Σάββατο 27 Αυγούστου 2022

Βαριές κατηγορίες αντάλλαξαν ΡΑΕ και ΔΕΗ

 

Αποκαλυπτική η αλληλογραφία των Αθ. Δαγούμα και Γ. Στάσση για τις παραπλανητικές διαφημίσεις των παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος

Ζείτε μια «κόλαση αγωνίας» ως καταναλωτής ρεύματος με συσσωρευμένες υποχρεώσεις μπροστά σε έναν επερχόμενο χειμώνα με νέες αυξήσεις; Μη νιώθετε μόνος... Μεγάλη ένταση και πολλά νεύρα επικρατούν και στον κόσμο των «γαλάζιων» γκόλντεν μπόις αν κρίνουμε από τις κατηγορίες και τα καρφιά που αντάλλαξαν σε πρόσφατες επιστολές δύο κεντρικά πρόσωπα της ενεργειακής κρίσης των τελευταίων χρόνων: ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, και ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), Αθανάσιος Δαγούμας.

Στις επιστολές που ήρθαν σε γνώση της «Εφ.Συν.» χωρίς την ανάγκη... επισύνδεσης καθώς κοινοποιούνται σε πολλά και διαφορετικά σημεία, οι δύο βασικοί παίκτες του ενεργειακού Αρμαγεδδώνα ανταλλάσσουν βαριές κατηγορίες για πλήθος θεμάτων: για πληρωμένες καταχωρίσεις και πελατειακές σχέσεις, για έλλειψη ενημέρωσης του κοινού, για αντιποίηση του ρόλου της πολιτείας, για ψευδείς και δυσφημιστικούς ισχυρισμούς, για υπεκφυγές και αμφισημίες, για παραπλανητικές και αθέμιτες πρακτικές που νοθεύουν τον υγιή ανταγωνισμό…

Δηλητηριώδη βέλη διαπερνούν τις δύο επιστολές που, κατά τα λοιπά, είναι γραμμένες με τον καθώς πρέπει τρόπο που χρησιμοποιούν όσοι έχουν ετήσιες απολαβές με πάρα πολλά μηδενικά και ειδικά ο κ. Στάσσης με τα 360.000 ευρώ ετησίως. Βέλη που αποκαλύπτουν ταυτόχρονα τι κρύβεται πίσω από τον «όμορφο κόσμο, ηθικό, αγγελικά πλασμένο» των δημόσιων ανακοινώσεων που δείχνουν ότι όλα τα θέματα έχουν λυθεί βάσει των νόμων και «με εντολή πρωθυπουργού». Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή:

■ Από τον περασμένο Μάιο η κυβέρνηση άρχισε να ψάχνει τρόπους να κρύψει τη σκληρή πραγματικότητα της αισχροκέρδειας που επικρατεί στην αγορά ενέργειας. Κατέληξε τον Ιούλιο να ανακοινώσει νέο σύστημα υποστηρίζοντας με τυμπανοκρουσίες ότι καταργείται η διαβόητη ρήτρα αναπροσαρμογής: Οι πάροχοι θα μπορούν να αλλάζουν τιμολόγια κάθε μήνα, οι καταναλωτές να αλλάζουν εταιρείες, η κυβέρνηση θα θέτει πλαφόν στην αποζημίωση των παραγωγών ρεύματος. Επειδή όμως γνώριζε ότι τίποτε από τα παραπάνω δεν θα προκαλούσε ξεφούσκωμα των λογαριασμών, δεν εξήγησε καν τι σημαίνουν και πώς λειτουργούν όλα τα παραπάνω και αρκείται έκτοτε κάθε μήνα να αυξάνει την κρατική επιδότηση.

■ Ενα από τα στοιχεία του νέου συστήματος αποτελούσε η υπόσχεση ότι θα ασκούνται αυστηροί έλεγχοι από τη ΡΑΕ για το αν τα τιμολόγια θα ανταποκρίνονται στο κόστος και άλλα τινά. Την ίδια ΡΑΕ που ολοένα υπόσχεται κυρώσεις στο μέλλον και ταυτόχρονα παραπονείται για την τραγική της υποστελέχωση. Η ΔΕΗ από την άλλη δεν μπορεί να παραπονεθεί για υποστελέχωση, καθώς τα «γαλάζια» παιδιά της αμείβονται όχι μόνο με μεγάλα ποσά, αλλά και με δωρεάν μετοχές.

■ Λίγο πριν από το τέλος Ιουλίου ανακοινώνονται τα τιμολόγια του νέου συστήματος για τον Αύγουστο. Την 1/8 η ΡΑΕ εκδίδει ανακοίνωση, προειδοποιεί ότι κάποιοι προμηθευτές ρεύματος διαφημίζουν με παραπλανητικές αναφορές και απειλεί ότι στις 4/8 θα δημοσιοποιήσει τα ονόματά τους. Στις 5/8 δεν δημοσιοποιεί ονόματα, αλλά ενημερώνει ότι στέλνει επιστολές σε τρεις προμηθευτές που δεν κατονομάζει, ενώ απειλεί ότι στις 9/8 θα αναρτήσει τα στοιχεία όσων δεν συμμορφώθηκαν. Ενας από τους τρεις είναι η ΔΕΗ αυτοπροσώπως όπως προκύπτει από τις επιστολές που παρουσιάζουμε και ανταλλάσσονται στο συγκεκριμένο διάστημα (8/8 ο Στάσσης, 9/8 ο Δαγούμας). Παρά τις κατηγορίες που ανταλλάσσονται τουλάχιστον με τη ΔΕΗ, η ΡΑΕ ανακοίνωσε τελικά στις 9/8 ότι «επιτεύχθηκε η συμμόρφωση των Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας σε σχέση με την αποτύπωση της κρατικής επιδότησης» και ότι θα αγρυπνά για την προστασία των καταναλωτών και κυρίως την αποφυγή «στρέβλωσης του ανταγωνισμού».

Διαρροές: Στην επιστολή του ο ακριβοπληρωμένος CEO της ΔΕΗ επιχειρεί... γκολ από τα αποδυτήρια υποστηρίζοντας ότι οι παρατηρήσεις της ΡΑΕ «είχαν διαρρεύσει σε όλα τα ΜΜΕ, 48 ώρες πριν την λήψη από εμάς». «Πριν 48 ώρες δεν υφίστατο καν σχέδιο της επιστολής καθώς συνεχιζόταν ο έλεγχος των στοιχείων που είχατε στείλει εκπρόθεσμα» απαντά ο κ. Δαγούμας, προσθέτοντας δηλητηριωδώς: «Ουδέποτε η ΡΑΕ έχει καταφύγει σε επικοινωνιακές τακτικές... Δεν προβαίνει σε διαφημιστικές δαπάνες για να καλλιεργήσει πελατειακές σχέσεις με τον Τύπο και να πετύχει την θετική παρουσίαση της ίδιας και της διοίκησής της». Ο καθηγητής Δαγούμας ζητά ακόμη με τονισμένα γράμματα «την ανάκληση του ψευδούς και δυσφημιστικού ισχυρισμού» περί διαρροής.

Ελλειψη ενημέρωσης: Απέναντι στις παρατηρήσεις που έχει κάνει η ΡΑΕ για τις διαφημίσεις οι οποίες εκείνες τις μέρες τρέχουν από τη ΔΕΗ, ο κ. Στάσσης παρατάσσει την ανάγκη ενημέρωσης του κοινού. Ενημερώνουμε «ελλείψει κάθε συστηματικής, πλήρους και έγκαιρης ενημέρωσης του κοινού με απλοποιημένο τρόπο γύρω από τα σύνθετα θέματα της ενέργειας, παραμένοντας πάντα στο πλευρό των καταναλωτών» λέει ο CEO, δίνοντας την εντύπωση ότι αφήνει αιχμές και κατά της κυβέρνησης. Λίγο παρακάτω όμως γίνεται πιο συγκεκριμένος: «Αντί να εκτιμηθεί ότι η ΔΕΗ ανέλαβε την πρωτοβουλία ενημερωτικής εκστρατείας για τις πρωτόγνωρες αλλαγές, κάτι που δεν προνόησε να κάνει η ΡΑΕ, αντιθέτως εγκαλείται και μάλιστα από την ΡΑΕ γι’ αυτό!». Η ΡΑΕ απαντά πως «δεν θεωρεί ότι η αποστολή της εκπληρώνεται με διαφημιστικές καταχωρίσεις, με τις οποίες δηλώνεται η πρόθεση προστασίας των καταναλωτών».

«Η ΔΕΗ συνεισφέρει...»: Απαντώντας στις κατηγορίες για παραπληροφόρηση, ο κ. Στάσσης παίρνει το πιο μελιστάλαχτο ύφος και λέει ότι η ΔΕΗ «συνεισφέρει σε βαθμό ανάλογο του μεγέθους της στους πόρους του Ειδικού Ταμείου ΤΕΜ», μέσω του οποίου επιδοτούνται οι λογαριασμοί. Δεν πρόκειται για συνεισφορά εθελοντικού χαρακτήρα, απαντά ο Αθ. Δαγούμας, αλλά «για εκπλήρωση υποχρέωσης» - «υποχρέωσης που αφορά τα θεωρούμενα ως υπερκέρδη».

Αντιποίηση: Η ΔΕΗ κατηγορείται για «αντιποίηση του ρόλου της Πολιτείας» επειδή λέει στις διαφημίσεις ότι δίνει λύσεις όχι μόνο στους ήδη πελάτες της, «αλλά και σε όλους τους καταναλωτές»! Ο Γ. Στάσσης απαντά ότι δεν έχει πρόθεση αντιποίησης επικαλούμενη την υπηρεσία my EnergyCoach, στην οποία μπορούν να προσφύγουν όλοι και όχι μόνο οι πελάτες της. Ο Αθ. Δαγούμας τού απαντά ότι η ΔΕΗ οφείλει στους καταναλωτές να δίνει «ευθείες και σαφείς απαντήσεις, χωρίς υπεκφυγές και αμφισημίες» και χωρίς «αποπροσανατολιστικές αναφορές στην πολιτική του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας».

Παραπλανητικές-αθέμιτες πρακτικές: Κλείνοντας την απαντητική του επιστολή ο Αθ. Δαγούμας επιτίθεται στον Γ. Στάσση για τις διαφημίσεις στις οποίες η ΔΕΗ έλεγε ότι «καταφέρνει να προσφέρει τις χαμηλότερες τιμές κιλοβατώρας στην αγορά» και το σλόγκαν «Οταν όλα στην ενέργεια αλλάζουν, υπάρχει κάποιος που μπορείς να εμπιστευτείς». Παρατηρεί μάλιστα ότι με αυτόν τον τρόπο η ΔΕΗ υποτιμά τους ανταγωνιστές της με τις ακριβότερες τιμές «ως αναξιόπιστους προμηθευτές» και όλα αυτά «νοούνται ως παραπλανητικές και αθέμιτες πρακτικές που νοθεύουν τον υγιή ανταγωνισμό». Προειδοποιεί μάλιστα ο πρόεδρος της ΡΑΕ ότι αν τέτοιες αναφορές δεν αφαιρεθούν, θα απαιτηθεί «νέα δημόσια παρέμβαση της ΡΑΕ» ή κυρώσεις. Το συγκεκριμένο πρόβλημα πάντως λύθηκε εκ των... πραγμάτων, καθώς για τον Σεπτέμβριο η ΔΕΗ ανακοίνωσε τιμολόγια αυξημένα κατά 62,1% - οπότε και η αξιοπιστία των ανταγωνιστών της αποκαταστάθηκε. Οσο για την πίστη των καταναλωτών...

 

 https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/356809_baries-katigories-antallaxan-rae-kai-dei