Τα εκτεταμένα προβλήματα που προκάλεσε η κακοκαιρία των
τελευταίων ημερών στο δίκτυο ηλεκτρισμού, μαζί με τα μικρά και
μεγαλύτερα μπλακ-άουτ, δεν προκάλεσαν έκπληξη στους "παροικούντες" την
Ιερουσαλήμ. Τουναντίον, άνθρωποι που γνωρίζουν από μέσα τις
πεπαλαιωμένες υποδομές του ΔΕΔΔΗΕ, περίμεναν ακόμη χειρότερα.
Το έλλειμμα σε υλικά, και επενδύσεις εκσυγχρονισμού είναι τόσο έντονο,
ώστε αν δεν κινητοποιούνταν το σύνολο του δυναμικού της εταιρείας, πάνω
από 200 συνεργεία και 30 συνεργαζόμενες εταιρείες με περίπου 1.000
άτομα προσωπικό, η διάρκεια αποκατάστασης των περίπου 3.000 βλαβών που
σημειώθηκαν μόνο στη χαμηλή ταση, θα ήταν μεγαλύτερη.
Η αυτοθυσία ωστόσο των εργαζομενων του ΔΕΔΔΗΕ, τους οποίους
ευχαρίστησε δημόσια χθες ο Κ. Χατζηδάκης, δεν μπορεί να κρύψει το
πρόβλημα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του “Energypress”, υπάρχει κατεύθυνση από το ΥΠΕΝ προς τη νέα διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ να αναπροσαρμόσει το επενδυτικό του προγράμμα, και στο μέτρο του δυνατού, να αυξηθούν οι επενδύσες στη συντήρηση του δικτύου.
Εννοείται φυσικά ότι το πρόβλημα δεν πρόκειται να επιλυθεί, παρά μόνο
με την είσοδο στρατηγικού επενδυτή και την τοποθέτηση κεφαλαίων στα
δίκτυα, κάτι που ωστόσο δεν πρόκειται να γίνει πραγματικότητα πριν το
2021-2022, ακόμη και αν ο διαγωνισμός πώλησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ
ολοκληρωθεί μέσα στο 2020.
Εξ ου και απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις, έστω και αν πρόκειται για εμβαλωματικές λύσεις. Την τελευταία πενταετία οι επενδύσεις του διαχειριστη στα δικτυα μειώθηκαν κατά περίπου 40% (155,5 εκατ. ευρώ το 2018 έναντι 257 εκατ. ευρώ το 2014). Σωρευτικά
στο διάστημα 2012-2018 οι επενδύσεις συντήρησης και ανάπτυξης του
δικτύου μειώθηκαν στο μισό, και από 304 εκατ, έπεσαν στα 155 εκατ ευρώ
το 2018. Στο ίδιο διάστημα ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης για
απλές νέες συνδέσεις υπερδιπλασιάστηκε. Και από 16 ανέρχεται πλέον στις
34 ημέρες, ενώ μόνο μέσα σε μια χρονιά, το 2018, η μέση διάρκεια των
διακοπών ρεύματος αυξήθηκε κατά... 21%.
Πέρα δηλαδή από τη συχνότητα των βλαβών, καταγράφει
σημαντική αύξηση και ο χρόνος αποκατάστασης εξαιτίας ελλείψεων σε
υλικά, και σε τεχνίτες, πρόβλημα που μπορεί να συνδέεται και με κακή
κατανομή στο προσωπικό. Οταν πριν από μερικά χρόνια χρειαζόταν
1,5 ωρα για να αποκατασταθεί μια απλή βλάβη ρουτίνας, όπως σε
μετασχηματιστή, τώρα θέλει 2, 3 ή και 4 ώρες. Το γεγονός ότι τις
τελευταίες ημέρες έμειναν επί ώρες χωρίς ρεύμα χωριά που επλήγησαν από
την σφοδρή κακοκαιρία, εξηγείται ως ένα βαθμό λόγω της έντασης του
φαινομένου.
Αλλά οι πολύωρες διακοπές ρεύματος που συμβαίνουν συχνά σε
διαφορά ανά την Ελλάδα σημεία, ακόμη και με ήπιες καιρικές συνθήκες,
είναι απόρροια καθαρά της απαξίωσης του δικτύου.
Τα ευρωπαικά στατιστικά του ΔΕΔΔΗΕ
Τον περασμένο Νοέμβριο η ευρωβουλευτής Μαρία Σπυράκη
κατέθεσε ερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο, επικαλούμενη επίσημα στατιστικά,
σύμφωνα με τα οποία, η Ελλάδα βρίσκεται στη 10η θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις περισσότερες προγραμματισμένες και απρόοπτες διακοπές ρεύματος.
Τα ίδια στατιστικά δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι μία από τις ελάχιστες
χώρες που δεν εφαρμόζουν κίνητρα και κυρώσεις στους διαχειριστές των
δικτύων, όπως ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις κατηγορίες βλαβών, τη συχνότητα και
τον χρόνο αποκατάστασης.
Επίσης η χώρα απουσιάζει από τους δείκτες ελέγχου ποιότητας της προμήθειας,
την ίδια στιγμή που σε άλλες χώρες, οι διαχειριστές αποζημιώνουν τον
καταναλωτή, ανάλογα με τη διάρκεια της απρόοπτης διακοπής του ρεύματος.
Στην ερώτησή της, η Ελληνίδα ευρωβουλευτής ζητούσε να μαθει κατά πόσο υπάρχει τρόπος ελέγχου της τήρησης των προδιαγραφών και των χρόνων συντήρησης των εγκαταστάσεων, ώστε να παρέχονται οι οφειλόμενες ποιοτικές υπηρεσίες στους καταναλωτές. Έτερο ερώτημα αφορούσε το τι ισχύει για χώρες, όπως η Ελλάδα, όπου δεν εφαρμόζονται κίνητρα και κυρώσεις στους διαχειριστές με βάση τις κατηγορίες βλαβών, τη συχνότητα και τον χρόνο αποκατάστασης. Και ένα τρίτο ερώτημα σχετίζονταν με το κατά πόσο συνάδει με την ευρωπαϊκή νομοθεσία η πρόβλεψη που ισχύει στην Ελλάδα για αυτόματη αποζημίωση μόνο στη μέση τάση, εφόσον η διακοπή υπερβεί τις 12 ώρες (150 ευρώ).
Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο ΔΕΔΔΗΕ πρέπει άμεσα να
αναπροσαρμόσει το επενδυτικό του προγράμμα, και στο μέτρο του δυνατού,
να αυξήσει τις επενδύσες στη συντήρηση του δικτύου. Το
ημερολόγιο του 2019 ήταν γεμάτο από πολύωρες βλάβες. Από το μπλακ-άουτ
στα Χανιά στις 25 Φεβρουαρίου, τη γενική διακοπή σε όλη την Κρήτη στις
21 Μαρτίου, και τις αλλεπάλληλες διακοπές πριν καν αρχίσουν οι καύσωνες,
δηλαδή στις 23 Ιουνίου, σε Σπάτα, Λούτσα, Νέα Μάκρη, Ν.Βουτζά, μέχρι το
πολύωρο μπλακ-άουτ στις 4 Ιουλίου που έπληξε μεγάλο μέρος της
Ανατολικής Θεσσαλονίκης, τις απανωτές διακοπές ρεύματος, ακόμη και για
10 ώρες, κατά το πρώτο έντονο κύμα κακοκαιρίας, αυτό του Νοεμβρίου, σε
τμήματα των Ιωαννίνων και της Πρέβεζας, καθώς και σε δεκάδες χωριά σε
όλη την Ηπειρο, και φυσικά τα περιστατικά των τελευταίων ημερών.