Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2021

Π. Πέρκα: Απολιγνιτοποίηση με υποβαθμισμένο Πανεπιστήμιο και ακύρωση "ώριμων" σιδηροδρομικών έργων

Π. Πέρκα: Απολιγνιτοποίηση με υποβαθμισμένο Πανεπιστήμιο και ακύρωση ‘ώριμων σιδηροδρομικών έργων - ηχητικό

Ραδιοφωνική συνέντευξη της Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Φλώρινας Π. Πέρκα στον Περιφερειακό Σταθμό της ΕΡΤ Φλώρινας

Την Τετάρτη 01/09/21, η Βουλευτής Φλώρινας και Αν. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα, μίλησε στο περιφερειακό ραδιόφωνο της ΕΡΤ Φλώρινας.

Για το χαμηλό αριθμό εισακτέων στο Πανεπιστημίο Δυτικής Μακεδονίας:

· Κατ’ αρχήν να θυμηθούμε ότι στη Φλώρινα πέρα από το τμήμα Γεωπονίας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε συστήσει και δεύτερο τμήμα, το οποίο και κατάργησε η κυβέρνηση.

· Σε μια περιοχή που υπάρχει το θέμα της απολιγνιτοποίησης, όπου όλοι συμφωνούμε ότι ο πρωτογενής τομέας είναι αυτός που πρέπει να ενισχυθεί, η εν λόγω σχολή είχε να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο. Με την εισαγωγή όμως της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), αποδυναμώνεται επικίνδυνα. Πώς θα δουλέψουν τμήματα με τόσο χαμηλότερο αριθμό εισακτέων από τον προβλεπόμενο;

· Και στα θέματα της Παιδείας, είναι παταγώδης η αποτυχία της κυβέρνησης, το έχουμε ήδη βιώσει και με την κατάργηση των τμημάτων και των διετών προγραμμάτων ΕΠΑΛ.

· Όταν περνάμε σε μια νέα εποχή που τη χαρακτηρίζει η κλιματική κρίση, η ακαδημαϊκότητα, τα Πανεπιστήμια πρέπει να ενταχθούν σοβαρά στο όποιο πρόγραμμα μετασχηματισμού, πρέπει να υπάρχουν συνέργειες. Αντ’ αυτού, σημαντικές σχολές του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας έχουν ελάχιστους εισακτέους και ένα πολύ αβέβαιο μέλλον.

· Αυτές τις μέρες, η μεγάλη πλειοψηφία των ελληνικών οικογενειών είχε την αγωνία αν το παιδί τους θα περάσει σε κάποια σχολή, αλλά και αν θα μπορέσει να το στηρίξει σε περίπτωση που περάσει σε κάποιο περιφερειακό Πανεπιστήμιο, διότι όλοι γνωρίζουμε ότι το κόστος είναι μεγάλο. Την ίδια στιγμή, ο Πρωθυπουργός πήρε την κόρη του, η οποία δεν έδωσε πανελλήνιες καν, την πήγε στο Yale και θα πληρώσει και πολύ ακριβά δίδακτρα. Αυτά είναι προκλητικές κινήσεις και δυστυχώς γίνονται αν δεν υπάρχει ενσυναίσθηση πώς λειτουργεί η κοινωνία και τι ακριβώς συμβαίνει.

· Το πρόβλημα ότι πολλά παιδιά δεν επιλέγουν περιφερειακά πανεπιστήμια, λόγω του υψηλού κόστους διαβίωσης υπήρχε, γι’ αυτό και έχουμε πει ότι θα έπρεπε να δίδονται κάποια κίνητρα, πχ πρόγραμμα εστιών, εστίασης κτλ, έτσι ώστε να στηριχθούν οι περιφερειακές σχολές και να μη συγκεντρωθούν όλοι στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, όπως συνέβαινε πάρα πολλά χρόνια. Γι’ αυτό και το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία είχε μια ενίσχυση των περιφερειακών τμημάτων, όσο φυσικά πρόλαβε να γίνει.

· Τώρα όμως, αντί να «ζωντανέψει» η πόλη με τους περισσότερους φοιτητές, αλλά και οικονομικά, γίνεται το αντίστροφο. Παράλληλα όμως, επιμένω να λέω ότι είναι χρήσιμο το Πανεπιστήμιο, γιατί γίνονται έρευνες, διδακτορικά κτλ, θα μπορούσε να εμπλακεί στο θέμα της πράσινης μετάβασης, το οποίο είναι το κυρίαρχο για τη χώρα μας, για την Ευρώπη, αλλά κυρίως για την περιοχή μας.

· Και βεβαίως η ΕΒΕ έπαιξε το ρόλο της, χαρακτηριστικό παράδειγμα η Αρχιτεκτονική σχολή της Ξάνθης, η οποία είχε μηδέν εισακτέους, γιατί ακριβώς είχε βάση εισαγωγής το 17 για το γραμμικό σχέδιο, όταν πλέον κανείς αρχιτέκτονας δε σχεδιάζει με το χέρι. Προχειρότητα, αλλά παράλληλα και μια αλαζονεία και ένας κυνισμός απέναντι στην κοινωνία.

· Θα επιμείνουμε, θα επανέλθουμε, φυσικά με αυτή την κυβέρνηση δεν προβλέπεται να γίνει κάτι διαφορετικό, το έχουμε πει πριν γίνει το κακό, όχι μόνο εμείς, αλλά όλη η αντιπολίτευση. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και ο Πρύτανης από την αρχή είχε κρούσει των κώδωνα του κινδύνου, λέγαμε ότι λόγω της βάσης εισαγωγής θα έχουμε περίπου 20.000 φοιτητές λιγότερους και δυστυχώς τα πράγματα έγιναν χειρότερα.

 

Για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις με τις γείτονες χώρες:

 

· Για τη Βόρειο Μακεδονία και τη Συμφωνία των Πρεσπών, όταν ο Υπουργός Εξωτερικών της παρούσας κυβέρνησης ζητάει να τηρηθεί, καταλαβαίνει κανείς ότι η διένεξη όταν η ΝΔ ήταν αντιπολίτευση έγινε για μικροπολιτικούς και επικοινωνιακούς λόγους.

· Ας καταλάβουν οι συμπολίτες μας που για δικούς τους λόγους έβλεπαν τη συμφωνία με καχυποψία τι παιχνίδι παίχτηκε τότε.

· Προκειμένου να γίνει η ΝΔ κυβέρνηση πόνταρε στην τυμβωρυχία (Μάτι), στο «νόμος και ασφάλεια», Εξάρχεια κτλ, αλλά κυρίως πόνταρε στη Συμφωνία των Πρεσπών. Μια συμφωνία που είχε τύχει εθνικής συμφωνίας τα προηγούμενα χρόνια για σύνθετη ονομασία, που έλυνε πολλά προβλήματα, που το FIR της γείτονας χώρας θα το προφυλάσσει η ελληνική κυβέρνηση. Σήμερα τελικά φαίνεται ότι πράγματι συμφωνούν στα παραπάνω.

· Εμείς πάντα μιλούσαμε για την συν-ανάπτυξη των κρατών. Σ’ αυτό το πλαίσιο, όταν ήμουν Γενική Γραμματέας στο Υπουργείο Μεταφορών είχα προωθήσει και τη γραμμή με τη Βόρεια Μακεδονία και τη γραμμή με την Αλβανία μέσω Πόγραδετς. Ο σιδηρόδρομος είναι πολύ αναπτυξιακό έργο, πέρα από την επιβατική κίνηση, είναι κυρίως η μεταφορά των εμπορευμάτων. Δυστυχώς και τα δύο παραπάνω έργα είναι κολλημένα.

· Σε ό,τι αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία, δεν υπολείπεται κανένα έργο, αλλά επειδή πρόκειται για νέα σιδηροδρομική γραμμή, χρειάζεται μια διακρατική συμφωνία. Ο Πρωθυπουργός, επειδή φοβάται την εσωκομματική αντιπολίτευση – μιλάω για τον Αντώνη Σαμαρά - δεν έχει φέρει μέχρι σήμερα τα πρωτόκολλα της συμφωνίας στη Βουλή, με αποτέλεσμα να χάνει η χώρα και η περιοχή μας αναπτυξιακές δυνατότητες. Κι αυτό το έχω αναδείξει με ερώτησή μου και περιμένω ακόμα απάντηση.

· Το άλλο θέμα με την Αλβανία και θέλω να ενημερώσω και να καλέσω τους συμπολίτες μας, δυστυχώς, αν και ήταν το δίκαιο, γιατί η Φλώρινα έχει το τριεθνές, γιατί η Κρυσταλλοπηγή ανήκει στη Φλώρινα, γιατί, τι να κάνουμε, είναι ο μόνος νομός που έχει ίχνος σιδηροδρομικής γραμμής και δουλεύει διαχρονικά, προχώρησε και μπήκε στο κεντρικό δίκτυο των ΔΔΜ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030.

· Ενώ λοιπόν εγκρίθηκε η μελέτη βιωσιμότητας από το Interreg και προχώρησε το θέμα, έρχεται τώρα ο κ. Κασαπίδης ως Περιφερειάρχης, τοπικοί παράγοντες είτε από την Καστοριά είτε από την Κοζάνη και προσπαθούν να αλλάξουν αυτή τη χάραξη. Αποτέλεσμα; Απ’ τη μια να μην προχωρήσει το έργο που προκρίνουν, γιατί αυτές οι μελέτες έχουν απορριφθεί, απ’ την άλλη να κινδυνεύει κι ένα έργο ώριμο.

· Εμείς δεν είμαστε ενάντια σε κανένα σιδηροδρομικό έργο, μακάρι να συνδεθεί σιδηροδρομικά όλη η Ελλάδα. Αλλά ένα έργο που είναι ώριμο και πάει να γίνει δεν το σταματάς, αλλάζοντας τη χάραξη. Πόσω μάλλον που αυτή η γραμμή εξυπηρετεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, είναι η πολιτική των μεταφορών 30 χρόνια τώρα, Βαλκάνια – λιμάνι Θεσσαλονίκης.

· Θα το τονίσω, θα δω και τον κ. Παπαδόπουλο - να τον συγχαρούμε για τη νέα του θέση, γιατί έγινε Υφυπουργός Μεταφορών - κι ελπίζω ότι αυτό δε σημαίνει ότι θα γίνει και πάλι όπως παλιά, όπου οι τοπικοί παράγοντες πήγαιναν τα τρένα και τους δρόμους από εκεί που ήταν η Περιφέρειά τους, γιατί το αποτέλεσμα θα είναι να χάσουμε τα πάντα – και τις δυο γραμμές. Πρέπει να προχωρήσει αυτό που έχει εγκριθεί, που έχει 800 χιλ. ευρώ χρηματοδότηση για μελέτες και να αναπτυχθεί η περιοχή και με τις συνδέσεις αυτές.

· Πρέπει να πάρουν θέση και όλοι οι φορείς της περιοχής. Έχω κάνει επιστολές και στον κ. Κασαπίδη, έχω τοποθετηθεί στο Περιφερειακό, έχω κάνει ερωτήσεις στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, έχω πάρα πολλά στοιχεία και από την Ευρώπη, γιατί ήταν ένα έργο θεωρώ πολύ δίκαιο και πλέον και ώριμο.

· Η Υπουργός Μεταφορών της Αλβανίας έχει ανακοινώσει επίσημα το έργο. Η δε γραπτή απάντηση που πήρα από το Υπουργείο παραδέχεται ότι υπάρχει η συγκεκριμένη έγκριση. Αυτά είναι ευρωπαϊκά προγράμματα, δεν μπορεί να τα αρνηθεί κανείς, υπάρχουν στοιχεία γι’ αυτά.