Παρασκευή 17 Μαΐου 2024

Στη μάχη και τα πολυζωνικά τιμολόγια στο ρεύμα ως αντίδοτο στην ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης

energypress.gr 

Από Φθινόπωρο η εφαρμογή του φθηνού "μεσημβρινού" τιμολόγιου

Τα μέχρι τώρα μέτρα για να αντιμετωπιστεί η ασύμμετρη απειλή της ανισορροπίας μεταξύ της προσφοράς που κάνει πλέον peak τα μεσημέρια λόγω φωτοβολταικών και της ζήτησης που παραμένει συγκεντρωμένη τα βράδια, ήταν οι περικοπές μεγάλων όγκων πράσινης ενέργειας και η επιτάχυνση των επενδύσεων σε μπαταρίες.

Τώρα στο παιχνίδι μπαίνει και ένα νέο εργαλείο, τα πολυζωνικά ή δυναμικά («πορτοκαλί») τιμολόγια για όσους έχουν έξυπνους μετρητές, δηλαδή κατά κύριο λόγο τη Μέση Τάση και τις μεγάλες καταναλώσεις της χαμηλής τάσης. Από τα σούπερ μάρκετ,  μεγάλα εμπορικά καταστήματα και επιχειρήσεις, που μαζί με την ενεργοβόρο βιομηχανία, απορροφούν φορτία ίσα με το 40%-45% της συνολικής κατανάλωσης στην Ελλάδα.

Τα παραπάνω αποτελούν μέρος του σχεδίου που επεξεργάζεται το υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συζητά με τη ΔΕΗ, ώστε να δοθεί κίνητρο στις επιχειρήσεις να μεταφέρουν τη ζήτηση σε συγκεκριμένες ώρες τα μεσημέρια, τότε που η προσφορά «πράσινης» ενέργειας είναι τεράστια και οι τιμές στη χονδρική πολύ χαμηλές.

Αυτό για να συμβεί, δηλαδή για να καταστεί εφικτή μιας τέτοιας έκτασης διαχείριση της ζήτησης, απαιτούνται έξυπνοι μετρητές, τους οποίους έχουν εγκατεστημένους εδώ και χρόνια όλες πλέον οι επιχειρήσεις της μέσης τάσης, αλλά και σημαντικός αριθμός καταναλωτών της χαμηλής τάσης, κυρίως εκείνοι που έχουν μεγάλες επαγγελματικές καταναλώσεις.

Εκείνο που απουσιάζει ακόμη είναι τα «πορτοκαλί» τιμολόγια. Αν και περιλαμβάνονταν στη «χρωματιστή παλέτα» που είχε ανακοινώσει το Δεκέμβριο το ΥΠΕΝ, το θέμα δεν έχει προχωρήσει έκτοτε.

«Κλειδί» τα μεγάλα φορτία 

Το «κλειδί» ωστόσο του μέτρου δεν βρίσκεται στα νοικοκυριά, αλλά στα μεγάλα φορτία των επιχειρήσεων. Αν με κίνητρο τις πολύ χαμηλές τιμές ρεύματος που διαμορφώνονται τα μεσημέρια μετατοπιστεί σε αυτές τις ώρες έστω ένα 20% - 30% της συνολικής πανελλαδικής κατανάλωσης, αυτόματα θα περιορισθεί και η σημερινή ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, εξηγούν πηγές του ΥΠΕΝ.

Αυτή τουλάχιστον είναι η προσδοκία, κάτι που μένει φυσικά να φανεί και στη πράξη, με στελέχη της αγοράς να θεωρούν ότι ακόμη και να βγουν «πορτοκαλί» τιμολόγια, η ζήτηση δεν θα μετακινηθεί σημαντικά προς τα μεσημέρια. Ταυτόχρονα, το υπόλοιπο 60%-65% της κατανάλωσης που προέρχεται από τα νοικοκυριά και η στάση τους είναι κομβική για να επανέλθει η ισορροπία, θα μείνει παντελώς ανεπηρέαστο.

Αλλά, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναζητά εναγωνίως λύσεις στο τεράστιο πρόβλημα και δείχνει αποφασισμένη να εντάξει στην εξίσωση και τα «πορτοκαλί» τιμολόγια, συζητώντας με τη ΔΕΗ ώστε κάποια στιγμή αυτή να κάνει το πρώτο βήμα. Αν το ξεκινήσει, προφανώς όλοι οι υπόλοιποι πάροχοι θα ακολουθήσουν.

Σε χώρες με ισχυρή κάλυψη από έξυπνους μετρητές και δυναμικά τιμολόγια, όπως στη Βρετανία, οι προμηθευτές παρέχουν καθημερινή πληροφόρηση στους πελάτες τους σε ποια ζώνη τιμολόγησης να επικεντρώσουν τις δουλειές του σπιτιού.

Αλλες ζώνες τιμολόγησης ισχύουν το πρωί, άλλες το μεσημέρι, άλλες το απόγευμα και άλλες το βράδυ. 

Τις ημέρες με ισχυρή ηλιοφάνεια, άρα με μεγάλη συμμετοχή φθηνών φωτοβολταϊκών στο μείγμα, η μακράν καλύτερη ζώνη τιμολόγησης είναι τα μεσημέρια. Το δυναμικό τιμολόγιο σημαίνει ότι όσο περισσότερη ενέργεια καταναλώσει κανείς στη ζώνη που είναι χαμηλότερη η τιμή, τόσο χαμηλώνει και η τιμή του στο ρεύμα.

Εφόσον μάλιστα καταστεί εφικτό να εγκατασταθούν φέτος και κάποιοι πρώτοι μετρητές από το μικρό διαγωνισμό του ΔΕΔΔΗΕ για 360.000 έξυπνα ρολόγια, ο οποίος ολοκληρώθηκε το Μάρτιο, τότε αυτού του τύπου η τιμολόγηση θα μπορούσε να προσλάβει δυναμική.

Συμπληρωματικό μέτρο

Τα πολυζωνικά τιμολόγια θεωρούνται από το υπουργείο ΠΕΝ πολύ πιο σημαντικό μέτρο συγκριτικά με τη μετατόπιση του νυκτερινού τιμολόγιου, από τα βράδια στα μεσημέρια. Διότι τα νυκτερινά μπορεί να αφορούν κοντά στο 1,7 εκατομμύρια ρολόγια (300.000 δεν ενεργοποίησαν ποτέ τα συγκεκριμένα τιμολόγια), ωστόσο αντιστοιχούν μόλις στο 10% της συνολικής ζήτησης.

Είναι προφανές ότι άλλη επίπτωση θα είχε να μεταφερθούν τα μεσημέρια φορτία που αφορούν το 40%-45% των συνολικών της Ελλάδας και άλλη αυτό να αφορά μόνο το 10%.

Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, η σκέψη να μεταφερθεί το νυκτερινό τιμολόγιο τα μεσημέρια, προκειμένου να μεταφερθεί εκεί η συγκεκριμένη ζήτηση, με κίνητρο τις χαμηλές του χρεώσεις, θεωρείται συμπληρωματικό μέτρο.

Αν και ακόμη τίποτα δεν έχει «κλειδώσει» οριστικά, η μεταφορά του στις μεσημεριανές ώρες εξετάζεται να ισχύσει για τους μήνες από το Σεπτέμβριο έως το Μάιο. 

Οι σχετικές ανακοινώσεις από τη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ μπορεί και να γίνουν πριν το καλοκαίρι, ωστόσο η έναρξη εφαρμογής του μέτρου τοποθετείται από το φθινόπωρο.