Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2022

Σύγκληση από τη ΡΑΕ τηλεδιάσκεψης με ΥΠΕΝ – ηλεκτροπαραγωγούς για την τροφοδοσία με ντίζελ – Αλλαγή καυσίμου μόνο σε διαταραχή των εισαγωγών αερίου

 

Κώστας Δεληγιάννης - energypress.gr

Η τροφοδοσία των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων αερίου με ντίζελ, στην περίπτωση που χρειαστεί να λειτουργήσουν με το υγρό καύσιμο, θα τεθεί σύμφωνα με πληροφορίες του energypress  επί τάπητος, σε τηλεδιάσκεψη που έχει συγκαλέσει η ΡΑΕ, με τη συμμετοχή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την ηλεκτροπαραγωγών.

Ο Αντιπρόεδρος Β΄ της ΡΑΕ Δημήτρης Φούρλαρης -που συγκάλεσε την τηλεδιάσκεψη- θα προεδρεύσει ως επικεφαλής της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσεων, ενώ το ΥΠΕΝ αναμένεται να εκπροσωπήσει η Γενική Γραμματέας Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου. Σκοπός είναι να γίνει μία γενική επισκόπηση της εφοδιαστικής αλυσίδας που θα «ενεργοποιηθεί» σε έκτακτη περίπτωση, ώστε να εξασφαλίσει τον ανεφοδιασμό των μονάδων με το εναλλακτικό υγρό καύσιμο. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρόλο που υπήρχαν σκέψεις για λειτουργία των μονάδων με ντίζελ κάποιες ώρες ανά μήνα, ώστε να ενισχυθεί η μείωση της κατανάλωσης αερίου, φαίνεται ότι η ιδέα αυτή δεν προκρίνεται, καθώς τα αντικειμενικά εμπόδια που επικαλούνται οι ηλεκτροπαραγωγοί αποδεικνύονται αξεπέραστα. 

Έτσι, η λειτουργία με το εναλλακτικό καύσιμο θα γίνει μόνο μετά από διαταραχή στις εισαγωγές και έπειτα από σχετική απόφαση της ΡΑΕ, όταν κηρυχθεί η χώρα σε κατάσταση συναγερμού 3. Βέβαια, αν το κρίνει δόκιμο, η Αρχή μπορεί να ζητήσει από τους ηλεκτροπαραγωγούς να «γυρίσουν» τις μονάδες δοκιμαστικά για κάποιες ώρες σε ντίζελ, ώστε να εξακριβωθεί πως είναι τεχνικά έτοιμες να υποκαταστήσουν το φυσικό αέριο. 

Υπενθυμίζεται ότι δυνατότητα καύσης ντίζελ έχουν 5 εγχώριες μονάδες. Αυτές είναι οι δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ σε Λαύριο και Κομοτηνή, δύο της Elpedison σε Θίσβη και Θεσσαλονίκη και ο λεγόμενος «μικρός Ήρωνας» στη Βοιωτία.

Όπως έχει γράψει το energypress, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς με γνώση της λειτουργίας των μονάδων, ένας σταθμός μπορεί να λειτουργήσει με ντίζελ για διάστημα 5 ημερών μηνιαίως χωρίς κανένα πρόβλημα και ανάγκη συντήρησης.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μπορούν να πάνε, κατά ανώτατο όριο, έως 40 ημέρες ετησίως, αλλά χρειάζεται αποζημίωση. Ο λόγος είναι πως κατά την καύση του ντίζελ παράγεται αιθάλη που επικάθεται στον αεροστρόβιλο, ο οποίος χρειάζεται να καθαριστεί και επομένως χρειάζεται συντήρηση.  

Παράλληλα, ωστόσο, συσσωρεύεται αιθάλη και στους αγωγούς του boiler (στα πτερύγια των αγωγών), η οποία δεν καθαρίζεται. Για τον λόγο αυτό τίθεται το όριο των 40 ημερών ετησίως, καθώς σε διαφορετική περίπτωση, θα μειωθεί μόνιμα η απόδοση της μονάδας.