Με ένα άγνωστο «Χ» που συνδέεται με την πιθανή προσφυγή των αποκλεισθέντων από τον διαγωνισμό κινεζικών εταιριών και την συμμετοχή εννέα ισχυρών Funds μπαίνει στην τελική ευθεία η
διαδικασία ιδιωτικοποίησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ. Η διπλή συμμετοχή της Κίνας μέσω της κοινοπραξίας China South Power Grid - China Three Gorges και της εταιρεία Guangzhou Power στην πρώτη φάση του διαγωνισμού παρ ότι η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ανέφερε ρητά ότι οιοσδήποτε εταιρία ασκεί άμεσα ή έμμεσα έλεγχο στον ΑΔΜΗΕ καθώς και όλες οι θυγατρικές του εμπίπτουν στην κατηγορία της σύγκρουσης συμφερόντων, προκαλεί ανησυχίες για πιθανή προσφυγή της Κίνας στην ΕΕ κάτι που θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε καθυστερήσεις.Εξαιρουμένης αυτής της πιθανότητας, το κλίμα για την εξέλιξη του
διαγωνισμού είναι ιδιαίτερα θετικό καθώς προδιαγράφεται ισχυρός
ανταγωνισμός με την διοίκηση της ΔΕΗ να δρομολογεί τις διαδικασίες έτσι
ώστε αν όχι μέσα στο καλοκαίρι το αργότερο το Σεπτέμβριο να έχει πάρει
τις δεσμευτικές προσφορές.
Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται η πρόσβαση των επιλέξιμων επενδυτών στα virtual data
room με τα οικονομικά στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ και παράλληλα η έναρξη των
επαφών του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ κ. Γιώργο Στάσση
απευθείας με τους επενδυτές.
Οι δύο παράμετροι
Δύο
είναι τα ζητήματα που θα πρέπει να «κλειδώσουν» σε αυτές τις επαφές και
τα οποία θα κρίνουν εν πολλοίς την πορεία του εγχειρήματος, από την
ολοκλήρωση της οποίας η ΔΕΗ προσβλέπει σε έσοδα άνω του 1,5 δις. ευρώ.
Το πρώτο αφορά στα δικαιώματα που θα παραχωρήσει στο μάνατζμεντ.
Η ΔΕΗ έχει κάνει σαφές από την πρώτη φάση του διαγωνισμού μέσω των συμβούλων της ότι δεν είναι διατεθειμένη να απολέσει τον πλήρη έλεγχο των δικτύων και ότι θα διαθέσει μόνο ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας. Για παράδειγμα, το μάνατζμεντ που και μετά την ιδιωτικοποίηση θα ασκεί η ΔΕΗ, θα δεσμεύεται για συγκεκριμένο μπίζνες πλαν και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, ενώ ο επενδυτής θα έχει δικαίωμα βέτο για έργα από κάποιο ύψος και πάνω. Επιπλέον, οι δύο πλευρές (παλαιός και νέος μέτοχος) θα «κλειδώσουν» από πριν μια διαδικασία για την τοποθέτηση προσώπων σε κρίσιμες θέσεις της διοίκησης όταν κάποιος αποχωρήσει.
Η διαδικασία αυτή θα εγγυάται ουσιαστικά στον επενδυτή ότι η αντικατάσταση θα γίνει με τεχνοκρατικά
και όχι άλλους είδους κριτήρια, όπως για παράδειγμα κομματικά,
δεδομένου ότι η ΔΕΗ ελέγχεται από το Δημόσιο. Πηγές της εταιρίας φέρουν
τους επιλέξιμους επενδυτές να έχουν κατ αρχήν κάνει αποδεκτές τις θέσεις
αυτές της ΔΕΗ και βάση αυτής της αποδοχής διασφαλίστηκε και η
συμμετοχής τους στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού.
Προαπαιτούμενο η μεταφορά των παγίων
Το
δεύτερο θέμα που επίσης θα πρέπει να ¨κλειδώσει¨ μέχρι την κατάθεση των
δεσμευτικών προσφορών είναι η μεταφορά των παγίων του ΔΕΔΔΗΕ η
κυριότητα των οποίων ανήκει σήμερα στη ΔΕΗ. Σύμφωνα με το σχέδιο της
ΔΕΗ, τα πάγια θα μεταφερθούν μετά την ανάδειξη πλειοδότη. Ωστόσο ο
επενδυτής θα γνωρίζει από πριν τα ακριβή πάγια που θα
μεταφερθούν στον ΔΕΔΔΗΕ και η ΔΕΗ, μέσω της συμφωνίας μεταβίβασης του
49%, θα αναλάβει δέσμευση για τη μεταφορά της κυριότητάς τους σε
συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Η ολοκλήρωση της μεταφοράς των παγίων θα
αποτελεί επίσης, με όρο της συμφωνίας, προαπαιτούμενο για την καταβολή
του τιμήματος.
Η ΔΕΗ επιδιώκει την καθυστέρηση της μεταφοράς των
παγίων για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι οι επιπτώσεις στη ρευστότητα αφού η
ΔΕΗ ενσωματώνει τα αποτελέσματα του ΔΕΔΔΗΕ κάθε χρόνο και στην
περίπτωση που τα μεταφέρει φέτος θα περιοριστεί μόνο στην είσπραξη
μερίσματος την επόμενη χρονιά. Ο δεύτερος συνδέεται με την πιθανότητα
αποτυχίας του διαγωνισμού και της δυνατότητας σε μια τέτοια εξέλιξη να
παραμείνει το περιουσιακό στοιχείο του ΔΕΔΔΗΕ στην κυριότητά της, καθώς
συμβάλλει στα EBITDA της ΔΕΗ με περίπου 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως.