Στην τελική ευθεία έχει μπει η ολοκλήρωση από τον ΑΔΜΗΕ της επικαιροποιημένης Μελέτης Επάρκειας, ώστε να υποβληθεί στις Βρυξέλλες. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το Adequacy Report αναμένεται να είναι έτοιμο εντός του Δεκεμβρίου, καθώς στο χρονικό διάστημα που θα μεσολαβήσει θα οριστικοποιηθούν τα αποτελέσματα των σεναρίων που «τρέχει» ο Διαχειριστής.
Ο δρόμος για την ολοκλήρωση της Μελέτης άνοιξε με τον καθορισμό των τριών απαιτούμενων δεικτών (CONE, Voll και Reliability Standard) από τη ΡΑΕ και το ΥΠΕΝ. Την ίδια στιγμή, σε σχέση με τις παραδοχές για την κατάρτιση της Μελέτης, που είχαν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τον
ΑΔΜΗΕ, μία διαφοροποίηση είναι πως έχουν ληφθεί υπόψη οι δύο νέες μονάδες αερίου (της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ – Motor Oil και του Ομίλου Κοπελούζου) που στο μεταξύ δρομολογήθηκε η κατασκευή τους. Όπως είναι φυσικό, η προοπτική έναρξης λειτουργίας των δύο σταθμών τα αμέσως επόμενα χρόνια συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της αξιοπιστίας του συστήματος.Με την υποβολή του Adequacy Report εντός του επόμενου μήνα στην Κομισιόν, θα διευθετηθεί η πρώτη εκκρεμότητα αναφορικά με την επίσημη κοινοποίηση από το ΥΠΕΝ των σχημάτων για τη Στρατηγική Εφεδρεία και το CRM. Η δεύτερη εκκρεμότητα είναι η έγκριση από την Κομισιόν του Market Reform Plan, το οποίο είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από το καλοκαίρι από τις Βρυξέλλες.
Πηγές πάντως που παρακολουθούν από κοντά τις διαδικασίες διαπραγμάτευσης με τις Βρυξέλλες σημειώνουν ότι, ακόμη και με τη διευθέτηση των δύο παραπάνω προαπαιτούμενων, θα είναι πολύμηνη η διαδικασία έως ότου οι κοινοτικές αρχές δώσουν το «πράσινο φως» για τους δύο μηχανισμούς. Όπως επισημαίνουν, ο πρώτος λόγος είναι η Κομισιόν έτσι κι αλλιώς δεν φημίζεται για τους άμεσους χρόνους απόκρισής της.
Σημαντικό είναι επίσης πως η γενική τάση της Ε.Ε. είναι να αντιμετωπίζει με αρκετή επιφυλακτικότητα τα σχήματα στήριξης. Επομένως, θα πρέπει πρώτα να αρθεί και το παραμικρό ερωτηματικό για την αναγκαιότητά τους, πριν πάρουν έγκριση.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η υποβολή σχημάτων στήριξης θερμοηλεκτρικών μονάδων βρίσκεται σε απόλυτη αντιδιαστολή με την τρέχουσα συγκυρία και τα νέα δεδομένα που έχει αυτή δημιουργήσει για τα έσοδα των μονάδων. Έτσι, για παράδειγμα, με δεδομένο ότι στη δεδομένη φάση οι λιγνιτικές μονάδες έχουν καταστεί φθηνότερες από τις μονάδες αερίου, δείχνει αίολο το επιχείρημα ότι οι λιγνίτες δεν μπορούν να ενταχθούν με όρους αγοράς στο σύστημα, και επομένως πως χρειάζεται να υπαχθούν σε ένα μηχανισμό Στρατηγικής Εφεδρείας, ώστε να βρίσκονται σε επιφυλακή από τον ΑΔΜΗΕ για να συνδράμουν στην επάρκεια τροφοδοσίας όταν χρειαστεί.
Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει γράψει το
energypress, η έγκριση του Strategic Reserve δεν σημαίνει κατ΄ ανάγκην
και άμεση «εκκίνηση» του μηχανισμού, αλλά ότι ο μηχανισμός θα είναι
πλέον διαθέσιμος να τεθεί σε λειτουργία. Η ακριβής έναρξη λειτουργίας
και λήξης της Στρατηγικής Εφεδρείας (όπως και του CRM στη συνέχεια), θα
εναπόκεινται στη διακριτική ευχέρεια της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ.
Έτσι, αν και η γενική κατεύθυνση είναι όντως ότι το Strategic Reserve θα
καλύψει το χρονικό διάστημα έως το 2023, ώστε να το διαδεχθεί στη
συνέχεια το CRM, τα ακριβή χρονικά «παράθυρα» εφαρμογής των δύο σχημάτων
θα αποφασισθούν από το υπουργείο.