Σειρά προτάσεων για τη μετάβαση στην κανονικότητα της λιανικής ρεύματος με τους λιγότερο δυνατούς κραδασμούς από την 1η Ιανουαρίου 2024, κατέθεσαν οι εκπρόσωποι του ΕΣΠΕΝ στη συνάντηση που είχαν χθες με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρο Σκυλακάκη. Όπως είχε γράψει το energypress, στη συνάντηση τέθηκαν επί τάπητος όλες οι εκκρεμότητες στον κλάδο της λιανικής, δηλαδή η αλλαγή του Άρθρου 42, η επιστροφή των πρόσθετων επιδοτήσεων για τις επιχειρήσεις με παροχές έως 35 kVA και η Καθολική Υπηρεσία.
Μάλιστα, από το ΥΠΕΝ έγινε γνωστό ότι το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα πρόκειται να εκδοθεί η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση για τις εξτρά επιδοτήσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος ώστε να ανακτήσουν οι πάροχοι τα ίδια κεφάλαια που έχουν καταβάλει για να καλύψουν τις ενισχύσεις και τα οποία υπολογίζονται σε 800 εκατ. ευρώ για το σύνολο του κλάδου.
Όσον αφορά τη «φόρμουλα» απόσυρσης των έκτακτων μέτρων στη λιανική, στο πλαίσιο της οποίας το ΥΠΕΝ έχει ήδη θεσπίσει με νομοθετική ρύθμιση το ενιαίο ειδικό τιμολόγιο που υποχρεωτικά θα πρέπει να διαθέσουν όλοι οι προμηθευτές, στη συνάντηση ο κ. Σκυλακάκης ανέλυσε τα κίνητρα της σχετικής πρωτοβουλίας. Όπως επισήμανε, το ενιαίο τιμολόγιο θεσπίσθηκε με γνώμονα μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών, οι οποίοι δεν θα επέλεγαν ενεργά τιμολόγιο. Επίσης, για τους υπόλοιπους καταναλωτές, το ενιαίο προϊόν θα επιτρέψει τη συγκρισιμότητα των προσφορών των εταιρειών, προάγοντας τον ανταγωνισμό.
Αλλαγή της ex-ante ρήτρας σε μηνιαία βάση
Σχετικά με το ειδικό τιμολόγιο, από την πλευρά τους οι προμηθευτές υποστήριξαν ότι θα πρέπει καταρχάς να εκδοθεί όσο το δυνατόν πιο άμεσα η Υπουργική Απόφαση εξειδίκευσης της νομοθετικής ρύθμισης -όχι αργότερα από το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας- για να προγραμματίσουν τις ενημερώσεις των πελατών τους. Επίσης, όσον αφορά τη μαθηματική φόρμουλα για τον μηχανισμό διακύμανσης του ειδικού τιμολογίου, σημείωσαν πως θα πρέπει να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία στην αναπροσαρμογή της τελικής χρέωσης, με βάση την εξέλιξη στην πορεία των χονδρεμπορικών τιμών. Ως συνέπεια, ζήτησαν να μπορούν να τροποποιούν τους συντελεστές στον μηχανισμό διακύμανσης σε μηνιαία βάση, αν το κρίνουν σκόπιμο.
Το σχέδιο του ΥΠΕΝ είναι οι συντελεστές του μηχανισμού διακύμανσης να «κλειδώνουν» από κάθε εταιρεία για τουλάχιστον ένα τρίμηνο. Ωστόσο, όπως επισήμαναν εκπρόσωποι του ΥΠΕΝ, αν οι συντελεστές μένουν «παγωμένοι» για ένα τρίμηνο, αυτό θα σήμαινε πως κάθε εταιρεία θα διέτρεχε τον κίνδυνο για ένα τρίμηνο να έχει δυσανάλογα υψηλές χρεώσεις (και επομένως να χάνει πελάτες) ή δυσανάλογα χαμηλές τιμές (και επομένως να «γράφει ζημίες»), χωρίς να μπορεί να παρέμβει.
Χωρίς συμβάσεις στο ειδικό τιμολόγιο
Επίσης, μέλη του ΕΣΠΕΝ ζήτησαν να καθοριστεί μία εύλογη διορία μετά την 1η Δεκεμβρίου, που όταν αυτή εκπνεύσει, όσοι πελάτες δεν έχουν ανταποκριθεί στις ενημερώσεις τους, θα μεταπέσουν στο ειδικό τιμολόγιο. Όπως επισήμαναν, αν οι καταναλωτές έχουν θεωρητικά τη δυνατότητα έως τις 31 Δεκεμβρίου να αποφασίσουν αν θα επιλέξουν ενεργά κάποιο νέο προϊόν (ή αν δεν θα κάνουν τίποτα ώστε να μεταπέσουν στο ειδικό τιμολόγιο), τότε πρακτικά οι εταιρείες δεν θα μπορούν να έχουν εγκαίρως έτοιμα τα πληροφοριακά τους συστήματα, για την τιμολόγηση των πελατών από τις αρχές του 2024.
Εκτός από τον ορισμό συγκεκριμένης προθεσμίας, οι εκπρόσωποι του ΕΣΠΕΝ έθεσαν επίσης το ζήτημα νομοθετικής κατοχύρωσής τους, για τους πελάτες που δεν θα έχουν ενεργές συμβάσεις από την 1η Ιανουαρίου και επομένως θα προμηθεύονται ρεύμα στη βάση ενός τιμολογίου για το οποίο δεν έχουν τυπικά συναινέσει. Τέτοια περίπτωση είναι οι καταναλωτές που θα μεταπέσουν στο ειδικό τιμολόγιο, χωρίς απλώς να ανταποκριθούν στην ενημέρωση του προμηθευτή τους.
Η αυτόματη μετάπτωση στο καινούριο «πράσινο» προϊόν δεν αναιρεί το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον Κώδικα Προμήθειας, θα πρέπει όλοι οι πελάτες να έχουν υπογεγραμμένο συμβόλαιο. Ακόμη όμως κι αν υπάρξει σε δεύτερο χρόνο νέα κρούση από τις εταιρείες σε αυτούς τους καταναλωτές μέσα στον Δεκέμβριο (αυτή τη φορά για την υπογραφή σύμβασης ένταξης στο ειδικό τιμολόγιο), οι περισσότεροι θα την αγνοήσουν. Έτσι, αν δεν υπάρξει κατοχύρωση των προμηθευτών, τότε ένας καταναλωτής θα μπορεί να αμφισβητήσει τους λογαριασμούς που θα εκδοθούν στη συνέχεια και θα πρέπει να εξοφλήσει, αφού δεν θα υπάρχει συναίνεσή του για την ένταξη στο «πράσινο» προϊόν του παρόχου του.
Ξεμπλοκάρουν τα ποσά για τις εξτρά επιδοτήσεις
Η απάντηση από την πλευρά του ΥΠΕΝ ήταν ότι θα εξεταστούν οι προτάσεις των εταιρειών. Αν υιοθετηθούν, τότε θα ενσωματωθούν στην Υπουργική Απόφαση.
Όσον αφορά τις εξτρά επιδοτήσεις για τις επιχειρήσεις με παροχές έως 35 kVA, η καινούρια ΚΥΑ θα ενσωματώνει την επικαιροποιημένη «φόρμουλα» για την αποδέσμευση των σχετικών ποσών. Υπενθυμίζεται ότι η φόρμουλα αυτή προβλέπει την ενημέρωση των επιχειρήσεων, σχετικά με τις υπεύθυνες δηλώσεις που αυτές θα πρέπει να στείλουν, για το αν ήταν ή όχι επιλέξιμες για την πρόσθετη επιδότηση. Επομένως, αν μία ΜμΕ δεν στείλει τη σχετική υπεύθυνη δήλωση εντός ενός εύλογου χρονικού διαστήματος στον προμηθευτή της, τότε θα θεωρείται ότι εκείνη αποδέχεται πως δικαιούτο να ενταχθεί στο μέτρο. Κάτι που σημαίνει πως ο προμηθευτής θα έχει τη δυνατότητα να αποζημιωθεί για τις εξτρά επιδοτήσεις που της παρείχε.
Παράλληλα, όσον αφορά το Άρθρο 42, το ΥΠΕΝ διευκρίνισε ότι το μπλόκο στη μετακίνηση των «ενεργειακών τουριστών», που θα θέσει σε εφαρμογή, θα ισχύσει παράλληλα με το σύστημα debt flagging το οποίο έχει εισηγηθεί η ΡΑΑΕΥ. Υπενθυμίζεται ότι το μπλόκο του ΥΠΕΝ αφορά τον ορισμό του στρατηγικού κακοπληρωτή, ο οποίος είναι εκείνος που μέσα στην 5ετία με έναρξη από την 1η Ιανουαρίου 2020, έχει αλλάξει δυο φορές πάροχο αφήνοντας οφειλές ,και στη συνέχεια επιχειρεί να αλλάξει και τρίτη φορά προμηθευτή, και πάλι αφήνοντας χρέη. Τότε, δεν θα μπορεί να φύγει από τον τρίτο κατά σειρά πάροχο, παρά μόνο αν τον εξοφλήσει ή διακανονίσει τις οφειλές του.