Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2022

ΔΕΗ: Σε δοκιμαστική λειτουργία το καλοκαίρι η «Πτολεμαΐδα 5» - Δεδομένη η μετατροπή σε φυσικό αέριο από το 2025

energypress.gr

Κώστας Δεληγιάννης

Η «Πτολεμαΐδα 5» αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία εντός του καλοκαιριού, όπως σημειώνουν υψηλόβαθμα στελέχη της ΔΕΗ, καθώς βρίσκεται στο τελικό στάδιο η ολοκλήρωση της κατασκευή της. Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η εμπορική λειτουργία της μονάδας αναμένεται να ξεκινήσει τα τέλη του 2022, με αρχές του 2023. 

Όπως συμπληρώνουν, αποκλείεται να υπάρξει οποιαδήποτε παρέκκλιση από το αρχικό σχέδιο, το οποίο προβλέπει πως από το 2025 ο σταθμός θα μετατραπεί σε μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο. Κι αυτό γιατί τα επίπεδα στα οποία πλέον διαμορφώνονται οι τιμές των δικαιωμάτων ρύπων καθιστούν ζημιογόνα τη συνέχιση της λειτουργίας του σταθμού με καύσιμο τον λιγνίτη. 

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως, με δεδομένο ότι οι τιμές των ρύπων κινούνται στα 90 ευρώ ανά τόνο CO2, μία λιγνιτική μονάδα όντως δεν «γράφει» ζημίες στη δεδομένη συγκυρία, όπου οι τιμές στην αγορά Επόμενης Ημέρας έχουν εκτιναχθεί στα επίπεδα των 200 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Ωστόσο, όταν οι χονδρεμπορικές τιμές αποκλιμακωθούν (κάτι που αναμένεται να γίνει από το επόμενο έτος), τότε δεν θα μπορεί να ανακτήσει τα λειτουργικά της κόστη με τη συμμετοχή στην αγορά. 

Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά, στην περίπτωση της «Πτολεμαΐδα 5» έχει υπολογισθεί πως, σε συνθήκες «κανονικότητας» των χονδρεμπορικών αγορών, θα μπορεί να ανακτήσει το λειτουργικό της κόστος, όταν οι τιμές των δικαιωμάτων δεν ξεπερνούν τα 45 ευρώ ανά τόνο. Επομένως, με το κόστος των δικαιωμάτων να κινείται σε διπλάσιο ύψος, αποτελεί μονόδρομο η μετατροπή της. 

Από την άλλη πλευρά, οι κύκλοι της ΔΕΗ υπογραμμίζουν ότι η πρόσφατη απόφαση της Ε.Ε. για την Ταξινομία, με την οποία ουσιαστικά αποκλείονται από τις «πράσινες» επενδύσεις ακόμη και οι πλέον υπερσύγχρονες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο αποκλειστικά φυσικό αέριο, όντως επιδεινώνει τους όρους χρηματοδότησης νέων σταθμών αερίου. Όπως είναι γνωστό, στα κριτήρια ένταξης των μονάδων αερίου στις «μεταβατικές δραστηριότητες» παρέμεινε το όριο εκπομπών των 270 γραμμαρίων CO2/κιλοβατώρα, το οποίο δεν πληρούν ούτε οι state of the art σταθμοί συνδυασμένου κύκλου.    

Ωστόσο, όπως συμπληρώνουν τα ίδια στελέχη της επιχείρησης, η απόφαση αυτή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς θα ωθήσει την αγορά στην εφαρμογή λύσεων για μείωση των εκπομπών, όπως η καύση μίγματος φυσικού αερίου με «πράσινο» υδρογόνο. Για την εφαρμογή τέτοιων λύσεων προετοιμάζεται η ΔΕΗ, με τη συνεργασία που ανακοίνωσε πρόσφατα με τη Motor Oil, για τη δημιουργία ενός κοινοπρακτικού σχήματος στον κλάδο του ανανεώσιμου υδρογόνου.