της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Η αγωνιώδης προσπάθεια της κυβέρνησης να αποφύγει πάσει θυσία ένα ακόμη μέτωπο από τις αρχές του νέου έτους, αυτή τη φορά με τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, υποκρύπτεται πίσω από τη θεσμοθέτηση του πράσινου τιμολογίου.
Το Μαξίμου έδωσε σαφή εντολή στο αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να αναζητήσει λύση για ένα φθηνότερο τιμολόγιο, που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην κατάργηση των οριζόντιων επιδοτήσεων και την επιστροφή της Ρήτρας Αναπροσαρμογής από τον Ιανουάριο. Θεωρήθηκε αρκετό ήδη το κύμα ακρίβειας στην αγορά. Δεν χρειαζόταν, εκτιμήθηκε, να προστεθεί και η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους και μάλιστα εν μέσω του χειμώνα. Ως και ο προσωπικός επικοινωνιολόγος του Πρωθυπουργού, Έρικ Παρκς επιστρατεύτηκε για το προμοτάρισμα του, όπως έχει γράψει ήδη το Euro2day.gr.
Ωστόσο, όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, ο Θόδωρος Σκυλακάκης εκτιμάται ότι «υπερέβαλε εαυτόν», επί το κομψότερον, στην επικοινώνηση του τιμολογίου, με αποτέλεσμα να προκαλέσει σφοδρή αντίδραση στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού. Αυτό που του χρεώνεται είναι μία σειρά θεσμικά ατοπήματα και εκτροχιασμό των αρμοδιοτήτων του, καθώς εμφανίσθηκε, όπως επισημαίνεται, να πριμοδοτεί τη δεσπόζουσα επιχείρηση, να κατηγορεί τους ιδιώτες προμηθευτές συλλήβδην ως καρτέλ και να απειλεί ότι αν δεν παρέμβει η ΡΑΕΕΥ για τον παραδειγματισμό των «απείθαρχων», θα το κάνει ο ίδιος. Όλα αυτά με δημόσιες δηλώσεις.
Το «κερασάκι στην τούρτα» θεωρείται η διαρροή της δυσαρέσκειας του υπουργού για την επιστολή που έστειλε προμηθευτής καθετοποιημένου ενεργειακού ομίλου στους πελάτες του, στην οποία αποδομείται κυριολεκτικά το πράσινο τιμολόγιο και γίνεται προσπάθεια να επιλέξουν τα δικά του εμπορικά προγράμματα.
Για το θέμα αυτό έγινε σύσκεψη προχθές στο ΥΠΕΝ, με την παρουσία σύσσωμης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και υπηρεσιακούς παράγοντες, με τη διαρροή που ακολούθησε να θεωρείται ότι είχε τη συναίνεση και του Μαξίμου.
«Αυτό που έκανε ο συγκεκριμένος προμηθευτής εκλήφθηκε ως πολιτικό πλήγμα», είπε στο Euro2day.gr ενημερωμένη πηγή.
Το ζήτημα είναι ότι το «μάρμαρο» καλούνται να πληρώσουν οι καταναλωτές. Από τη μία πλευρά ακούνε τον κ. Σκυλακάκη να διαφημίζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί το πράσινο τιμολόγιο ως το φθηνότερο και από την άλλη υποδέχονται την ενημέρωση από τους ιδιώτες παρόχους, που είναι εύλογο να επιδιώκουν τη στήριξη των υφισταμένων εμπορικών προγραμμάτων τους. Ποιος λέει την αλήθεια;
Για πολύ κακές συνθήκες στη λιανική αγορά μίλησε προμηθευτής, με το επιχείρημα ότι δημιουργείται πανικός ανάμεσα στους καταναλωτές, καθώς δεν γνωρίζουν εκ των πραγμάτων τι συμφέρει για την τσέπη τους.
Συν τοις άλλοις, ο φόβος που εκφράζεται είναι ότι θα πληγεί ο ανταγωνισμός στην αγορά, γιατί θεωρείται ότι θα χρησιμοποιηθεί η ΔΕΗ για άλλη μία φορά για την κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης. Γιατί, εκτιμάται ότι μέσω του πράσινου τιμολογίου η επιχείρηση, έχοντας τη δυνατότητα του καθετοποιημένου παίκτη με καύσιμα που δεν διαθέτουν οι υπόλοιποι, θα μπορεί να προσφέρει πράγματι μία φθηνότερη επιλογή, αποσπώντας πελατολόγιο από τους ιδιώτες παρόχους.
Πληροφορίες από έγκυρες πηγές της αγοράς, που δεν μπορούν να διασταυρωθούν, αναφέρουν ότι ο υπουργός χρησιμοποιεί τη ΔΕΗ ως «πολιορκητικό κριό» έναντι των υπολοίπων προμηθευτών, έχοντας προηγουμένως ασκήσει πιέσεις στην Επιχείρηση για το επίπεδο της τιμής χρέωσης στο πράσινο τιμολόγιο της. Υπενθυμίζουμε ότι το δημόσιο είναι βασικός μέτοχος στη ΔΕΗ, αλλά αξιοσημείωτα ποσοστά κατέχουν και σημαντικοί επενδυτές του εξωτερικού.
«Όλο τον τελευταίο καιρό η στάση του υπουργείου καταδεικνύει προσπάθεια είτε ενίσχυσης της ΔΕΗ, είτε χρησιμοποίησης της, προκειμένου να στηριχθούν πολιτικές επιλογές», υποστήριξε παράγοντας της αγοράς.
Η αγορά καταλογίζει στο υπουργείο και ένα ακόμη λόγο επιβολής του πράσινου τιμολογίου. Τη διευκόλυνση της δεσπόζουσας επιχείρησης που δεν διαθέτει συμβάσεις με το σύνολο των περίπου έξι εκατομμυρίων πελατών της χαμηλής τάσης. Έτσι, όλοι θα μεταπέσουν στο συγκεκριμένο τιμολόγιο, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα έπρεπε να συναφθούν συμβάσεις με κάθε έναν ξεχωριστά, μια διαδικασία που κρίνεται εξαιρετικά χρονοβόρα και αμφίβολη για το αποτέλεσμα της, δεδομένου ότι υπάρχουν και περί τα δύο εκατομμύρια μετρητές που δεν είναι ταυτοποιημένοι.
Σε κάθε περίπτωση, αυτή τη στιγμή επικρατεί αναβρασμός στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, κυρίως, για την εξωθεσμική συμπεριφορά, όπως τη χαρακτηρίζουν, του υπουργού. Σταχυολογούμε ορισμένες από τις απόψεις που εξέφρασαν εκπρόσωποι της αγοράς μιλώντας στο Euro2day.gr.
«Γίνεται προσπάθεια να μετατραπεί η αγορά σε ρυθμιζόμενη, με αποτέλεσμα να καταλήγει σε υψηλότερες τιμές», επισήμανε προμηθευτής καθετοποιημένου ομίλου.
«Έρχεται να κάνει πολιτική στο retail ο υπουργός», ήταν το σχόλιο εκπροσώπου μεγάλου ενεργειακού ομίλου.
«Πολύ σπάνια τέτοιου είδους υπουργικές αποφάσεις καταλήγουν να φέρουν το σωστό αποτέλεσμα για την αγορά και τους πελάτες», συμπλήρωσε πηγή κορυφαίου ενεργειακού ομίλου.
«Τι δουλειά έχει ο υπουργός να λειτουργεί σαν να έχει δική του εταιρία για το πράσινο τιμολόγιο;», υπερθεμάτισε άλλος προμηθευτής. «Είναι δυνατόν να κατηγορείται ως καρτέλ το 25% της λιανικής αγοράς;», πρόσθεσε πηγή με σφαιρική εικόνα.
Όλοι όσοι μίλησαν στο Euro2day.gr συμφώνησαν σε ένα πράγμα: να αφεθεί η αγορά να λειτουργήσει ελεύθερα, να ανακοινωθούν οι τιμές χρέωσης για να γίνουν συγκρίσεις με τα προσφερόμενα τιμολόγια και να αποφασίσουν εντέλει μόνοι τους οι καταναλωτές.
Με αυτό το σκεπτικό η πλειονότητα των προμηθευτών διαμηνύει ότι έχει επιλέξει να ενημερώσει, όπως οφείλει, τους πελάτες τους με τυπικό και ήπιο τρόπο για τις δυνατότητες επιλογής τους, χωρίς να υπεισέρχονται σε κρίσεις για το πράσινο τιμολόγιο.