Δευτέρα 29 Ιουλίου 2019

Λύση τεσσάρων δράσεων για ηλεκτρική επάρκεια στην Κρήτη: Μετατροπή σταθμών, μονάδα αερίου, επιπλέον ΑΠΕ και μπαταρίες αποθήκευσης

Θοδωρής Παναγούλης

Σε μια δέσμη τεσσάρων βασικών δράσεων φαίνεται ότι καταλήγει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ως τη βέλτιστη λύση για να ασφαλιστεί η ηλεκτρική επάρκεια της Κρήτης κατά το κρίσιμο διάστημα από το 2020 που θα λειτουργήσει η "μικρή" διασύνδεση του νησιού με την Πελοπόννησο, έως το 2023 που αναμένεται, αν όλα πάνε καλά, να λειτουργήσει και η "μεγάλη" διασύνδεση με την Αττική.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του energypress, το "πακέτο" των τεσσάρων δράσεων είναι ένα από τα σενάρια που έχει μελετήσει και προτείνει σχετική μελέτη που έχει πραγματοποιήσει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Θεωρείται, δε, βέλτιστη καθώς εξασφαλίζει την επάρκεια, σε συνδυασμό με την οικονομικότητα και την περιβαλλοντική προστασία.
Το "πακέτο" περιλαμβάνει:

  • Τη μετατροπή των αεριοστροβιλικών μονάδων της ΔΕΗ που λειτουργούν σήμερα στον Αθερινόλακκο της Κρήτης με πετρέλαιο, συνολικής ισχύος 100 MW, σε μονάδες που θα καίνε φυσικό αέριο.
  • Την εγκατάσταση νέας μονάδας περί τα 100 MW, κατά προτίμηση με καύσιμο φυσικό αέριο.
  • Την προσθήκη νέας δυναμικότητας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (αιολικών και φωτοβολταϊκών) στα επίπεδα των 100 με 150 MW.
  • Την εγκατάσταση και ένταξη στο σύστημα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας (σύγχρονων μπαταριών) δυναμικότητας περί τα 30 με 40 MW.
Η τετραπλή αυτή λύση έχει εν μέρει ήδη μπεί σε εφαρμογή, ωστόσο αναμένεται να συζητηθεί αναλυτικά, τόσο με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όσο και με τους εμπλεκόμενους Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ) και τη ΔΕΗ.
Τα δύο πρώτα σκέλη της λύσης στηρίζονται στην έλευση LNG στο νησί. Αυτό σημαίνει αναζήτηση πρότασης, πιθανότατα μέσω διαγωνισμού που θα κάνει η ΔΕΗ, για την εγκατάσταση πλωτού τερματικού σταθμού (FSRU). Το θέμα του τρόπου αποζημίωσης των επενδυτών μένει να αποφασιστεί, ενώ στο τραπέζι είναι και η πιθανότητα να εγκατασταθεί ο πλωτός τερματικός σταθμός ως υποδομή του ΔΕΣΦΑ, ενταγμένη στο εθνικό σύστημα και στην περιουσιακή βάση του Διαχειριστή, ως "εικονικός αγωγός" Ρεβυθούσα - Κρήτη.
Πάντως η ΔΕΗ έχει λάβει εντολή από τη ΡΑΕ να προχωρήσει στην μετατροπή των μονάδων του Αθερινόλακκου και έχει απαντήσει θετικά όσον αφορά τη δυνατότητα. Έχει υπολογίσει μάλιστα το κόστος στα 10 με 15 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά την εγκατάσταση νέας μονάδας φυσικού αερίου, εξετάζονται, τόσο η διεξαγωγή διαγωνισμού, όσο και η απευθείας ανάθεση. Θα προηγηθεί η απάντηση από τους Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ) για το που μπορεί να εγκατασταθεί στο σύστημα νέα δυναμικότητα, με βάση τα όρια και τις δυνατότητες του δικτύου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι έχει σταλεί επιστολή προς τους Διαχειριστές με το παραπάνω ερώτημα, καθώς επίσης και ένα δεύτερο που σχετίζεται με την εγκατάσταση ΑΠΕ: Ποιός είναι ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για εγκατάσταση νέων αιολικών και φωτοβολταϊκών, αλλά και ποιές ενισχύσεις του δικτύου είναι εφικτές για αύξηση της χωρητικότητας.
Πάντως για την προσθήκη νέας "πράσινης" δυναμικότητας 100 με 150 MW (η τρίτη δράση της λύσης), το πιθανότερο είναι να "τρέξει" διαγωνισμός από τη ΡΑΕ.
Σε ότι αφορά, τέλος, την τέταρτη δράση, δηλαδή την εγκατάσταση στο τοπικό σύστημα μπαταριών αποθήκευσης με δυναμικότητα περί τα 30 με 40 MW, πιθανότατα θα υλοποιηθεί και αυτή με διαγωνισμό. Θα είναι η πρώτη τέτοια απόπειρα και η λογική της είναι να ενισχυθεί συνολικά η δυναμικότητα του συστήματος και να δοκιμαστεί, επιπλέον, μια καινοτόμα τεχνολογία σε πραγματικές συνθήκες.
Εάν οι μπαταρίες πάψουν να είναι αναγκαίες για την Κρήτη θα μπορούν να μεταφερθούν και να εγκατασταθούν σε άλλα ελληνικά νησιά.

 energypress.gr