Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2020

ΡΑΕ: «Κλείδωσε» ο οδικός χάρτης για την απόδοση στον ΔΕΔΔΗΕ της συσσωρευμένης υποανάκτησης

ΡΑΕ: «Κλείδωσε» ο οδικός χάρτης για την απόδοση στον ΔΕΔΔΗΕ της συσσωρευμένης υποανάκτησης
Η ΡΑΕ κατέληξε στην άμεση απόδοση 15 εκατ. ευρώ και την καταβολή εντός 5ετίας του υπόλοιπου ποσού, μέσω των τελών χρήσης του δικτύου διανομής
Λύση στο πρόβλημα της συσσωρευμένης υποανάκτηση του ΔΕΔΔΗΕ έχει αποφασίσει να δώσει η ΡΑΕ, σύμφωνα με πηγές του Διαχειριστή.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Αρχή έχει καταλήξει στο να καταβληθεί άμεσα 15 εκατ. ευρώ από το εν λόγω ποσό, μέσω των τιμολογίων χρήσης του 2019, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα καταβληθεί εντός 5ετίας μέσα από τα τέλη διανομής. Με βάση τα οικονομικά στοιχεία του Διαχειριστή για την περσινή χρονιά, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018, η συσσωρευμένη υποανάκτηση διαμορφωνόταν στα 114,7 εκατ. Κάτι που σημαίνει πως, για το ποσό αυτό, εντός των επόμενων πέντε χρόνων ο ΔΕΔΔΗΕ έχει να λαμβάνει 99,7 εκατ. επιπλέον των ετήσιων απαιτούμενων εσόδων.

Η υποανάκτηση ήταν αποτέλεσμα της μείωσης της πραγματικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, σε σχέση με την προβλεπόμενη ζήτηση. Επομένως, τα ποσά που λάμβανε σε ετήσια βάση ο Διαχειριστής μέσω των τιμολογίων χρήσης του δικτύου διανομής, ο καθορισμός των οποίων βασιζόταν στην πρόβλεψη της ζήτησης, ήταν μικρότερα από τα ετήσια απαιτούμενα έσοδα.
Έτσι, για παράδειγμα, μέσω των τιμολογίων χρήσης ο Διαχειριστής έλαβε το 2018 41,98 εκατ. ευρώ λιγότερο από το απαιτούμενο έσοδο που είχε καθορίσει η ΡΑΕ. Κάτι που σημαίνει πως, μόνο την περασμένη χρονιά η υποανάκτηση ξεπέρασε τα 40 εκατ. Με δεδομένο ότι το επιτρεπόμενο έσοδο καθορίζεται βάσει των λειτουργικών εξόδων, των επενδύσεων, καθώς και της αξίας των παγίων (δηλαδή του δικτύου διανομής), θα πρέπει να καλυφθεί η «τρύπα» που έχει δημιουργηθεί σωρευτικά, ανάμεσα στα προβλεπόμενα και τα πραγματικά έσοδα του Διαχειριστή.
Ωστόσο, η απόδοση του μεγαλύτερου μέρους του ποσού σε ορίζοντα 5ετίας, όπως αποφάσισε η ΡΑΕ, θα αποτρέψει μία απότομη αύξηση των τελών του δικτύου. Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με το ισχύον ιδιοκτησιακό καθεστώς, η «τρύπα» των αφορά αυτή τη στιγμή επιβαρύνει κατά κύριο λόγο οικονομικά τη ΔΕΗ, η οποία έχει και την κυριότητα του δικτύου, και λιγότερο τον ΔΕΔΔΗΕ ο οποίος το διαχειρίζεται.
Ωστόσο, όπως είναι γνωστό το ΥΠΕΝ σχεδιάζει να προχωρήσει σε μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, εκχωρώντας το 49% του Διαχειριστή, αφού πρώτα «περάσει» στην κυριότητά του τα πάγια. Επομένως, στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης, θα πρέπει να υπάρχει και ένας ξεκάθαρος «οδικός χάρτης» για το πότε και πώς θα καταβληθούν τα ποσά από την αξιοποίηση του δικτύου διανομής.

www.worldenergynews.gr