Τετάρτη 1 Μαΐου 2024

«Κόκκινη κάρτα» στην αλλαγή προμηθευτή με debt flagging από 2 εταιρείες, ζητάει η ΔΕΗ - Με αυστηρότερους όρους ο διακανονισμός οφειλών

energypress.gr

«Κόκκινη κάρτα» στην αλλαγή προμηθευτή με debt flagging από 2 εταιρείες, ζητάει η ΔΕΗ - Με αυστηρότερους όρους ο διακανονισμός οφειλών

Τις ενστάσεις της διατύπωσε η ΔΕΗ σχετικά με τις προτεινόμενες αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας, σε ότι αφορά το πλαίσιο αλλαγής παρόχων από τους καταναλωτές και τη ρύθμιση θεμάτων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Η εταιρεία, καταθέτοντας τις προτάσεις της στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης που είχε ανακοινώσει η ΡΑΑΕΥ και η οποία έληξε χθες, επεσήμανε την ανάγκη να προχωρήσουν άμεσα οι αλλαγές του Κώδικα, ώστε να διασφαλιστεί αφενός το δικαίωμα του καταναλωτή στην ελεύθερη επιλογή προμηθευτή, αφετέρου η αντιμετώπιση της κατάχρησης αυτού, με τη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών από στρατηγικούς κακοπληρωτές. 

Αυστηρότερο πλαίσιο για αλλαγή προμηθευτή 

Αναλυτικότερα, η ΔΕΗ εξέφρασε τη διαφωνία της επί της πρόβλεψης του άρθρου 42, σύμφωνα με την οποία η δυνατότητα αλλαγής εταιρείας δεν επιτρέπεται στην περίπτωση που ο καταναλωτής έχει επισημανθεί ως υπερήμερος από 3 προμηθευτές. Έτσι, η δική της πρόταση προβλέπει η ελεύθερη μετακίνηση των πελατών να περιοριστεί περαιτέρω, από τις 3, στις 2 ενεργές εντολές. 

Επιπλέον, προτείνεται η εφαρμογή του περιορισμού έπειτα από 2 εντολές επισήμανσης να αφορά, τόσο στους οικιακούς, όσο και στους μη οικιακούς καταναλωτές, εν αντιθέσει με τη διαφοροποίηση που προβλέπει το κείμενο της πρότασης. 

Ταυτόχρονα, πάγιο αίτημα της ΔΕΗ αποτελεί η υλοποίηση της απόφασης του ΣΤΕ, ώστε να συμπεριληφθεί το κριτήριο του ύψους των οφειλών σε συνάρτηση με την κατηγορία του πελάτη, για να επισημανθεί ως υπερήμερος.

Πλαφόν 30% για διακανονισμούς οφειλών

Όπως τονίζει η δεσπόζουσα επιχείρηση, με την παρούσα πρόβλεψη για επισήμανση από 3 προμηθευτές, δίνεται η δυνατότητα ενός κακοπληρωτή να ηλεκτροδοτείται για τουλάχιστον ένα εξάμηνο χωρίς να εξοφλεί λογαριασμούς, δεδομένου ότι η διαδικασία του debt flagging ενεργοποιείται μετά το πέρας της δεύτερης κατά σειρά προθεσμίας εξόφλησης.

Για το λόγο αυτό, ο παλιός προμηθευτής δε θα πρέπει να δεσμεύεται από την προθεσμία των 6 μηνών, από τη στιγμή που συνάπτεται η σύμβαση με το νέο πάροχο, προκειμένου να μπορεί να «κοκκινίσει» τον πελάτη. Αντίθετα, με την αλλαγή προμηθευτή, η νέα εταιρεία θα οφείλει να προσφέρει πρόταση διακανονισμού στον καταναλωτή και ταυτόχρονα να τον ενημερώσει για την εντολή επισήμανσής του ως υπερήμερου. 

Προκειμένου στη συνέχεια να επέλθει άρση του debt flagging, ο πελάτης οφείλει να αποδεχθεί τον διακανονισμό και πέραν αυτού, να καταβάλει τουλάχιστον σε 30% της υφιστάμενης οφειλής. Έτσι, στην περίπτωση κατά την οποία αθετήσει τους όρους του διακανονισμού, ο παλιός προμηθευτής δύναται να υποβάλει εκ νέου εντολή επισήμανσης στο σύστημα του Διαχειριστή.

Σε διαφορετική περίπτωση, σύμφωνα με την εταιρεία, οι στρατηγικοί κακοπληρωτές ενθαρρύνονται να μην αποπληρώνουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, έχοντας τη δυνατότητα να εκμεταλλεύονται τη ρύθμιση και να διακόπτουν την καταβολή των δόσεων του διακανονισμού.

Σημειώνεται ότι πέραν των παραπάνω, η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού αξιώνει την εφαρμογή μιας μεταβατικής διάταξης, έτσι ώστε, για τον αποκλεισμό από την ελεύθερη επιλογή προμηθευτή, να συμπεριληφθούν και οι εντολές αποκοπής που έχουν ήδη υποβληθεί από τον Προμηθευτή, αλλά εκκρεμούν στην εκτέλεσή τους από τον ΔΕΔΔΗΕ. 

Επιτάχυνση της διαδικασία εντολής αποκοπής 

Ταυτόχρονα, επισημαίνεται πως με την υπό διαβούλευση πρόταση, ο χρόνος αποστολής εντολής απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, επιμηκύνεται σημαντικά, έως και 20 ημέρες. Συγκεκριμένα, μετά την ύπαρξη 2 ληξιπρόθεσμων λογαριασμών, όπου απαιτείται πάροδος 52 ημερών, προστίθενται και άλλα βήματα, που φτάνουν έως τις 83 ημέρες, κάτι που εκτιμάται ότι θα έχει ως αποτέλεσμα, τη δημιουργία νέων οφειλών και την ένταση του φαινομένου του ενεργειακού τουρισμού. 

Για την επίλυση αυτού του ζητήματος, και αφού ακολουθηθεί η προαναφερθείσα διαδικασία, για το «κοκκίνισμα» του καταναλωτή, την ενημέρωση και τον σχετικό διακανονισμό, ο πάροχος θα έχει τη δυνατότητα να επιταχύνει την απενεργοποίηση του μετρητή.

Έτσι, στην περίπτωση που παρέλθει και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης του λογαριασμού και ο υπερήμερος πελάτης δεν εξοφλήσει ή δεν διακανονίσει την οφειλή του, ζητείται να παρέχεται η δυνατότητα στον προμηθευτή να υποβάλει στον ΔΕΔΔΗΕ εντολή αποκοπής. Εφόσον στη συνέχεια ο καταναλωτής αποπληρώσει ή διακανονίσει τις οφειλές του με εξόφληση του 30%, ο προμηθευτής θα πρέπει να άρει την επισήμανση.