Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2021

Φωτιά στην διαβούλευση για τα τιμολόγια του ρεύματος – Πυρ ομαδόν από ΔΕΗ, Mytlineos, Ήρων, Elpedison, Volterra

από το energymag.gr

Σκληραίνει το σκηνικό στην ηλεκτρική αγορά ενέργειας, μετά την δημοσιοποίηση των έντονων διαφωνιών των εταιρειών ενάντια στις πρωτοβουλίες για αλλαγές στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Πλέον αναμένεται η επίσημη τοποθέτηση της ΡΑΕ και του επικεφαλή της Αθ. Δαγούμα στα μέσα της επόμενης εβδομάδας, οπότε αναμένεται να ξεκαθαρίσει σε ποιο βαθμό συμμερίζεται τις ανησυχίες των εταιρειών από την μια και την ανάγκη παρέμβασης στα τιμολόγια των καταναλωτών εν μέσω πρωτοφανούς ενεργειακής κρίσης από την άλλη.

Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ έθεσε στις αρχές Αυγούστου σε διαβούλευση σειρά προτάσεων για τα τιμολόγια που περιλαμβάνουν την κατάργηση του παγίου στους λογαριασμούς, τη θέσπιση ορίου προσαύξησης στα κυμαινόμενα τιμολόγια, την κατάργηση της ρήτρας αποχώρησης στις συμβάσεις με κυμαινόμενα τιμολόγια (διατήρηση μόνο στα τιμολόγια σταθερής τιμής και ορισμένου χρόνου) και τη δωρεάν λήψη του λογαριασμού ανεξάρτητα από το αν η αποστολή γίνεται ηλεκτρονικά ή σε χαρτί.

Οι περισσότερες εταιρείες προμήθειας διαφωνούν με τη θέσπιση ορίου προσαύξησης στα κυμαινόμενα τιμολόγια, θεωρώντας ότι παραβιάζει την αρχή της οικονομικής ελευθερίας, με την κατάργηση της πάγιας χρέωσης με το σκεπτικό μεταξύ άλλων ότι καλύπτει τα κόστη πχ πελατών με χαμηλή κατανάλωση, κλειστών κτιρίων κ.ά. καθώς και με την κατάργηση της ρήτρας πρόωρης αποχώρησης.

ΔΕΗ: Όχι σε προκαθορισμένη μεθοδολογία

Η ΔΕΗ συμφωνεί με την πρόταση για την παροχή ενός σταθερού τιμολογίου ανά κατηγορία πελατών, όπως και με την ύπαρξη κυμαινόμενου τιμολογίου, αλλά όχι με την ύπαρξη ορίων προσαύξησης.

Αντ’ αυτού θεωρεί σημαντική την ενίσχυση δημόσιων εργαλείων για τη συγκρισιμότητα των τιμολογίων μέσω τυπικών πελατών και ενδεικτικών τιμών. «Με τον τρόπο αυτό είναι δυνατή και η σύγκριση ανομοιογενών τιμολογίων μεταξύ τους (πχ ένα σταθερό με ένα μεταβλητό), δημιουργώντας ένα πολύτιμο εργαλείο για τους πελάτες.

Η ΔΕΗ θεωρεί σημαντική τη διατήρηση της ρήτρας πρόωρης αποχώρησης στις συμβάσεις με σταθερή τιμή ορισμένου χρόνου (διάρκεια σύμβασης) καθώς αποτελεί ασφαλιστική δικλείδα για την ανάκτηση του κόστους απόκτησης του πελάτη και συνδυάζεται με τις εκάστοτε προωθητικές ενέργειες και τυχόν προνομιακές τιμές σε παρεχόμενες υπηρεσίες.

Διαφωνεί, όμως, με την ύπαρξη προκαθορισμένης μεθοδολογίας που θα τυποποιεί το κόστος προμηθευτή για την απόκτηση πελάτη, άρα και το ύψος της ρήτρας πρόωρης αποχώρησης, διότι αυτό εξαρτάται από πολλούς μεταβλητούς παράγοντες ενώ περιορίζει την ελευθερία του προμηθευτή να καθορίζει την τιμή στην οποία προσφέρει την ηλεκτρική ενέργεια.

Mytilineos: Όχι στην προσθήκη πλαφόν τιμής

Η Mytilineos, όσον αφορά την πρόταση θέσης ορίου προσαύξησης στις ρήτρες αναπροσαρμογής τονίζει, μεταξύ άλλων ότι αυτή «ουδόλως σχετίζεται με την ενίσχυση της διαφάνειας των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας, που προσφέρονται από τους προμηθευτές.

Η θέση ενός ανώτατου ορίου οικονομικού κόστους είναι άσχετη με την επιβεβλημένη υποχρέωση των προμηθευτών να επεξηγούν με λεπτομερή αλλά απλό τρόπο την τιμολογιακή πολιτική που προσφέρουν.

Η διαφάνεια επιτυγχάνεται δηλαδή́, με τη σωστή́ επεξήγηση των τιμών και όχι με την προσθήκη πλαφόν τιμής, που ανάγεται, ξεκάθαρα στην εμπορική́ πολιτική́ του προμηθευτή́».

Ακόμη, όσον αφορά τη θέση της ΡΑΕ ότι τα κυμαινόμενα τιμολόγια μεταβιβάζουν στον καταναλωτή́ τον πλήρη κίνδυνο των τιμών χονδρεμπορικής, την θεωρεί εσφαλμένη, καθώς, όπως υποστηρίζει «σύμφωνα με τα ισχύοντα σήμερα, τα τιμολόγια δεν είναι απολύτως κυμαινόμενα, αλλά εντός ενός συμφωνημένου εύρους τιμής κόστους και τον κίνδυνο διακύμανσης φέρει απολύτως ο προμηθευτής».

Προσθέτει ακόμη ότι «o μόνος τρόπος προστασίας της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που σχετίζεται άρρηκτα με τη βιωσιμότητα των δραστηριοποιούμενων σε αυτήν προμηθευτών είναι είτε η προσφορά υψηλών σταθερών τιμολογίων, που να καλύπτουν το επιχειρηματικό ρίσκο του προμηθευτή είτε η προσφορά κυμαινόμενων τιμολογίων που σχετίζονται με τη διακύμανση των βασικών παραμέτρων του κόστους των προμηθευτών».

Σύμφωνα με την Mytilineos «είναι αναντίρρητο ότι οι δείκτες που επηρεάζουν και διαμορφώνουν το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας είναι πολλοί και απρόβλεπτοι, τούτο όμως, δε δικαιολογεί την επιβολή περιορισμών στην εμπορική πολιτική των εν λόγω επιχειρήσεων και συνακόλουθα στην επιχειρηματική́ τους ελευθερία, η οποία είναι θεμελιώδης αρχή́ και επιδίωξη της ευρωπαϊκής και εθνικής έννομης τάξης».

Ήρων: Πάρτε μέτρα στη χονδρική

Η Ήρων Ενεργειακή επισημαίνει ότι πριν γίνει οποιαδήποτε αλλαγή στη λιανική πρέπει να υπάρξει διαφάνεια στην αγορά προμήθειας.

«Θα πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστούν τα ανωτέρω δομικά προβλήματα της χονδρεμπορικής αγοράς με δράσεις που έχουν αναφερθεί τόσο από τον ΕΣΑΗ όσο και από τον ΕΣΠΕΝ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το market reform plan της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Παράλληλα, σε αυτό το πλαίσιο, θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη άμεσης εφαρμογής της πρότασης που περιλαμβάνεται στο κείμενο της Δημόσιας Διαβούλευσης της Αρχής «Παράλληλα η ΡΑΕ, θα ελέγχει τις χρηματορροές κάθε Προμηθευτή σε μηνιαία ή τριμηνιαία βάση για κάθε κατηγορία καταναλωτών, ώστε αν διαπιστώσει ότι κάποιος Προμηθευτής κάνει dumping τιμών για market squeeze, θα δρομολογεί κυρωτικές διαδικασίες».

Η Ήρων προσθέτει ότι «η αρχή της διαφάνειας εξυπηρετείται από την υποχρέωση για γνωστοποίηση της ύπαρξης ή της απουσίας ανά κυμαινόμενο τιμολόγιο του σχετικού ορίου προσαύξησης της Χρέωσης Προμήθειας. Συνεπώς σε περίπτωση που ο προμηθευτής δεσμεύεται για την ύπαρξη σχετικού ορίου προσαύξησης στο προσφερόμενο εμπορικό του πρόγραμμα (το οποίο αφορά σε κυμαινόμενο τιμολόγιο) τότε θα πρέπει να διατηρεί το δικαίωμα της ελεύθερης διαμόρφωσης τόσο της Αναλογικής Χρέωσης όσο και της Χρέωσης Αναπροσαρμογής και να μην περιορίζεται σε υλοποίηση συγκεκριμένης συνάρτησης, τύπου, παραμέτρων ή δεικτών. Η επιλογή των παραπάνω αποτελεί πυρήνα της εμπορικής πολιτικής και συνεπώς της επιχειρηματικής ελευθερίας του κάθε προμηθευτή».

Σε ότι αφορά τη ρήτρα πρόωρης αποχώρησης, η Ήρων χαρακτηρίζει αναγκαίο το δικαίωμα του Προμηθευτή για μια μικρή αποζημίωση που αντανακλά την άμεση οικονομική του ζημία σε περίπτωση πρόωρης λύσης της σύμβασης.

«Προφανώς συμφωνούμε με την Αρχή ότι θα πρέπει να τηρείται η αρχή της διαφάνειας με την παροχή πίνακα με το ποσό της ρήτρας, το οποίο θα βαίνει μειούμενο όσο μειώνεται η διάρκεια της σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας του πελάτη.

Θεωρούμε ότι οποιαδήποτε τάση τυποποίησης περιορίζει την ελευθερία του Προμηθευτή άρα και εξ αυτού τον ανταγωνισμό, συνεπώς είμαστε της άποψης ότι «τα κόστη των Προμηθευτών, που παρέχουν σταθερά τιμολόγια ορισμένου χρόνου, δύνανται να διαφέρουν ουσιωδώς».

Για τον ίδιο λόγο, δεν συμφωνούμε με την πρόβλεψη μεθοδολογίας από τη ΡΑΕ για την τυποποίηση του κόστους προμηθευτή, άρα και του ύψους της ρήτρας γιατί αυτό περιορίζει το εύρος των εμπορικών προγραμμάτων που μπορεί να προσφέρει ένας προμηθευτής άρα τις επιλογές για τους καταναλωτές».

Όσον αφορά την πρόταση κατάργησης του παγίου, επισημαίνει ότι η σχετική χρέωση «αποτελεί ιστορικά μία από τις βασικές παραμέτρους ενός τιμολογίου, υφίσταται τόσο στην Ελλάδα όσο και σε υπόλοιπες χώρες της ΕΕ και εξυπηρετεί συγκεκριμένους βάσιμους και υπαρκτούς σκοπούς».

ELPEDISON: Κίνδυνοι για την ομαλή λειτουργία της αγοράς

H Elpedison κρίνει ότι «η υπό διαβούλευση πρόταση εγείρει σημαντικούς κινδύνους για την ομαλή λειτουργία της αγοράς και τον ανταγωνισμό», ενώ θεωρεί ότι είναι επιτακτική ανάγκη να επανεξεταστούν κάποια από τα προτεινόμενα μέτρα και να τροποποιηθούν ανάλογα «ώστε να μην θέτουν περιορισμούς στην τιμολόγηση των προϊόντων, οδηγώντας σε αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα».

Προσθέτει, ότι στην παρούσα μορφή της, η πρόταση θέτει περιορισμούς στον ανταγωνισμό, αποκλείει την ύπαρξη καινοτόμων προϊόντων και τελικά οδηγεί σε αύξηση της επιβάρυνσης που καλούνται να αναλάβουν οι τελικοί καταναλωτές, χωρίς αξιοσημείωτο αντισταθμιστικό όφελος.

Η διατύπωση ότι με την προτεινόμενη παρέμβαση «οι Πελάτες δεν θα ευρίσκονται πλέον ενώπιον του διλήμματος είτε ενός σταθερού αλλά ιδιαιτέρως ακριβού τιμολογίου είτε του «φάσματος» του κυμαινόμενου τιμολογίου» κρίνεται ως αυθαίρετη, απλουστευτική και δε στηρίζεται σε δεδομένα.

Αναφέρει, μεταξύ άλλων, όσον αφορά το μη επιτρεπτό ρήτρας πρόωρης αποχώρησης, ότι η επιβολή ρήτρας «δεν πρέπει να συνδέεται με την ελεύθερη αλλαγή προμηθευτή και συνεπώς δε θα πρέπει να επιτρέπονται ρήτρες εξαναγκαστικής πιστότητας.

Αντίθετα, η ρήτρα πρέπει να συνδέεται με το κόστος που επιφέρει στον προμηθευτή είτε αυτό αφορά συμβόλαια εγγυημένης σταθερής τιμής είτε συμβόλαια κυμαινόμενης τιμής που όμως περιλαμβάνουν πρόσθετες παροχές».

Προσθέτει ακόμη ότι «η προσυμβατική ενημέρωση των πελατών θα πρέπει να διασφαλίζεται μέσω της διακριτής αποδοχής ειδικών όρων που θα απαιτούν πρόσθετη έγκριση-υπογραφή του πελάτη και θα αντανακλούν αποκλειστικά την πρόσθετη παροχή». Παράλληλα τονίζει ότι «η διασφάλιση σταθερής τιμής γίνεται με διάφορα μέσα γεγονός που καθορίζει το αναλαμβανόμενο ρίσκο/κόστος. Συνεπώς, το σχετικό κόστος θα πρέπει να υπολογίζεται κατά περίπτωση από τον προμηθευτή, ώστε να καθορίζονται εύλογες ρήτρες αποχώρησης και ανάλογοι τρόποι αποπληρωμής».

Volterra: Ανεπίκαιρη η διαβούλευση

Σκληρή γλώσσα χρησιμοποιεί και η Volterra, η οποία χαρακτηρίζει το κείμενο της διαβούλευσης ανεπίκαιρο τη δεδομένη χρονική στιγμή, κατά την οποία η ενεργειακή αγορά παρουσιάζει πρωτόγνωρες και απρόβλεπτες εξελίξεις, τις οποίες οι προμηθευτές καλούνται να διαχειριστούν πληττόμενοι σε μεγάλο βαθμό από αυτές. Για το λόγο αυτό, ζητά η διαβούλευση να μετατεθεί για το 2022 και σε κάθε περίπτωση έως ότου αποκλιμακωθούν οι τιμές και σταθεροποιηθεί το κλίμα στην ενεργειακή αγορά.

Επί των θεμάτων της διαβούλευσης, αναφέρει ότι η «επιβολή ορίου προσαύξησης της χρέωσης προμήθειας κατά την ενεργοποίηση της ρήτρας αναπροσαρμογής χωρίς την παροχή των απαραίτητων αντισταθμιστικών εργαλείων από το Χρηματιστήριο Ενέργειας (όχι μόνο για την Τιμή Εκκαθάρισης Αγοράς, αλλά για το σύνολο του κόστους) για τη διασφάλιση συγκεκριμένου τελικού κόστους προμήθειας περιορίζει κατά πολύ τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των προμηθευτών ειδικά σε μια αγορά που υπάρχει σαφής διαχωρισμός τους σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ήτοι εταιρειών με διττή ιδιότητα παραγωγού και προμηθευτή και εταιρειών που δραστηριοποιούνται μόνο ως προμηθευτές».