Παρότι το τωρινό σύστημα μέσω του οποίου διαμορφώνονται οι ανά μήνα τελικές τιμές του ρεύματος στον καταναλωτή είναι απλό (τιμή που ανακοινώνει κάθε πάροχος μείον την επιδότηση που ανακοινώνει το κράτος), φαίνεται ότι οι πολίτες δυσκολεύονται πολύ, αφενός μεν να εμπιστευθούν τις εταιρείες και τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, αφετέρου να υπολογίσουν και να συγκρίνουν τους τιμοκαταλόγους που τους προτείνονται.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα πολλά μηνύματα και ερωτήματα καταναλωτών στο energypress, κοινός τόπος των οποίων είναι, πρώτον, η απορία για το αν πρέπει να βρίσκονται συνεχώς σε αναζήτηση του φθηνότερου παρόχου, δεδομένου ότι οι τιμοκατάλογοι αλλάζουν κάθε μήνα και μάλιστα με μεγάλες διαφορές από μήνα σε μήνα και από εταιρεία σε εταιρεία, και δεύτερο, το που θα βρούν εγγυημένα την τελική τιμή χρέωσης κάθε παρόχου, δηλαδή μετά την αφαίρεση της κρατικής επιδότησης.
Στο ίδιο πλαίσιο, αναγνώστες του energypress αναφέρουν ότι δεν έχουν πλήρη εικόνα για την τελική τιμή κάθε προγράμματος και κάθε εταιρείας, ούτε από το «Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών» που έχει δημιουργήσει για το σκοπό αυτό η ΡΑΕ και το οποίο γνωρίζουν πλέον και χρησιμοποιούν πολλοί καταναλωτές.
Για παράδειγμα η εφαρμογή "energycost" , όπως αποτυπώνεται στην παρακάτω εικόνα, δείχνει τα κυμαινόμενα τιμολόγια να είναι ακριβότερα των σταθερών τιμολογίων, πράγμα που δεν ισχύει αν συνυπολογίσουμε την κρατική επιδότηση επί της ονομαστικής τιμής. Στην πραγματικότητα, μετά την επιδότηση, η τιμή των κυμαινόμενων τιμολογίων είναι μικρότερη έναντι των σταθερών.
Ως γνωστόν, η ΡΑΕ έχει εγκαινιάσει το «Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών», μια διαδικτυακή εφαρμογή, η οποία σχεδιάστηκε, ώστε να αποτυπώνει και να συγκρίνει με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο το συνολικό κόστος του ανταγωνιζόμενου σκέλους των προσφερόμενων τιμολογίων, καθώς και να υπολογίζει και το κόστος των ρυθμιζόμενων χρεώσεων που συναρτώνται με την κατανάλωση ενέργειας. Σημειώνεται ότι η ΡΑΕ καλεί τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να ενημερώνουν σε μηνιαία βάση το Αποθετήριο της εφαρμογής με τους τιμοκαταλόγους το αργότερο μέχρι την ημέρα της εμπορικής διάθεσης.
Αντίστοιχα, όπως αναφέρει άλλος καταναλωτής, αν κοιτάξει κανείς την ανακοίνωση της ΡΑΕ που εκδόθηκε μετά την ανακοίνωση της κρατικής επιδότησης για τον Σεπτέμβριο, δεν φαίνεται κάπου η "τελική" τιμή μετά την επιδότηση.
Ας αναφερθεί, τέλος, ότι στη σύγχυση των καταναλωτών συμβάλλουν διάφορες εμπορικές πρακτικές των παρόχων, όπως εκπτώσεις συνέπειας κ.λπ., όσο και οι «μπερδεμένες» διαφημιστικές καμπάνιες των εταιρειών προμήθειας. Πολύ περισσότερο τα όσα ακούνε οι πολίτες από τους «πωλητές» των call centers, τα οποία πολλές φορές είναι οφθαλμοφανώς ψευδή και παραπλανητικά.