Στο 60% ή και ακόμη πιο κάτω, εκτιμάται ότι μπορεί να
διαμορφωθεί το μερίδιο της ΔΕΗ έως τον Ιούνιο του 2020, απόρροια της
σταδιακής παράδοσης τους επόμενους μήνες στους ιδιώτες προμηθευτές, των
ποσοτήτων φθηνού ρεύματος που είχαν κερδίσει σε παλαιότερες δημοπρασίες
ΝΟΜΕ, προτού αυτές καταργηθούν.
Σε εκτιμήσεις σαν κι αυτήν για την πορεία μείωσης του
μεριδίου της ΔΕΗ στην λιανική, θα καταλήγει σύμφωνα με πληροφορίες και
το Business Plan της επιχείρησης που πρόκειται να ανακοινωθεί στα μέσα
Δεκεμβρίου, μαζί με πληθώρα παραδοχών και προβλέψεων για τη θέση της
έναντι του ανταγωνισμού.
Τα στοιχεία του θα δείχνουν μια σταθερά συνεχιζόμενη πτώση του ποσοστού της,
λόγω των ποσοτήτων ρεύματος που έχουν πωληθεί μέσω των ΝΟΜΕ, και οι
οποίες θα παραδίδονται μήνα-μήνα στην αγορά έως και τον προσεχή Ιούνιο.
Την εικόνα, αυτή, που όμως είναι η μία όψη του νομίσματος,
περιέγραψαν χθες από το βήμα της Βουλής, τόσο ο υφυπουργός Περιβάλλοντος
& Ενέργειας Γ.Θωμάς, όσο και ο πρόεδρος της ΔΕΗ Γ. Στάσσης.
Η άλλη όψη του νομίσματος, βρίσκεται στην διαπραγμάτευση με την Κομισιόν για τον αυριανό ρόλο της επιχείρησης στην αγορά ηλεκτρισμού. Και το 60% μπορεί κάλλιστα να χρησιμεύσει ως διαπραγματευτικό όπλο σε αυτή την συζήτηση.
Εδώ και καιρό, στο πλαίσιο της κουβέντας με τους
κοινοτικούς για την θέση της ΔΕΗ στο νέο τοπίο, η ελληνική πλευρά έχει
ρίξει στο τραπέζι την πρόταση μείωσης του μεριδίου της επιχείρησης σε ποσοστό της τάξης του 65%, στόχος που φαντάζει πιο λογικός να επιτευχθεί, αφού σήμερα αυτό βρίσκεται ακόμα πάνω από το 70%, (71,77% το Σεπτέμβριο).
Οι επαφές με τις Βρυξέλλες και τα αυξημένα τιμολόγια
Στην ίδια ακριβώς λογική, οι παραδοχές του Business Plan
της ΔΕΗ, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν και ως διαπραγματευτικό χαρτί της
κυβέρνησης, υπό την έννοια ότι απέναντι στον ανέφικτο στόχο να μειωθεί
το μερίδιό της στο 50% που προέβλεπε το 3ο Μνημόνιο, παρατίθεται ένα
ρεαλιστικότερο επιχείρημα, να πέσει στα επίπεδα του 60-65%.
Παλαιότερα μάλιστα, αρμόδιες πηγές ανέφεραν ότι το ποσοστό
κάτω από το οποίο, παύει πλέον να θεωρείται ότι ο δεσπόζων παίκτης,
δημιουργεί στρέβλωση σε μια αγορά, είναι το 60%.
Σύμφωνα λοιπόν με μία ερμηνεία, τα νέα αυξημένα από την 1η
Σεπτεμβρίου και μετά, τιμολόγια της ΔΕΗ, δίνουν ένα περιθώριο χρόνου
μερικών μηνών στην αγορά να της αποσπάσει σημαντικά μερίδια, γεγονός που
με την σειρά του, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μια επιπλέον
επιχειρηματολογία στις διαπραγματεύσεις που έπονται με τους θεσμούς.
Ενισχυτικό των παραπάνω είναι και το γεγονός ότι η έναρξη της νέας επιθετικής εμπορικής πολιτικής της ΔΕΗ,
υπό την καθοδήγηση του άρτι αφιχθέντος Γ.Καρακούση, δεν πρόκειται να
ξεκινήσει άμεσα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αυτό πρόκειται να γίνει
κάπου μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, και σε κάθε περίπτωση, αφού πρώτα
θα έχει κλείσει η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, προκειμένου η
επιχείρηση να μην κατηγορηθεί ότι προσπαθεί να “κλείσει” την αγορά.
Εμπορική πολιτική χωρίς προσκόμματα
Σύμφωνα πάντα με την παραπάνω ανάγνωση, θα μπορούσε κάποιος
να πει ότι η ΔΕΗ, θέλει μια ώρα αρχύτερα να φτάσει εκεί, στα μέσα του
2020, ώστε να ξεκινήσει την νέα της εμπορική πολιτική χωρίς δεσμεύσεις,
προσκόμματα, και τυχόν παρεμβάσεις από τις Βρυξέλλες και τον
ανταγωνισμό.
Το κλειδί βρίσκεται στα προϊόντα των δημοπρασιών.
Επειδή έχουν φυσική παράδοση, αυτή γίνεται σταδιακά, δηλαδή ο αγοραστής
τα παραλαμβάνει μήνα -μήνα, άρα έχει λαμβάνειν φθηνό ρεύμα για κάποιο
ακόμη διάστημα. Εως τότε, οι προμηθευτές δεν θα αγοράζουν ρεύμα από την
Οριακή Τιμή, αφού θα διαθέτουν τα ΝΟΜΕ που είχαν "κλειδώσει". Βέβαια, οι
ποσότητες που παραδίδονται μήνα-μήνα, δεν αντικαθίστανται με άλλες, άρα
το φθηνό ρεύμα των προμηθευτών σταδιακά τελειώνει, έως ότου να
μηδενιστεί τον Ιούνιο του 2020.
Σημειωτέον ότι η τελευταία μεγάλη δημοπρασία της χρονιάς
που καταργήθηκε, εκείνη της 16ης Οκτωβρίου, και μάλιστα με ποσότητες
«μαμούθ» 1029 MW, θα παρέδιδε ενέργεια που θα φαίνονταν στην αγορά από
τον Ιούλιο του 2020 και μετά.
Όλα τα παραπάνω συμπίπτουν χρονικά και με την
επιδιωκόμενη έναρξη λειτουργίας το καλοκαίρι του 2020, του
Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Για το μεσοδιάστημα, εκείνο δηλαδή
που μεσολαβεί μεταξύ της κατάργησης των ΝΟΜΕ μέχρι την έναρξη του Target
Model, είχε πέσει προ μηνών στο τραπέζι από το ΥΠΕΝ η ιδέα, της
διάθεσης από τον επόμενο Φεβρουάριο, συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης.
Προϊόντων που θα διατίθενται από τη ΔΕΗ, ωστόσο δεν θα προβλέπουν φυσική
παράδοση, απλώς θα δίνουν την δυνατότητα στους προμηθευτές να
"χετζάρουν", αντισταθμίζοντας τον κίνδυνο πιθανής αύξησης των τιμών στην
εγχώρια χονδρεμπορική αγορά.