Τρίτη 11 Αυγούστου 2020

ΑΔΜΗΕ: Ένα νέο αστέρι ανάπτυξης - Πως θα φτάσει να διανέμει μέρισμα 50% των καθαρών κερδών

Έφτασε η ώρα της  υλοποίησης  για το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάζεται σήμερα στην χώρα, συνολικού προϋπολογισμού 1.350 εκατ. ευρώ.
Μετά από πάρα πολλές δεκαετίες, η Κρήτη επιτέλους θα διασφαλίσει την ηλεκτροδότηση της με τον πλέον οικονομικό τρόπο,  ενώ ταυτόχρονα όλοι μας θα γλυτώσουμε τις γνωστές επιβαρύνσεις υπέρ των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας –ΥΚΩ- στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. 
(σ.μ:Πόσο υψηλές ήταν αυτές οι επιβαρύνσεις; Πέριξ των 350-400 εκατομμυρίων ευρώ).
Η Κρήτη όμως θα λύσει το ενεργειακό της πρόβλημα και με τον πιο «πράσινο» τρόπο, καθώς οι ρύποι CO2 που παράγονται για την ηλεκτροδότηση του νησιού θα μειωθούν κατά 60% το 2023, όταν  θα τεθεί σε λειτουργία το «μεγάλο καλώδιο». 

Βλέπετε οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Κρήτης θα είναι δύο: H  «μικρή» μέσω Πελοποννήσου- ύψους 350 εκατ. ευρώ- και η «μεγάλη» μέσω Αττικής.  
Για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής  με το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας,  υπεγράφησαν τον Ιούνιο συμβάσεις ύψους 1 δισ. ευρώ ανάμεσα στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ "Αριάδνη Interconnection" και τους αναδόχους του έργου.
Το καλώδιο υψηλής τάσης θα προσαιγιαλωθεί στο Ηράκλειο από την πλευρά της Κρήτης και στα Μέγαρα από την πλευρά της Αττικής.
Στην Κρήτη, θα κατασκευαστεί Σταθμός Μετατροπής ώστε να μετατρέπει το συνεχές ρεύμα σε εναλλασσόμενο, ενώ στα Μέγαρα η γραμμή θα καταλήγει μέσω υπόγειας όδευσης στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου, όπου θα εγκατασταθεί ο αντίστοιχος Σταθμός Μετατροπής. 
Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει λάβει υπόψη τα αιτήματα των τοπικών φορέων –στη βάση του εφικτού πάντα- για το σχεδιασμό του έργου και εν συνεχεία για την κατάρτιση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που ήδη εγκρίθηκε από το ΥΠΕΝ.
Μάλιστα τόσο  στα Μέγαρα όσο και στην περιοχή της Κορακιάς στην Κρήτη,  ο ΑΔΜΗΕ προτίμησε να αναλάβει ένα σημαντικά υψηλότερο κόστος στην κατασκευή, υπογειοποιώντας τις γραμμές μεταφοράς, προκειμένου να μην υπάρχει «οπτική» επιβάρυνση στις διασυνδετικές γραμμές.
Επιπλέον η  εταιρεία τιμώντας την δέσμευση της περί Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, έχει προτείνει δέσμη ανταποδοτικών έργων στον Δήμο που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και τα οποία μόνο για την περιοχή των Μεγάρων θα είναι της τάξης των 2,4 εκατ. ευρώ. 
Το χρονοδιάγραμμα
Η διασύνδεση Κρήτης Πελοποννήσου ολοκληρώνεται εντός του 2020 με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδος και της ΕΕ.
Το υποβρύχιο καλώδιο –το έχει αναλάβει η εταιρεία «Ελληνικά Καλώδια» - μήκους 135 χλμ. αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Η πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου θα ξεκινήσει μέσα Σεπτεμβρίου  παράλληλα από τις δύο αναδόχους, Fulgor- Ελληνικά Καλώδια και Prysmian.
Η πρώτη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης θα καλύπτει το 34% της απαιτούμενης ενέργειας του νησιού και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2020.
Το έργο θα περατωθεί στο σύνολο του το αργότερο το 2024,  με την ολοκλήρωση της Διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής και η  Κρήτη θα έχει ηλεκτροδότηση αποκλειστικά από το ΕΣΜΗΕ.
Οι καινοτομίες
Το έργο αυτό συγκεντρώνει μια σειρά καινοτομιών, κάποιες από τις οποίες θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και με τον τίτλο «παγκόσμια πρώτη».
Καταρχήν, πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το έργο θα αποτελεί όμως και την βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης με τριπολικό καλώδιο XLPE πάλι σε παγκόσμιο επίπεδο. Η πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων θα υλοποιηθεί σε βάθος 1000 μέτρων, με πρωτοποριακές τεχνικές.
Όπως η Γέφυρα του Ρίου, έτσι και η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα αποτελέσει ένα έργο «case study» για την παγκόσμια κοινότητα.
Οι φωλιές υπεραξίας
Η ηλεκτρονική διασύνδεση της Κρήτης είναι μόνο η αρχή. Η εταιρεία σχεδιάζει έως το 2030  να διασυνδεθούν σταδιακά όλα τα νησιά μας με το ηπειρωτικό σύστημα. Οι συνολικές επενδύσεις της εταιρείας έχουν έναν προϋπολογισμό της τάξης των 4,3 δισ. και περιλαμβάνουν την Διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, τη Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, τη Διασύνδεση των Κυκλάδων, τη Διασύνδεση των Δωδεκανήσων, τη Διασύνδεση του ΒΑ Αιγαίου και την Επέκταση Συστήματος 400 Kv στην Πελοπόννησο.
Κρατώντας τα παραπάνω στο πίσω μέρος του μυαλού μας, ας δούμε κάποια ενδιαφέροντα σημεία στην   πρόσφατη αναπροσαρμογή παγίων του ΑΔΜΗΕ, η οποία γίνεται κάθε πέντε χρόνια:
Την 31η  Δεκεμβρίου 2019, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., προέβη στην αναπροσαρμογή των εν λειτουργία ενσώματων παγίων περιουσιακών στοιχείων σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς απί ανεξάρτητη εταιρεία εκτιμητών χωρίς φυσικά να περιλαμβάνει τα έργα υπό κατασκευή που περιγράψαμε πιο πάνω.
Ως αποτέλεσμα της αναπροσαρμογής των παγίων, προέκυψε συνολική αύξηση της αξίας του πάγιου ενεργητικού  για τον Όμιλο ύψους 300 εκ ευρώ περίπου.  
Έχουμε και extra bonus όμως. To 2018 η εταιρεία είχε 3,16 δισ. ευρώ επενδεδυμένα κεφάλαια εκ των οποίων τα 1,03 δισ.ευρω ήταν ίδια κεφάλαια, ήτοι το 33%. Το 2019 έχει 2,932 δισ. ευρώ επενδεδυμένα κεφάλαια εκ των οποίων τα  1,329 δις ευρώ είναι ίδια κεφάλαια, ήτοι ποσοστό  45%. 
Επίσης η  εταιρεία έχει σχεδόν μηδενικά άυλα στοιχεία, υπεραξία,δικαιώματα κτλ. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το   ενεργητικό της είναι «καθαρό».
Και επειδή μετά το Follie-Follie τα κοσκινίζουμε όλα, τις καταστάσεις υπογράφει η εταιρεία ορκωτών ελεγκτών ΣΟΕΛ. Με βάση την κατάταξη της, οι καταστάσεις θεωρούνται αξιόπιστες.
Ποιο είναι το λαμπρό συμπέρασμα; Ότι έχουμε  μια εταιρεία έντασης παγίων, με εξασφαλισμένο το 95% των εσόδων της βάσει της μαθηματικής σχέσης του σταθμισμένου κόστους κεφαλαίου από τη ΡΑΕ  και τη δέσμευση του ΑΔΜΗΕ για διανομή μερίσματος που θα αντιστοιχεί στο 50% των καθαρών κερδών. 
Επιπλέον, για  αρχίστε να υπολογίζετε ποια θα είναι η αύξηση της  αξίας του πάγιου ενεργητικού του ΑΔΜΗΕ την επόμενη πενταετία, όταν ένα μεγάλο μέρος του επενδυτικού του πλάνου θα έχει ολοκληρωθεί… 
Ο ΑΔΜΗΕ αποτελεί μια από τις λίγες περιπτώσεις παγκοσμίως που ένας διαχειριστής δικτύου αναμένεται να έχει αυξημένους μελλοντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Βλέπετε οι εταιρείες αυτής της δραστηριότητας βρίσκονται σε ώριμο στάδιο, ενώ ο ΑΔΜΗΕ  λόγω της χάραξης νέων ενεργειακών δικτύων αποτελεί ένα λαμπρό αστέρι  ανάπτυξης. 
Αυτό, εν καιρώ, θα εντοπιστεί από τη διεθνή επενδυτική κοινότητα.

της Μαίρης Βενέτη, Liberal.gr
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο