Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2019

Ανεπαρκής η απολιγνιτοποίηση για την οικονομική ανάταξη της ΔΕΗ

Ανεπαρκής η απολιγνιτοποίηση για την οικονομική ανάταξη της ΔΕΗ
Η εταιρεία θα πρέπει να αναπτύξει νέες κερδοφόρες δραστηριότητες, που θα αυξήσουν τα έσοδα της
Η δραστική μείωση της λιγντικής παραγωγής της ΔΕΗ δεν επαρκεί για να αντισταθμίσει τα οικονομικά προβλήματα της επιχείρησης, η οποία συνεχίζει να χάνει καλούς πελάτες προς τον ανταγωνισμό ενώ λειτουργεί με τα ίδια και υψηλότερα κόστη λόγω αύξησης της τιμής του CO2 και της τιμής του φυσικού αερίου.
Το business plan που θα παρουσιάσει ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης εντός του Δεκεμβρίου θα πρέπει να δώσει απάντηση στο κρίσιμο ζήτημα της ισορροπίας ανάμεσα στα έσοδα και τα κόστη της ΔΕΗ αφού όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα του εννεάμηνου 2019, μόνο η απολιγνιτοποίηση δεν φθάνει.

Η ΔΕΗ θα πρέπει να αναπτύξει νέες κερδοφόρες δραστηριότητες που θα αυξήσουν τα έσοδα της και ταυτοχρόνως να διαχειριστεί βάρη του παρελθόντος όπως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που ξεπερνούν τα 2,7 δις ευρώ (οφειλές εκτός ρύθμισης) και το καθαρό χρέος της που στο τέλος του εννεάμηνου ανερχόταν σε 3.906,7 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 214,3 εκατ. σε σχέση με το τέλος του 2018.

Κοστοβόρα, αν και μειωμένη, η λιγνιτική παραγωγή

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ η ΔΕΗ το εννεάμηνο του 2019 μείωσε τη λιγνιτική παραγωγή της, κατά 27,9% ή 3.081 GWh σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018, ο υπερδιπλασιασμός της τιμής των CO2, δεν επέτρεψε να ισορροπήσουν τα κόστη.
Μειωμένη κατά 37,1% ή 1.585 GWh ήταν και η παραγωγή από υδροηλεκτρικές μονάδες, γεγονός που μάλλον πρέπει να αποδοθεί στην περιορισμένη υδραυλικότητα του έτους.
Έτσι την ίδια περίοδο η ΔΕΗ αύξησε την παραγωγή της από μονάδες φυσικού αερίου κατά 35,5%, ή 1.544 GWh, με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί από την αυξημένη δαπάνη για αγορά φυσικού αερίου τόσο λόγω μεγαλύτερων ποσοτήτων όσο και λόγω αύξησης της τιμής κατά 6,4%.
Και τούτο παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης της παραγωγής από λιγνιτικές μονάδες (1.975 GWh) σημειώθηκε στο γ’ τρίμηνο 2019 λόγω χαμηλότερων τιμών φυσικού αερίου που καθιστούν τις λιγνιτικές μονάδες ακόμα πιο ακριβές σε σχέση με τις μονάδες φυσικού αερίου.

Αυξημένες 12,2% οι λειτουργικές δαπάνες

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι λειτουργικές δαπάνες του εννεάμηνου ήταν αυξημένες κατά 12,2% ή 381,5 εκατ ευρώ και η αύξηση αυτή δεν οφείλεται στο κόστος μισθοδοσίας το οποίο μάλιστα ήταν μειωμένο σε σχέση με το εννεάμηνο του 2018.
Η αύξηση οφείλεται κυρίως στα χρήματα που πρέπει να πληρώνει η ΔΕΗ για να αγοράσει ενέργεια από το σύστημα, ώστε να καλύψει τη διαφορά μεταξύ του μεγάλου μεριδίου που διαθέτει στην προμήθεια ρεύματος και του σαφώς μικρότερου μεριδίου της στην παραγωγή.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δαπάνες αυτές ήταν αυξημένες κατά  547,2 εκατ. και όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, η αύξηση οφείλεται κυρίως στην υψηλότερη αυξημένη κατά 14,8% Οριακή Τιμή Συστήματος και στο μεγαλύτερο όγκο αγορών ενέργειας. Επίσης η αύξηση των λειτουργικών δαπανών οφείλεται και στην επιβάρυνση από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ.

Πολύπλοκο πρόβλημα 

Σε επίπεδο προμήθειας, το μερίδιο της ΔΕΗ το εννεάμηνο ήταν 76,1% έναντι 82,3% το εννεάμηνο του 2018 και οι πωλήσεις της σε GWh μειώθηκαν κατά 5,2%. Ωστόσο η απώλεια μεριδίου προήλθε κυρίως από πελάτες της μέσης τάσης δηλαδή από το μόνο τμήμα του πελατολογίου της ΔΕΗ, τα τιμολόγια του οποίου αντικατοπτρίζουν τα κόστη και έχουν περιθώριο κέρδους Είναι χαρακτηριστικό ότι το μέσο μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ, ανά τάση, ήταν 96,9% στην Υψηλή Τάση, 45,6% στη Μέση Τάση και 77% στη Χαμηλή Τάση, έναντι 97,9%, 60,5% και 83,6% τον Σεπτέμβριο του 2018 αντίστοιχα.
Όλα τα προηγούμενα αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα του προβλήματος της ΔΕΗ.
Τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο με αύξηση τιμολογίων και επιστροφή οφειλών του δημοσίου προς την επιχείρηση, έδωσαν μια ανάσα στη διοίκηση της ΔΕΗ που τώρα θα πρέπει να παρουσιάσει ένα «έξυπνο» και εμπεριστατωμένο σχέδιο για το μέλλον της επιχείρησης.
Όλα τα προηγούμενα δείχνουν ότι η απολιγνιτοποίηση και οι εθελούσιες δεν επαρκούν. Χρειάζεται εμπορική πολιτική και νέα προϊόντα. Χρειάζεται η ΔΕΗ να μάθει να πείθει τους καταναλωτές να την επιλέγουν και όχι απλώς να βρίσκεται εκεί περιμένοντας τους.
Ο κ. Στάσσης καλείται να βρει και να υιοθετήσεις λύσεις «έξω από το κουτί» και από αυτές θα κριθεί το μέλλον της μεγαλύτερης επιχείρησης της χώρας. 
www.worldenergynews.gr