Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020

«Ο κεραυνός ξεπεράστηκε» - Η φιλοσοφία της νέας οπτικής ταυτότητας της ΔΕΗ, με τα λόγια των designers

 

Γιάννα Παπαδημητρίου

Τον τρόπο με τον οποίο προσέγγισε το ιδιαιτέρως απαιτητικό εγχείρημα σχεδιασμού της νέας εταιρικής ταυτότητας της ΔΕΗ εξηγεί η Beetroot, επισημαίνοντας ότι «το rebranding μεγάλων και ιστορικών εταιρειών, όπως η ΔΕΗ, αποτελεί πάντα μεγάλη πρόκληση».

«Η ομάδα μας ανέλαβε να σχεδιάσει την νέα οπτική ταυτότητα της ΔΕΗ, και να δημιουργήσει ένα πλήρες σύστημα οπτικής επικοινωνίας με όλα τα απαραίτητα σχεδιαστικά εργαλεία που δίνουν λύσεις, ψηφιακές και αναλογικές, στην πληθώρα των αναγκών της νέας ενεργειακής εποχής», τονίζει το design group της Beetroot.

«Η ΔΕΗ εξελίσει τα εργαλεία δημιουργίας ενός φωτεινού και συναρπαστικού μέλλοντος για όλους», επισημαίνει η Beetroot, αναδεικνύοντας το άξονα γύρω από τον οποίο ανέπτυξε δημιουργικά τη νέα οπτική ταυτότητα της ΔΕΗ.

Σε αυτή τη βάση, κατέληξε πως «η ΔΕΗ χρειάζεται μια σύγχρονη, πολυδιάστατη οπτική γλώσσα, αποτελεσματική στη χρήση και ευέλικτη σε εφαρμογές, που να σηματοδοτεί το πέρασμα της εταιρίας στο μέλλον».

Καθώς η αλλαγή που επήλθε με την υιοθέτηση της νέας οπτικής ταυτότητας είναι σημαντική σε σχέση με όσα είχαμε συνηθίσει εδώ και πολλά χρόνια, η Beetroot αποφάσισε να συνδέσει το μέλλον με το παρελθόν της ΔΕΗ. Όπως εξηγεί, «η μακρόχρονη πορεία της ΔΕΗ διέπεται από διαχρονικές αξίες, που αγαπήθηκαν από το ελληνικό κοινό. Τα στοιχεία που συνθέτουν το υπάρχον σήμα αποτελούν αναμφίβολα μέρος της σχεδιαστικής κληρονομιάς της. Συνεπώς, η ανάγκη για τολμηρή αλλαγή πρέπει συνυπάρξει με τον σεβασμό στο παρελθόν».

Το design group της Beetroot συνοψίζει σε 6 βασικά σχεδιαστικά στοιχεία-εργαλεία τη νέα οπτική ταυτότητα της ΔΕΗ:

1. Λογότυπος
Δύο μεγάλες αλλαγές και πολλες μικρές. Η πλάγια κλίση του λογοτύπου αλλάζει, καθώς σήμερα ο συμβολισμός της δυναμικής και της ταχύτητας δεν λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, κάτι που τον καθιστά παρωχημένο. Επίσης, ενώ το σύμβολο του κεραυνού είναι χαραγμένο στο DNA της ΔEH αλλά και στη συνείδηση του κοινού ώς γνώριμο στοιχείο, η υπερ-χρήση του καθώς και η μονοδιάστατη απεικόνιση της ηλεκτρικής ενέργειας με αυτό το καθιστούν ανεπίκαιρο. Συνεπώς, ξεπερνιέται.

Ο νεος λογότυπος αποκτά μία σύγχρονη αλλά και διαχρονική τυπογραφική φόρμα, επανασχεδιασμένη με προσοχή στις λεπτομέρειες ώστε να ξεπερνά τα όρια της γραφής και να λειτουργεί ως σύμβολο άμεσα αναγνωρίσιμο από όλους. Ο κύκλος ένα σχήμα που συμβολίζει την έλικα, τον ήλιο και την αέναη κίνηση, και που προϋπήρχε στο αρχικό σήμα του 1950, κάνει το νέο σήμα αναγνωρίσιμο και εύκολο στη χρήση του. Στα σημεία που ο κεραυνός παλαιότερα διχοτομούσε τον κύκλο τώρα υπάρχει η εναλλαγή των εταιρικών χρωμάτων. Το σύμβολο του κεραυνού είναι παρόν χωρίς να υπάρχει.

Το χρωματικό αυτό δίπολο κάνει αναφορά στην διττή ιδιότητα της ΔΕΗ ως εγγυητή σταθερότητας αλλά και ταυτόχρονα δύναμη πρωτοπορίας και καινοτομίας. Τα δύο ημικύκλια που διαρκώς αλληλοσυμπληρώνονται ενισχύουν την αίσθηση της αέναης κίνησης και της μετάβασης στη νέα εποχή.

2. Τυπογραφία
Χρησιμοποιώντας τα βασικά εταιρικά χρώματα στην πρώτη και τελευταία λέξη μιας παραγράφου δημιουργείται ένας μοναδικός τρόπος απεικόνισης της γραφής που επικοινωνεί με τον πιο απλό τρόπο ένα μήνυμα της ΔΕΗ.

3. Χρώματα
Η υπερ-χρήση γενικά του πράσινου-μπλε χρωματικού κώδικα στην αγορά έχει ως αποτέλεσμα να χάσει την οικολογική υπόστασή του. Μια μετάβαση σε τέτοια χρώματα θα ήταν ξεπερασμένη και αδύναμη. Συνεπώς, γίνεται ανανέωση των βασικών εταιρικών χρωμάτων σε σύγχρονους, αισιόδοξους χρωματικούς τόνους επιλεγμένους για να λειτουργούν αποτελεσματικά και στις ψηφιακές εφαρμογές.

4. Φόντα ενέργειας
Η ενέργεια είναι μία αφηρημένη αλλά παράλληλα όμορφη έννοια. Πως όμως οπτικοποιείται η ομορφιά της ενέργειας; Αφαιρετικές συνθέσεις, διαβαθμίσεις χρώματος και φωτός, στατικές ή κινούμενες, έρχονται να απαντήσουν στο παραπάνω ερώτημα και αποτελούν ένα δημιουργικό εργαλείο της οπτικής ταυτότητας.

5. Σχήματα-φόρμες
Τελικά, το δυναμικό και “αιχμηρό” σχήμα του κεραυνού εξομαλύνεται. Χάνει την κυρίαρχη του θέση ως βασικό στοιχείο του λογοτύπου, γίνεται πιο φιλικό και μετατρέπεται πλέον σε ένα χρήσιμο και ευέλικτο συμπληρωματικό σχεδιαστικό στοιχείο. Με νέους κανόνες σύνθεσης και λειτουργικά πλέγματα που δημιουργούν κανάβους που προέρχονται από τα νέα αυτά εργαλεία.

6. Εικονίδια
Ένα σύστημα εικονιδίων με ανισόπαχες γραμμές, ακολουθεί την σχεδιαστική γλώσσα του λογοτύπου. Με κυκλικά σχήματα, χαρακτηριστικές κλίσεις και διακριτικά στρογγυλεμένες λεπτομέρειες, τα εικονίδια αυτά συμβαδίζουν απόλυτα με το συνολικό οικοσύστημα της οπτικής ταυτότητας.

Το rebranding της ΔΕΗ είναι μέρος του διαγωνισμού για την επικοινωνία της ΔΕΗ που ανέλαβε η DDB Athens και υλοποίησε σε συνεργασία με τη Beetroot.

 

 

 https://energypress.gr/news/o-keraynos-xeperastike-i-filosofia-tis-neas-optikis-taytotitas-tis-dei-me-ta-logia-ton