρη
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι στο ταμείο της Κομισιόν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα κεφάλαια, ενώ το έργο της διασύνδεσης Ελλάδας Κύπρου (περιλαμβανομένου και του κομματιού της Κρήτης) έχει πολλά στοιχεία, όπως ότι είναι διακρατική σύνδεση, τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση ενός κράτους μέλους, εξυπηρετεί την ευρωπαϊκή προτεραιότητα για τα νησιά, ώστε να εξασφαλίσει πολλούς πόρους ως επιδότηση (δηλαδή επιχορηγήσεις που δεν αποπληρώνονται). Το ύψος της επιδότησης μπορεί να φτάσει τα 600 εκ. ευρώ ή αλλιώς το 60% του έργου ενώ τα υπόλοιπα 300 εκ. ευρώ μπορούν να εξασφαλιστούν με εξαιρετικά ευνοϊκή χρηματοδότηση από το πακέτο Γιουνκέρ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Για να εξασφαλιστούν αυτά τα χρήματα θα πρέπει το έργο να παραμείνει στο CEF (Connecting Europe Facility) και να πορευτεί με βάση τη νομοθεσία και τους κανόνες που υπάρχουν για αυτά τα έργα. Μπορεί να υπάρξει κατανόηση και άρση των παρεξηγήσεων που προέκυψαν σε τεχνικό επίπεδο και να διορθωθούν τα οποία προβλήματα, εάν υπάρχει για τις αποφάσεις διαβούλευση και όχι μονομερείς ενέργειες, καταλήγουν πηγές της Κομισιόν.