Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2020

Εξετάζεται η θέσπιση ΥΚΩ και για την λιανική του αερίου


Να θέσει ενιαίους και ορθολογικούς κανόνες στον αναπτυξιακό προγραμματισμό των Εταιρειών Διανομής Αερίου, σε ότι φορά την αξιοποίηση της τεχνολογίας του Συμπιεσμένου Αερίου (CNG) για την τροφοδοσία περιοχών απομακρυσμένων από το δίκτυο, έχει αποφασίσει, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Η ανάγκη για σαφέστερο και πιο αυστηρό πλαίσιο προκύπτει και από τις οδηγίες της Κομισιόν σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις. Ούτως ή άλλως όμως, στις κατευθύνσεις της Αρχής ήταν ο καθορισμός αυστηρών χρονικών ορίων για τη λειτουργία μεταβατικών λύσεων (όπως σε κάποιες περιπτώσεις είναι η δημιουργία σταθμών CNG και LNG) και η δημιουργία προϋποθέσεων για την εγκατάσταση μόνιμου δικτύου. Στόχος είναι να μην επαναληφθεί το προηγούμενο από τον τομέα του ρεύματος, όπου η χώρα και οι πολίτες πληρώνουν πανάκριβα κάποιες «προσωρινές» λύσεις ηλεκτροδότησης, οι οποίες ωστόσο  έγιναν μόνιμες στη συνέχεια.

Ήδη, στα 5ετή προγράμματα ανάπτυξης των ΕΔΑ που ενέκρινε η ΡΑΕ, επέβαλλε αλλαγές, με βάση τις οποίες, πόλεις που επρόκειτο να τροφοδοτηθούν με CNG θα τροφοδοτηθούν τελικά μέσω αγωγού.

Επιπλέον, σε επεξεργασία βρίσκεται σχέδιο για τη δημιουργία ενός ενιαίου και ορθολογικού σχήματος για όλη τη χώρα το οποίο, αφενός μεν θα επιτρέπει να αξιοποιείται πράγματι η τεχνολογία CNG, μια τεχνολογία με σαφώς μεγαλύτερα κόστη διανομής από εκείνα που αφορούν το δίκτυο αγωγών, από την άλλη όμως θα εξασφαλίζει ότι δεν θα υπάρχουν περιοχές που θα συνεχίσουν να τροφοδοτούνται έτσι για πάντα.

Στο πλαίσιο του νέου σχήματος, σύμφωνα με πληροφορίες, θα θεσπιστεί ένα ετήσιο εθνικό κόστος (το οποίο θα είναι τέτοιο ώστε να μη δημιουργεί πρόβλημα με την DG Comp σε επίπεδο κρατικών ενισχύσεων) για την τροφοδοσία συγκεκριμένων περιοχών-πόλεων μέσω CNG.

Η ανάκτηση του κόστους αυτού θα γίνεται μέσα από τους λογαριασμούς αερίου σε όλη τη χώρα, δηλαδή θα επιβαρύνει τους καταναλωτές αερίου όλης της χώρας με τη μέθοδο των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που είναι γνωστές από τον τομέα του ρεύματος και αφορούν ως γνωστόν την κάλυψη των επιπλέον δαπανών για ηλεκτροδότηση των νησιών, των πολυτέκνων και των ευάλωτων καταναλωτών.

Το ετήσιο εθνικό κόστος θα παραμένει σταθερό, αλλά υποχρέωση των εταιρειών Διανομής θα είναι, μετά από πάροδο ενός εύλογου χρονικού διαστήματος, να τροφοδοτούν μέσω αγωγών τις περιοχές στις οποίες πήγε το CNG, έτσι ώστε να απελευθερώνεται μπάτζετ για να καλυφθούν με CNG νέες περιοχές.

Μέχρι τώρα τα επιπλέον κόστη για την εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών CNG έμπαιναν στα προς ανάκτηση κόστη των ίδιων των Εταιρειών Διανομής. Ωστόσο, μπορεί μεν σε μια εταιρεία με ευρεία πελατειακή βάση το γεγονός αυτό να μην δημιουργούσε κάποια σημαντική διαφορά στα τέλη που πληρώνουν οι πελάτες της, αλλά σε μια εταιρεία που δεν έχει πολλούς πελάτες (για παράδειγμα η ΔΕΔΑ που οδεύει δυναμικά για την ανάπτυξη και εμπλουτισμό του δικτύου της) κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να γίνει.

Το νέο ενιαίο σχήμα αναμένεται να κοινοποιηθεί από το ΥΠΕΝ στην Κομισιόν ώστε να λάβει σχετική έγκριση και να ξεκινήσει η εφαρμογή του από το 2022 και μετά.

Η δημιουργία, άλλωστε, σταθερού και σύγχρονου πλαισίου για την ανάπτυξη του δικτύου φυσικού αερίου, είναι και «κατεύθυνση» που έχει δώσει το ΥΠΕΝ, αφενός μεν διότι το να φτάσει το αέριο σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές αποτελεί διακηρυγμένο στόχο, αφετέρου δε διότι το τοπίο θα πρέπει να είναι απολύτως «καθαρό» ενόψει ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία ως γνωστόν ανήκουν η ΕΔΑ Αττικής, η ΔΕΔΑ και το 51% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ.

Το πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει και το μοντέλο για την αξιολόγηση και έγκριση των προγραμμάτων ανάπτυξης των εταιρειών Διανομής, αλλά και για τη μεθοδολογία υπολογισμού του εσόδου τους.

Βασικά σημεία του μοντέλου αυτού είναι επίσης:

·         Η θέσπιση τεχνοκρατικών κριτηρίων για την ιεράρχηση προτεραιοτήτων, όσον αφορά το χρόνο έλευσης του φυσικού αερίου σε κάθε περιοχή. Στόχος είναι να εξαλειφθεί η δυνατότητα πολιτικών και άλλων παρεμβάσεων και να ορθολογικοποιηθεί ο «χάρτης» επέκτασης του δικτύου αερίου.

·          Η υιοθέτηση κινήτρων πρόσθετης απόδοσης αλλά και ποιότητας υπηρεσιών κατά τη διαδικασία υπολογισμού του wacc των Εταιρειών Διανομής. Οι εταιρείες θα έχουν premium, για παράδειγμα, στο βαθμό που αυξάνουν την πυκνότητα των συνδέσεων επί του δικτύου, γεγονός που οδηγεί και σε χαμηλότερα τιμολόγια χρήσης δικτύου.

 

 https://energypress.gr