Την ικανοποίηση των στελεχών του ΑΔΜΗΕ για την ολοκλήρωση ενός τόσο απαιτητικού έργου όπως η διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου εκφράζει, μιλώντας στο energypress, ο αντιπρόεδρος του Διαχειριστή Ιωάννης Μάργαρης.
Στη συνέντευξή του εξηγεί γιατί το έργο θεωρείται η «διασύνδεση των ρεκόρ», τη σημασία του και τα οφέλη για την Κρήτη, το ηλεκτρικό σύστημα και τον καταναλωτή, αλλά και ποιά είναι τα προαπαιτούμενα για να αποδοθεί σε λειτουργία η γραμμή.
Ο κ. Μάργαρης αναλύει, τέλος, τα
διαλαμβανόμενα σχετικά με τη «μεγάλη» διασύνδεση Αττικής – Κρήτης, διαβεβαιώνοντας ότι ο ΑΔΜΗΕ θα τηρήσει τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα εντάσσοντας την Κρήτη στην «οικογένεια» των πλήρως διασυνδεδεμένων νησιών εντός του 2023.Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:
Ανακοινώσατε χθές την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου. Τι σημαίνει αυτό το έργο για το εθνικό ηλεκτρικό σύστημα και –ακόμη περισσότερο- για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης; Ποιο είναι το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος της νέας διασύνδεσης;
Η χθεσινή ημέρα σηματοδότησε το τέλος της ενεργειακής απομόνωση της Κρήτης. Με την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, γίνεται το πρώτο βήμα για την ενσωμάτωση της Κρήτης στον ισχυρό κορμό του εθνικού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας. Πρόκειται για ένα όραμα δεκαετιών που γίνεται πράξη μέσα σε χρόνο ρεκόρ – μόλις 2,5 χρόνια από την υπογραφή των συμβάσεων. Και μάλιστα, εν μέσω πανδημίας. Αυτό το οφείλουμε, τόσο στους εργαζόμενους του ΑΔΜΗΕ που δούλεψαν σκληρά και με αυταπάρνηση για να βρισκόμαστε σήμερα εδώ, όσο και στους τοπικούς φορείς με τους οποίους συνεργαστήκαμε στην Κρήτη σε επίπεδο περιφερειακών και δημοτικών αρχών αλλά και όλων των σχετικών Φορέων που αδειοδοτούν.
Η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης μάς εισάγει σε μια νέα περίοδο για το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας συνολικά, και για τους κατοίκους και επισκέπτες του νησιού ειδικότερα. Καταρχάς, θα καλύψει το 1/3 των ενεργειακών αναγκών του νησιού σε ετήσια βάση. Αυτό σημαίνει θα περιοριστεί η λειτουργία των πεπαλαιωμένων, ρυπογόνων και ακριβών θερμικών μονάδων παραγωγής οδηγώντας σε μείωση των αερίων ρύπων κατά 100.000 τόνους CO2 ετησίως.
Παράλληλα, αυξάνεται ο ηλεκτρικός χώρος για την περαιτέρω διείσδυση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην Κρήτη κατά 200 MW περίπου, μετασχηματίζοντας περαιτέρω το ενεργειακό μείγμα του νησιού και της χώρας συνολικά.
Με την ολοκλήρωση της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, εντός του 2023, οι συμβατικοί σταθμοί στην Κρήτη θα παύσουν να λειτουργούν οριστικά οδηγώντας σε μηδενισμό των σχετικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και το περιθώριο των ΑΠΕ θα μπορεί να φτάσει έως και τα 2 GW.
Υπάρχουν, επίσης, σημαντικά οικονομικά οφέλη για όλους μας. Η ρυπογόνος ηλεκτροπαραγωγή στο νησί κοστίζει περί τα 400 εκατ. ευρώ ετησίως, τα οποία καταβάλλουμε μέσω των λογαριασμών ρεύματος, τα λεγόμενα ΥΚΩ. Η λειτουργία της «μικρής» διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου οδηγεί επομένως σε δραστική μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης του νησιού με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική οικονομία και τον λογαριασμό των καταναλωτών.
Ακόμη πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι η ποιότητα και αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην Κρήτη αναβαθμίζεται, όπως είναι ήδη εμφανές στα νησιά των Κυκλάδων τα οποία έχουμε διασυνδέσει τα τελευταία χρόνια. Η ένταξη της Κρήτης στο ισχυρό ηπειρωτικό Σύστημα βελτιώνει την ασφάλεια τροφοδοσίας και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για το νησί και την τοπική οικονομία λαμβάνοντας υπόψη και την τουριστική δραστηριότητα ειδικά κατά τους θερινούς μήνες.
Αποκαλείτε αυτό το έργο «διασύνδεση των ρεκόρ». Ποιες είναι οι καινοτομίες που ενσωματώνει και ποια τα ρεκόρ που καταρρίπτει;
Όταν λέμε για «διασύνδεση των ρεκόρ» δεν υπερβάλλουμε. Καταρχάς, πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, μήκους 174 χλμ. και για το μεγαλύτερο σε μήκος υποβρύχιο καλώδιο AC 150 kV με τριπολικό καλώδιο XLPE που εφαρμόζεται σε διασύνδεση νησιωτικού συστήματος διεθνώς, το οποίο εγκαταστάθηκε σε βάθη-ρεκόρ 1.000 μέτρων. Ο πυθμένας του Αιγαίου κρύβει πολλές τεχνικές προκλήσεις, λόγω της ιδιαίτερης μορφολογίας του, γεγονός που μας ώθησε σε μια παγκόσμια καινοτομία: να χρησιμοποιήσουμε ένα ελαφρύτερο και πιο ανθεκτικό υλικό, το αραμίδιο, που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά σε τέτοιου είδους κατασκευή. Επίσης, προκειμένου να είναι δυνατή η πόντιση αυτών των υποβρυχίων καλωδίων, αξιοποιήθηκαν πλοία πόντισης με πολύ βελτιωμένες δυνατότητες και τεχνικές. Εγκαταστάθηκαν για πρώτη φορά εξοπλισμοί που δεν επιτρέπουν την ολίσθηση του καλωδίου στον πυθμένα και τα προστατεύουν από τις δυνάμεις των υποθαλάσσιων ρευμάτων ή άλλων πιθανών διολισθήσεων.
Κάθε φάση του έργου είχε τα δικά της χαρακτηριστικά καινοτομίας. Εγκαταστάθηκε και λειτουργεί ήδη στο Ηράκλειο Κρήτης ένα σύγχρονο σύστημα STATCOM, το οποίο βελτιώνει δραστικά την ποιότητα τάσης καθώς και την ίδια την λειτουργία της διασύνδεσης σε όλες τις συνθήκες φορτίου στην Κρήτη και τοπικής παραγωγής από ΑΠΕ. Στον τομέα των εναέριων γραμμών μεταφοράς, καταφέραμε επίσης σε συνεργασία με τους αναδόχους αλλά και -κυρίως- με τα συνεργεία του ΑΔΜΗΕ, να ανταποκριθούμε σε χρόνους ιδιαίτερα απαιτητικούς και να εγκαταστήσουμε αγωγούς αυξημένης μεταφορικής ικανότητας. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό, ότι ένα έργο με τόσες τεχνικές προκλήσεις τοποθετεί τη χώρα μας στην πρώτη γραμμή - παγκοσμίως - μεταξύ των χωρών που ολοκληρώνουν απαιτητικά και πολυσύνθετα έργα υποδομών και, μάλιστα, σε τόσο σύντομο χρόνο.
Πότε αναμένεται να λειτουργήσει η νέα υποβρύχια γραμμή μεταφέροντας τα πρώτα φορτία στην Κρήτη; Ποια είναι τα στάδια που μεσολαβούν;
Η διασύνδεση είναι πλέον διαθέσιμη και αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία το προσεχές διάστημα, μεταφέροντας τα πρώτα ηλεκτρικά φορτία στην Κρήτη. Ο ακριβής χρόνος που η γραμμή θα εισέλθει σε «εμπορική» λειτουργία θα καθοριστεί μετά τη διευθέτηση ορισμένων ρυθμιστικών και νομικών θεμάτων. Τα θέματα αυτά αφορούν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και τη μεταφορά των παγίων υψηλής τάσης της Κρήτης στον ΑΔΜΗΕ. Είναι σαφές ότι όλα τα εμπλεκόμενα μέρη εργάζονται προς τη ταχύτερη δυνατή απόδοση της γραμμής σε λειτουργία, ιδίως εν όψει του καλοκαιριού που οι ανάγκες στο νησί είναι αυξημένες.
Πώς προχωρά η «μεγάλη», όπως λέμε, διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική;
Πριν έναν περίπου χρόνο υπογράψαμε στην Κρήτη τις συμβάσεις ανάμεσα στην Αριάδνη Interconnection, που υλοποιεί το έργο ως θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, και τους αναδόχους. Αυτή τη στιγμή μπορούμε να πούμε ότι η υλοποίηση βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο και προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ώστε η Κρήτη να διασυνδεθεί πλήρως το 2023. Ειδικότερα, έχουν ολοκληρωθεί οι περισσότερες μελέτες, καθώς και οι έρευνες βυθού, ενώ τα υποβρύχια καλώδια κατασκευάζονται ήδη στα εργοστάσια των αναδόχων στο εξωτερικό. Είμαστε πεπεισμένοι ότι, και σε αυτό το εμβληματικό έργο, ο ΑΔΜΗΕ θα τηρήσει τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα εντάσσοντας την Κρήτη στην «οικογένεια» των πλήρως διασυνδεδεμένων νησιών εντός του 2023.
Είναι σημαντικό να πούμε ότι, με τις δύο αυτές διασυνδέσεις ιδιαίτερης δυσκολίας και τεχνικής πρόκλησης, ο ΑΔΜΗΕ -και η Ελλάδα ευρύτερα- μπαίνουν στο ραντάρ των κορυφαίων έργων ενεργειακής υποδομής διεθνώς, αποδεικνύοντας ότι μπορούμε να κατασκευάσουμε έργα που ενσωματώνουν state-of-the-art τεχνολογίες έγκαιρα και με αξιοπιστία. Αυτό έχει την δική του ιδιαίτερη σημασία στην παρούσα συγκυρία εάν λάβει κανείς υπόψη ότι έχει ωριμάσει πλέον η τεχνολογία για να προχωρήσουμε και στα υπεράκτια (offshore) αιολικά πάρκα τα οποία συνιστούν μια κρίσιμη παράμετρο για την ενεργειακή μετάβαση της χώρας -η οποία, σε μεγάλο βαθμό, περνά από τη θάλασσα.