Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020

ΑΔΜΗΕ: Λίφτινγκ 43 εκατ. ευρώ στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου

Μία από τις παλιότερες υποδομές του ελληνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου 400 kV (Κιλοβόλτ), ανακατασκευάζεται.
Το ΚΥΤ Κουμουνδούρου κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970, μαζί με τα άλλα τέσσερα του Αγ. Στεφάνου, Αχαρνών, Παλλήνης και του ημιτελούς της Αργυρούπολης, προκειμένου να μεταφέρουν με ασφάλεια την ηλεκτρική ενέργεια στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, όταν το κέντρο ηλεκτροπαραγωγής της χώρας βρισκόταν αποκλειστικά στη Δυτική Μακεδονία και η μεγαλύτερη ζήτηση φορτίων (κατανάλωσης) σημειωνόταν στην πρωτεύουσα.
Η ανισορροπία παραγωγής – κατανάλωσης ανάμεσα στο Βορρά και το Νότο προκαλούσε προβλήματα στην ηλεκτροδότηση με αποτέλεσμα τα πέντε προαναφερόμενα ΚΥΤ, σχηματίζουν ένα νοητό «πέταλο», να ενισχύουν την ευστάθεια του συστήματος.

Τα πολυετή εμπόδια της κατασκευής πιο σύγχρονου κι ενισχυμένου ΚΥΤ στην Αργυρούπολη έχουν μεταφέρει το βάρος των φορτίων σε αυτό της Κουμουνδούρου με αποτέλεσμα, όπως περιγράφει και ο ΑΔΜΗΕ στα δεκαετή πλάνα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, «όταν επικρατούν συνθήκες υψηλού φορτίου, τότε οι ΑΜ/Σ (αυτομετασχηματιστές) φθάνουν στο όριο της λειτουργίας τους σε ότι αφορά τη φόρτισή τους…»
Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, o ΑΔΜΗΕ πρόκειται σύντομα να βγάλει στον αέρα την προκήρυξη του έργου ύψους 43 εκατ. ευρώ ανακατασκευής του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, το οποίο χαρακτηρίζεται και ως η «καρδιά» του συστήματος ηλεκτροδότησης στην υψηλή τάση. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Οι λόγοι για την ανακατασκευή και αναβάθμιση του, προκύπτουν αφενός από την ανάγκη αντικατάστασης των έξι αυτομετασχηματιστών που διαθέτουν (σ.σ. λειτουργούν σαν αυτόματοι διακόπτες για την ασφάλεια του συστήματος) και αφετέρου από τα νέα έργα που προωθούνται στο σύστημα μεταφοράς. Στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου, το οποίο, αν όχι όλο, μεγάλο μέρος του θα είναι κλειστού τύπου, θα «κουμπώσει» ουσιαστικά η διπλή ηλεκτρική διασύνδεση συνολικής ισχύος 1.000 MW της Κρήτης με την Αττική.
Παράλληλα το ΚΥΤ αποτελεί και μέρος του λεγόμενου «ανατολικού διαδρόμου» ηλεκτροδότησης της Πελοποννήσου για τη μεταφορά γραμμών μεταφοράς 400 kV. Αυτός συμπληρώνεται από τα ΚΥΤ Μεγαλόπολης και Κορίνθου, με το τελευταίο να έχει ήδη ανατεθεί στην κοινοπραξία των εταιριών Mytilineos – Sieyuan Electric (κινεζική). Το τελευταίο τμήμα του διαδρόμου ΚΥΤ Κορίνθου – Κουμουνδούρου θα έχει τελειώσει το 2024.
Ο ανατολικός διάδρομος μαζί με τον «δυτικό διάδρομο» της Πελοποννήσου τα ΚΥΤ Μεγαλόπολης – Αχελώου – Διστόμου θα επιτρέψουν ουσιαστικά την άρση του κορεσμού της περιφέρειας της χώρας και θα ανοίξουν το δρόμο για επενδύσεις σε ΑΠΕ συνολικής ισχύος άνω των 2.300 MW.
Τα έργα αυτής της διαδρομής ανέρχονται σε 105 εκατ. ευρώ. Και η ολοκλήρωση τους δίνει επίσης τη δυνατότητα και της πλήρους λειτουργίας του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη στα 800 MW από τα 500 MW που είναι σήμερα.

(του Χρήστου Κολώνα, euro2day.gr)