Παρασκευή 29 Ιουλίου 2022

Αναπροσαρμόζουν προς τα πάνω τη βασική τους χρέωση στα τιμολόγια οι πάροχοι μετά το πλαφόν των 5 ευρώ στο πάγιο

 energypress.gr

Γιώργος Φιντικάκης

Το πλαφόν των 5 ευρώ στο πάγιο αλλάζει και πάλι τα τιμολόγια των παρόχων, χωρίς ωστόσο να γίνονται απαραίτητα φθηνότερα απ’ ότι πριν τη κυβερνητική παρέμβαση. Τι θα κάνουν οι προμηθευτές; Το πιθανότερο είναι ότι θα αναπροσαρμόσουν προς τα πάνω τις ονομαστικές τους τιμές, ώστε να καλύψουν το «κούρεμα» που υπέστησαν με το πλαφόν στα πάγια.

Εάν, για παράδειγμα, κάποιος είχε ανακοινώσει τιμή 50 λεπτά η κιλοβατώρα και πάγιο 20 ευρώ, τώρα που αυτό πέφτει στα 5 ευρώ, θα εξετάσει να ανεβάσει την τιμή στα 52 λεπτά. Ακριβώς για να ισοφαρίσουν την απώλεια που υπέστησαν από τον «κόφτη», όσοι μετά την πρώτη εφαρμογή του νέου συστήματος στις αρχές της εβδομάδας είχαν διαφοροποιήσει τα πάγιά τους, πλέον προσανατολίζονται σε αύξηση των ονομαστικών τους τιμών. Οι διαφορές μεταξύ των 5 ευρώ και των αρχικών ποσών των παγίων, ύψους 10, 15, 20 ή και περισσότερα ευρώ, θα μετακυλισθούν στις χρεώσεις προμήθειας. Εάν η αγορά κινηθεί κατ' αυτό τον τρόπο, τότε ναι μεν μπορεί να «σβήνουν» οι επιβαρύνσεις από τα υψηλότερα πάγια, ωστόσο δημιουργείται το ερώτημα, κατά πόσο η κυβέρνηση, έφερε με την παρέμβασή της, το αποτέλεσμα το οποίο επιδίωκε. 

Σε κάθε περίπτωση τα τελικά - αναδιαμορφωμένα ή μη -  τιμολόγια των παρόχων αναμένεται να ανακοινωθούν σήμερα ή το αργότερο τη Δευτέρα 1η Αυγούστου, οπότε και τίθενται σε ισχύ, προκειμένου να «φορτωθούν» στην σχετική πλατφόρμα της ΡΑΕ.

Και η αλήθεια είναι ότι η παρέμβαση του ΥΠΕΝ να μπει «κόφτης» στα πάγια, μαζί με την ολιγοήμερη προθεσμία που έδωσε για να αναπροσαρμοστούν τα τιμολόγια, βόλεψε αρκετούς προμηθευτές. Έδωσε ένα πολύτιμο χρονικό περιθώριο μερικών ημερών σε όσους δεν είχαν «μαντέψει» σωστά τις τιμές φυσικού αερίου του Αυγούστου, ώστε να «ξαναγράψουν» τα τιμολόγιά τους και να διορθώσουν τα όποια λάθη είχαν κάνει. Τώρα θα συνυπολογίσουν στις νέες ονομαστικές χρεώσεις και τις αυξητικές τάσεις του φυσικού αερίου (TTF) της τελευταίας εβδομάδας στον απόηχο της μείωσης στο 20% των ρωσικών ροών του Nord Stream. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως παρά τη μείωση των παγίων, ένας άγνωστος αριθμός τιμολογίων, θα έχει πιθανότατα υψηλότερες χρεώσεις έναντι εκείνων που είχαν ανακοινωθεί την Δευτέρα.

Η απογείωση των τιμών του φυσικού αερίου, το οποίο μετά την εκτίναξη στα 224 ευρώ η μεγαβατώρα, κινείται πλέον σταθερά πέριξ των 200 ευρώ, έχει τρομάξει την αγορά και εάν η τάση αυτή συνεχιστεί και μέσα στον Αύγουστο, τότε είναι μαθηματικά βέβαιο πως κάποιοι, ειδικά οι μη καθετοποιημένοι, θα πληρώσουν ακριβά τους όποιους λανθασμένους υπολογισμούς.

Εκτός από τα πάγια, η ΡΑΕ έστειλε και επιστολές σε τρεις εταιρείες, τις Elpedison, ΗΡΩΝ, Volterra, επισημαίνοντας ότι κάποια από τα νέα τους προιόντα, δεν συνάδουν με το άρθρο 138, καθώς απαγορεύονται οι εκπτώσεις που είναι συνδεδεμένες με την Οριακή Τιμή. Το γενικό σκεπτικό των προϊόντων αυτών είναι πως αν στο τέλος κάθε μήνα το κόστος της τιμής χονδρικής (ΤΕΑ) είναι χαμηλότερο από το κόστος της ενέργειας, τότε η εταιρεία θα επιστρέφει τη διαφορά στους πελάτες της. Το σκεπτικό της ΡΑΕ είναι πως σύμφωνα με το νόμο, ο καταναλωτής πρέπει να ξέρει εκ των προτέρων την τιμή του ρεύματος ώστε να μπορεί να τη συγκρίνει με των άλλων εταιρειών, όχι εκ των υστέρων, στα τέλη του κάθε μήνα.

Αλλά από την πλευρά τους οι εταιρείες αντιτείνουν ότι ο νόμος ακυρώνει στην ουσία όλα όσα επιχειρούσαν να κτίσουν τόσα χρόνια, εξηγώντας ότι οι δυνατότητες διαφοροποίησης του προσφερόμενου προϊόντος, περιορίζεται εκ των πραγμάτων στην διαφορετική τιμολογιακή πολιτική που μπορεί να ακολουθεί ο κάθε προμηθευτής. Και επισημαίνουν ότι ο περιορισμός των δυνατοτήτων των προμηθευτών να προσφέρουν διαφοροποιημένα προϊόντα στη βάση εναλλακτικών τιμολογιακών προσεγγίσεων, οδηγεί νομοτελειακά στην συγκέντρωση της αγοράς.

Επίσης η ΡΑΕ έχει στείλει επιστολή σε όλους τους παρόχους ζητώντας τους να τεκμηριώσουν με στοιχεία πόσο κοστοστρεφή είναι τα τιμολόγιά τους. Πώς δηλαδή δικαιολογούν ότι τα τιμολόγιά τους αντανακλούν τα πραγματικά τους κόστη: Στις απαντήσεις τους οι προμηθευτές εξηγούν ποια κόστη «μπαίνουν» στα πάγια και ποια στις χρεώσεις τους (marketing cost, κόστη διαφήμισης, προσέλκυσης πελατών, κλπ).