Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2021

Διελκυστίνδα ανάμεσα σε ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ για τη διαχείριση του δικτύου της Κρήτης μετά την ολοκλήρωση της μικρής διασύνδεσης


Θοδωρής Παναγούλης

Διάσταση απόψεων υπάρχει ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ, για το πότε, μετά την ηλέκτριση της «μικρής» ηλεκτρικής διασύνδεσης, θα πρέπει να μεταφερθεί η ευθύνη διαχείρισης του συστήματος της Κρήτης από τον ΔΕΔΔΗΕ στον ΑΔΜΗΕ.

Όπως έχει γράψει το energypress, σύμφωνα με το νέο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας 2022-2031, η διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη Μαρτίου.

Η διχογνωμία πηγάζει από το γεγονός ότι, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες νησιωτικές διασυνδέσεις που έχουν δρομολογηθεί ή τεθεί ήδη σε λειτουργία, το Κρήτη-Πελοπόννησος δεν θα καλύπτει το σύνολο των φορτίων της Κρήτης, ώστε να παύσει αυτομάτως να αποτελεί μη διασυνδεδεμένο νησί. Επίσης από το γεγονός ότι δεν αναμένεται να γίνει άμεσα η μεταβίβαση της ιδιοκτησίας του δικτύου υψηλής τάσης του νησιού στον ΑΔΜΗΕ.

Ο ΔΕΔΔΗΕ υποστηρίζει ότι, ακόμη και αν το ποσοστό κάλυψης των φορτίων από το ρεύμα της διασύνδεσης Πελοπόννησος - Κρήτη θα είναι στα επίπεδα του  30%, η Κρήτη θα πρέπει να θεωρηθεί πλέον τμήμα του διασυνδεδεμένου συστήματος. Επομένως, σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ, ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να αναλάβει τη διαχείριση του συστήματος ήδη από την έναρξη λειτουργίας της «μικρής» διασύνδεσης, και όχι από την ηλέκτριση του καλωδίου Κρήτη-Αττική, η οποία τοποθετείται στο 2023.

Ως επιχείρημα, ο ΔΕΔΔΗΕ επικαλείται κατ΄ αρχάς παλαιότερη γνωμοδότηση της ΡΑΕ προς το ΥΠΕΝ, στην οποία η Αρχή υποστηρίζει πως, με τη θέση σε λειτουργία της «μικρής» διασύνδεσης, το σύστημα της Κρήτης θα πρέπει να θεωρείται πλέον μέρος του ΕΣΜΗΕ και να απολέσει το καθεστώς του μη διασυνδεδεμένου νησιού.

Παράλληλα, ο ΔΕΔΔΗΕ υποστηρίζει πως υπάρχουν και τεχνικοί λόγοι που υπαγορεύουν η διαχείριση της Κρήτης να περάσει στον ΑΔΜΗΕ, με δεδομένο ότι ο Διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς θα έχει υπό την εποπτεία του τη λειτουργία και τη συντήρηση της «μικρής» διασύνδεσης. Η υποδομή αυτή θα επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία του συστήματος της Κρήτης και, κατά συνέπεια, θα πρέπει τόσο το δίκτυο υψηλής τάσης του νησιού όσο και το Κρήτη-Πελοπόννησος να λειτουργούν από τον ίδιο φορέα.

Ο ΑΔΜΗΕ, από την πλευρά του, δεν αποκρούει την προοπτική να αναλάβει αυτός τη διαχείριση, αντιτείνει όμως ότι δεν μπορεί να αναλάβει μια τέτοια ευθύνη σε πάγια που δεν του ανήκουν, δηλαδή στο δίκτυο υψηλής τάσης της Κρήτης, το οποίο ανήκει στον Όμιλο της ΔΕΗ. Επομένως υποστηρίζει πως θα πρέπει η ΔΕΗ να του πωλήσει άμεσα το δίκτυο, δηλαδή τη γραμμή μεταφοράς Χανιά - Λασίθι των 150 kV και έτσι τα πράγματα να πάρουν το δρόμο τους φυσιολογικά.

Προς το παρόν η ΔΕΗ δεν εμφανίζεται έτοιμη να κάνει μια τέτοια κίνηση άμεσα. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, για το διάστημα από τη λειτουργία της «μικρής» διασύνδεσης μέχρι την μεταβίβαση του παγίου στον ΑΔΜΗΕ, τη διαχείριση θα πρέπει να έχει ο ΔΕΔΔΗΕ. Πολλώ δεν μάλλον, από τη στιγμή που ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ενταγμένη τη γραμμή μεταφοράς της Κρήτης στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του και, κατά συνέπεια, εισπράττει το σχετικό έσοδο για το συγκεκριμένο πάγιο, με βάση το WACC.

Πιθανόν ο χρόνος μεταβίβασης των παγίων από τον ένα διαχειριστή στον άλλο να συνδέεται με τις τυπικές διαδικασίες της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ. Σε κάθε περίπτωση, εάν επιλεγεί η προς ώρας συνέχιση της διαχείρισης από τον ΔΕΔΔΗΕ, η λύση αυτή θα είναι προσωρινή. Ο ΑΔΜΗΕ έχει προβλέψει ότι, όπως σε όλες τις αντίστοιχες περιπτώσεις, θα είναι αυτός στον οποίο θα περάσουν οι υποδομές και θα έχει εν τέλει τη διαχείριση. Γι΄ αυτό, για παράδειγμα, έχει κατασκευάσει Κέντρο Ελέγχου στο Ηράκλειο.

Σε ότι αφορά το τίμημα της πώλησης, όταν η ΔΕΗ επιλέξει να κάνει τη μεταβίβαση, πιθανότατα θα κληθεί η ΡΑΕ να αποφασίσει. Η Αρχή έχει πάντως μια βάση υπολογισμού που δεν είναι άλλη από την αξία που καταγράφεται για το συγκεκριμένο πάγιο στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΔΕΔΔΗΕ.

 

 https://energypress.gr/news/dielkystinda-anamesa-se-admie-kai-deddie-gia-ti-diaheirisi-toy-diktyoy-tis-kritis-meta-tin