Συνωστισμός ξένων «μνηστήρων» αλλά και ιταλικός «εμφύλιος» αναμένεται
για την ΔΕΠΑ Υποδομών, ενόψει της σημερινής εκπνοής της προθεσμίας για
την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο συγκεκριμένο διαγωνισμό, τον
πρώτο από τους μεγάλους που έπονται στις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις.
Το διακύβευμα είναι μεγάλο, όποιος πάρει στα χέρια του την εταιρεία, γίνεται αυτόματα διαχειριστής της συντριπτικής πλειονότητας των ελληνικών δικτύων διανομής χαμηλής και μέσης πίεσης - αυτών δηλαδή που εξυπηρετούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις, γι' αυτό και τουλάχιστον 7-9 σχήματα ακούγεται ότι θα κατέβουν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού.
Η κόντρα για τον «χρυσοφόρο» ΔΕΔΔΗΕ
Παρόμοιας έκτασης επενδυτικό ενδιαφέρον με αυτό για την ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να προσελκύσει και ο διαγωνισμός για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος αναμένεται να προκηρυχθεί τον Σεπτέμβριο. Στην περίπτωση του ΔΕΔΔΗΕ, λογιστικής αξίας τουλάχιστον 3 δισ ευρώ, γερμανικές, γαλλικές και ιταλικές εταιρείες βλέπουν ένα πολλά υποσχόμενο αναπτυξιακό πρόγραμμα, που περιλαμβάνει σχεδόν όλη την γκάμα παροχής υπηρεσιών νέας γενιάς.
Από το «χρυσοφόρο» πλάνο αντικατάστασης των 7,5 εκατομμυρίων συμβατικών μετρητών με καινούργιους «έξυπνους» ύψους έως και 1 δισ. ευρώ, μέχρι την ηλεκτροκίνηση, και τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες 5ης γενιάς, αφού πάνω στα 239.000 χλμ. του δικτύου του μπορούν να κουμπώσουν οπτικές ίνες για δίκτυα 5G. Το τίμημα επομένως για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ θα μπορούσε σύμφωνα με εκτιμήσεις να ξεπεράσει κατά πολύ το 1 δισ. ευρώ, με ενδιαφέρον να έχει ήδη εκδηλωθεί από την γερμανική ΕΟΝ, την γαλλική RTE και την ιταλική TERNA.
Στα χέρια τρων Κινέζων το κλειδί στον ΑΔΜΗΕ
Μεγάλο είναι και το ενδιαφέρον για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ όπου το κλειδί όμως κρατούν στα χέρια οι Κινέζοι της State Grid. Εκτός του ότι κατέχουν το 24%, έχουν και δικαίωμα πρώτης προσφοράς (right of first offer) έναντι των λοιπών μετόχων, σε περίπτωση πώλησης μετοχών της εταιρείας. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι Κινέζοι έχουν τον πρώτο λόγο να υποβάλουν προσφορά, εφόσον κάποιος από τους υπόλοιπους μετόχους (ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ - Δημόσιο, και ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο) αποφασίσει να πουλήσει μερίδιο των μετοχών του. Το επιπλέον ποσοστό που θα πουληθεί εδώ μπορεί να είναι μεταξύ 20%-30%, και σε κάθε περίπτωση βρίσκεται υπό εξέταση. Η εξίσωση που καλείται να επιλύσει η κυβέρνηση δεν είναι εύκολη. Καλείται αφενός να σταθμίσει τις αντιδράσεις Ευρώπης και Αμερικανών στην επιθετική διείσδυση της Κίνας στα δίκτυα υποδομών, αφετέρου να μην «χαλάσει» τις καλές σχέσεις που κτίζει με το Πεκίνο.
Δείγμα του πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος είναι ότι ανάμεσα στους υποψηφίους «μνηστήρες» θα είναι και δύο εταιρείες από την Ιταλία, η Italgas και η SNAM, η οποία συμμετέχει ήδη στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή του διαχειριστή των δικτύων υψηλής πίεσης, όπως οι αγωγοί που διασυνδέουν την Ελλάδα με τις γειτονικές χώρες.
Κοντά στην εκδήλωση ενδιαφέροντος ακούγεται επίσης ότι βρίσκονται η βελγική Fluxys και η ισπανική Enagas, (οι άλλοι δύο μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ), τα αμερικανικά funds KKR και Blackrock, το αυστραλιανό Macquarie, καθώς επίσης ένα fund από την Κίνα και ένα από χώρα του Κόλπου.
Δέλεαρ για όλους τους παραπάνω είναι μια εταιρεία συμμετοχών, η ΔΕΠΑ Υποδομών με ένα πενταετές επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 400 εκατ. ευρώ και με πληθώρα θυγατρικών στα δίκτυα διανομής, που απολαμβάνουν σίγουρη και ρυθμιζόμενη ετήσια απόδοση 8%, ανεξαρτήτως διακυμάνσεων στην αγορά φυσικού αερίου.
Στην πράξη ο αυριανός αγοραστής της ΔΕΠΑ Υποδομών θα πάρει στα χέρια του το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας διαχείρισης δικτύων διανομής αερίου Αττικής (ΕΔΑ Αττικής), το 51% της αντίστοιχης εταιρείας σε Θεσσαλονίκη - Θεσσαλία (ΕΔΑ ΘΕΣΣ), αλλά και το 100% της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (αφορά στο υπόλοιπο δίκτυο πανελλαδικά). Ταυτόχρονα, η πώληση έρχεται σε μια συγκυρία κατά την οποία ολοκληρώνονται μια σειρά αγωγών και έργων υποδομών στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, γεγονός που αυξάνει τις συνέργειες για τον αυριανό αγοραστή της εταιρείας.
Ο Ιταλικός «εμφύλιος»
Ενδιαφέρον στοιχείο γύρω από την διεκδίκηση της εταιρείας είναι και ο ιταλικός «εμφύλιος» που αναμένεται να λάβει χώρα. Δύο ιταλικές εταιρείες δικτύων, η SNAM και η Italgas, οι οποίες έχουν τον ίδιο μέτοχο, δηλαδή το Ιταλικό Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, δηλώνουν αποφασισμένες να κονταροχτυπηθούν για τα «μάτια» της ΔΕΠΑ Υποδομών. Μάλιστα η Italgas επιχειρεί εδώ και καιρό να εισέλθει στην ελληνική αγορά. Είχε πρόσφατα ενδιαφερθεί να αποκτήσει από την επίσης ιταλική Eni gas e luce, (θυγατρική της ΕΝΙ) το ποσοστό 49% της τελευταίας στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ, χωρίς όμως επιτυχία. Δεδομένου ότι και οι δύο έχουν τον ίδιο βασικό μέτοχο, είναι προφανές ότι κάποια εκ των SNAM και Italgas θα «κοπεί» στην πορεία του διαγωνισμού. Ωστόσο η ιταλο-ιταλική αυτή κόντρα προσδίδει ένα ιδιαίτερο στίγμα στον διαγωνισμό και δείχνει το μέγεθος του ενδιαφέροντος, πολλώ δε μάλλον όταν ουδέποτε μέχρι σήμερα σε ελληνική αποκρατικοποίηση δεν συζητούσαν σοβαρά να κατέβουν δύο εταιρείες από την ίδια χώρα.
(liberal.gr)
Το διακύβευμα είναι μεγάλο, όποιος πάρει στα χέρια του την εταιρεία, γίνεται αυτόματα διαχειριστής της συντριπτικής πλειονότητας των ελληνικών δικτύων διανομής χαμηλής και μέσης πίεσης - αυτών δηλαδή που εξυπηρετούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις, γι' αυτό και τουλάχιστον 7-9 σχήματα ακούγεται ότι θα κατέβουν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού.
Η κόντρα για τον «χρυσοφόρο» ΔΕΔΔΗΕ
Παρόμοιας έκτασης επενδυτικό ενδιαφέρον με αυτό για την ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να προσελκύσει και ο διαγωνισμός για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος αναμένεται να προκηρυχθεί τον Σεπτέμβριο. Στην περίπτωση του ΔΕΔΔΗΕ, λογιστικής αξίας τουλάχιστον 3 δισ ευρώ, γερμανικές, γαλλικές και ιταλικές εταιρείες βλέπουν ένα πολλά υποσχόμενο αναπτυξιακό πρόγραμμα, που περιλαμβάνει σχεδόν όλη την γκάμα παροχής υπηρεσιών νέας γενιάς.
Από το «χρυσοφόρο» πλάνο αντικατάστασης των 7,5 εκατομμυρίων συμβατικών μετρητών με καινούργιους «έξυπνους» ύψους έως και 1 δισ. ευρώ, μέχρι την ηλεκτροκίνηση, και τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες 5ης γενιάς, αφού πάνω στα 239.000 χλμ. του δικτύου του μπορούν να κουμπώσουν οπτικές ίνες για δίκτυα 5G. Το τίμημα επομένως για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ θα μπορούσε σύμφωνα με εκτιμήσεις να ξεπεράσει κατά πολύ το 1 δισ. ευρώ, με ενδιαφέρον να έχει ήδη εκδηλωθεί από την γερμανική ΕΟΝ, την γαλλική RTE και την ιταλική TERNA.
Στα χέρια τρων Κινέζων το κλειδί στον ΑΔΜΗΕ
Μεγάλο είναι και το ενδιαφέρον για την περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ όπου το κλειδί όμως κρατούν στα χέρια οι Κινέζοι της State Grid. Εκτός του ότι κατέχουν το 24%, έχουν και δικαίωμα πρώτης προσφοράς (right of first offer) έναντι των λοιπών μετόχων, σε περίπτωση πώλησης μετοχών της εταιρείας. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι Κινέζοι έχουν τον πρώτο λόγο να υποβάλουν προσφορά, εφόσον κάποιος από τους υπόλοιπους μετόχους (ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ - Δημόσιο, και ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο) αποφασίσει να πουλήσει μερίδιο των μετοχών του. Το επιπλέον ποσοστό που θα πουληθεί εδώ μπορεί να είναι μεταξύ 20%-30%, και σε κάθε περίπτωση βρίσκεται υπό εξέταση. Η εξίσωση που καλείται να επιλύσει η κυβέρνηση δεν είναι εύκολη. Καλείται αφενός να σταθμίσει τις αντιδράσεις Ευρώπης και Αμερικανών στην επιθετική διείσδυση της Κίνας στα δίκτυα υποδομών, αφετέρου να μην «χαλάσει» τις καλές σχέσεις που κτίζει με το Πεκίνο.
Δείγμα του πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος είναι ότι ανάμεσα στους υποψηφίους «μνηστήρες» θα είναι και δύο εταιρείες από την Ιταλία, η Italgas και η SNAM, η οποία συμμετέχει ήδη στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή του διαχειριστή των δικτύων υψηλής πίεσης, όπως οι αγωγοί που διασυνδέουν την Ελλάδα με τις γειτονικές χώρες.
Κοντά στην εκδήλωση ενδιαφέροντος ακούγεται επίσης ότι βρίσκονται η βελγική Fluxys και η ισπανική Enagas, (οι άλλοι δύο μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ), τα αμερικανικά funds KKR και Blackrock, το αυστραλιανό Macquarie, καθώς επίσης ένα fund από την Κίνα και ένα από χώρα του Κόλπου.
Δέλεαρ για όλους τους παραπάνω είναι μια εταιρεία συμμετοχών, η ΔΕΠΑ Υποδομών με ένα πενταετές επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 400 εκατ. ευρώ και με πληθώρα θυγατρικών στα δίκτυα διανομής, που απολαμβάνουν σίγουρη και ρυθμιζόμενη ετήσια απόδοση 8%, ανεξαρτήτως διακυμάνσεων στην αγορά φυσικού αερίου.
Στην πράξη ο αυριανός αγοραστής της ΔΕΠΑ Υποδομών θα πάρει στα χέρια του το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας διαχείρισης δικτύων διανομής αερίου Αττικής (ΕΔΑ Αττικής), το 51% της αντίστοιχης εταιρείας σε Θεσσαλονίκη - Θεσσαλία (ΕΔΑ ΘΕΣΣ), αλλά και το 100% της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (αφορά στο υπόλοιπο δίκτυο πανελλαδικά). Ταυτόχρονα, η πώληση έρχεται σε μια συγκυρία κατά την οποία ολοκληρώνονται μια σειρά αγωγών και έργων υποδομών στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, γεγονός που αυξάνει τις συνέργειες για τον αυριανό αγοραστή της εταιρείας.
Ο Ιταλικός «εμφύλιος»
Ενδιαφέρον στοιχείο γύρω από την διεκδίκηση της εταιρείας είναι και ο ιταλικός «εμφύλιος» που αναμένεται να λάβει χώρα. Δύο ιταλικές εταιρείες δικτύων, η SNAM και η Italgas, οι οποίες έχουν τον ίδιο μέτοχο, δηλαδή το Ιταλικό Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, δηλώνουν αποφασισμένες να κονταροχτυπηθούν για τα «μάτια» της ΔΕΠΑ Υποδομών. Μάλιστα η Italgas επιχειρεί εδώ και καιρό να εισέλθει στην ελληνική αγορά. Είχε πρόσφατα ενδιαφερθεί να αποκτήσει από την επίσης ιταλική Eni gas e luce, (θυγατρική της ΕΝΙ) το ποσοστό 49% της τελευταίας στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ, χωρίς όμως επιτυχία. Δεδομένου ότι και οι δύο έχουν τον ίδιο βασικό μέτοχο, είναι προφανές ότι κάποια εκ των SNAM και Italgas θα «κοπεί» στην πορεία του διαγωνισμού. Ωστόσο η ιταλο-ιταλική αυτή κόντρα προσδίδει ένα ιδιαίτερο στίγμα στον διαγωνισμό και δείχνει το μέγεθος του ενδιαφέροντος, πολλώ δε μάλλον όταν ουδέποτε μέχρι σήμερα σε ελληνική αποκρατικοποίηση δεν συζητούσαν σοβαρά να κατέβουν δύο εταιρείες από την ίδια χώρα.
(liberal.gr)