Τρίτη 9 Ιουλίου 2024

Αλλαγές στην τελική απόφαση της ΡΑΑΕΥ σχετικά με το έσοδο του ΔΕΔΔΗΕ και τα έργα σύνδεσης παραγωγών



energypress.gr

Σειρά αλλαγών περιλαμβάνει η απόφαση της ΡΑΑΕΥ στην εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ για το απαιτούμενο έσοδο, καθώς η Αρχή έκανε δεκτά ορισμένα από τα αιτήματα και απέρριψε άλλα.

Καταρχήν, σε ότι αφορά την εφαρμογή μεθοδολογίας ανώτατου εγκεκριμένου ύψους εσόδου (revenue cap), η ΡΑΑΕΥ δεν έκανε αποδεκτή την πρόταση του Διαχειριστή για εφαρμογή εκκαθάρισης μόνο για την 2η ΡΠΔ και για συγκεκριμένες κατηγορίες ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών.

Εκτιμά ότι δε συνάδει με μια ορθολογική αξιολόγηση της εξοικονόμησης των λειτουργικών δαπανών καθώς περιορίζει το εύρος του ελέγχου των δαπανών αυτών και τη χρονική διάρκεια εφαρμογής.

Δέχεται ωστόσο την εισήγησή του για προσθήκη σχετικής πρόβλεψης για εκκαθάριση τυχόν υπέρβασης ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών που προκύπτει είτε από γεγονότα ανωτέρας βίας είτε από νέες νομοθετικές ρυθμίσεις καθώς τα κόστη αυτά δεν μπορούσαν να έχουν προβλεφθεί πριν την έναρξη της ΡΠΔ.

Ωστόσο κρίνεται ότι η πρόταση του Διαχειριστή για την εφαρμογή κοστολόγησης ανά δραστηριότητα (activity based cost) θα ενισχύσει την διαφάνεια ως προς την ανάδειξη του κόστους των δαπανών αυτών.

Αναφορικά με τα έργα σύνδεσης Παραγωγών που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 98 του ν. 4951/2022, ο ΔΕΔΔΗΕ επεσήμανε ότι είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των έργων σύνδεσης Παραγωγών αφορούν σε έργα που υλοποιούνται από τον Διαχειριστή και όχι από τους συνδεόμενους παραγωγούς.

Ως εκ τούτου, η υλοποίηση και κοστολόγηση των εν λόγω έργων ακολουθεί τις διαδικασίες υλοποίησης των έργων ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ και άρα ο Διαχειριστής επωμίζεται το βάρος της έγκαιρης και κατάλληλης υλοποίησης αυξημένου όγκου επενδύσεων με ότι αυτό συνεπάγεται από λειτουργικής και οικονομικής σκοπιάς.

Με βάση τα ανωτέρω, η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. εισηγείται τα έργα σύνδεσης Παραγωγών που υπάγονται στο άρθρο 98 του ν. 4951/2022 και υλοποιούνται από τον ΔΕΔΔΗΕ να λαμβάνουν την ίδια απόδοση με τις υπόλοιπες επενδύσεις του Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ. Αντιθέτως, για να έργα σύνδεσης Παραγωγών που υλοποιούνται από τους ίδιους τους Παραγωγούς, ο Διαχειριστή αξιολογεί ως αιτιολογημένη την παροχή διαφορετικής απόδοσης, σε σχέση με το σύνολο των επενδύσεων, απόδοσης, το οποίο αποτυπώνει και στην εισήγηση του.

Η Αρχή έκρινε ως εύλογο το ανωτέρω επιχείρημα αναγνωρίζοντας ότι υφίσταται διάκριση μεταξύ των έργων που υλοποιούνται από τους ίδιους τους Παραγωγούς και εν συνεχεία ο Διαχειριστής καταβάλει το κόστος που του αναλογεί στον εκάστοτε Παραγωγό σε σχέση με αυτά που υλοποιούνται με ευθύνη του Διαχειριστή.

Με βάση τα ανωτέρω, η Αρχή, κρίνει σκόπιμη τη συμπερίληψη στην Μεθοδολογία σχετικών διατάξεων αποκλειστικά για τα έργα σύνδεσης Παραγωγών που υλοποιούνται από τους ίδιους του Παραγωγούς, και συγκεκριμένα αναφορικά με:

 την ένταξη των εν λόγω έργων σε Ειδική Περιουσιακή Βάση,

 τον υπολογισμό του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου της ΕΠΒ, ο οποίος διαφοροποιείται σε σχέση με τον τρόπο υπολογισμού της απόδοση της ΡΠΒ ως προς το εύρος του ιδεατού συντελεστή δανειακής επιβάρυνσης (gearing ratio), το οποίο κυμαίνεται σε υψηλότερα επίπεδα, ήτοι από 60% έως 80%, δίνοντας την κατεύθυνση μιας χρηματοδοτικής δομής με έμφαση στο δανεισμό για τα εν λόγω έργα, και άρα υπολογισμού του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου της ΕΠΒ με έμφαση στο κόστος δανειακών κεφαλαίων.

Αναφορικά με την αναγνώριση της εγκεκριμένης απόδοσης επί ποσοστού της αξίας κτήσης παγίων που παραμένουν σε λειτουργία μετά την πλήρη απόσβεσή τους και την αναγνώριση επιπρόσθετης απόδοσης επί της καθαρής αξίας των έργων που λαμβάνουν επιχορήγηση:

O Διαχειριστής, εισηγήθηκε την αναγνώριση πρόσθετης απόδοσης επί της καθαρής αξίας των έργων που λαμβάνουν επιχορήγηση. Δεδομένου ότι, η ανάπτυξη του ΕΔΔΗΕ υπό οικονομικούς όρους αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση του Διαχειριστή και η εξασφάλιση επιχορηγήσεων αποτελεί βασικό εργαλείο για την επίτευξη της οικονομικότητάς του, η Αρχή δεν κρίνει σκόπιμη την παροχή επιπρόσθετου κινήτρου για την εξασφάλιση επιχορηγήσεων και άρα δεν κάνει δεκτό το αίτημα του Διαχειριστή. Περαιτέρω, η πρόταση του Διαχειριστή για πρόσθετη απόδοση ανεξαρτήτως του ποσοστού της αξίας του παγίου που επιδοτείται, δύναται να επιφέρει σημαντικό κόστος στον καταναλωτή.

Αναφορικά με την παροχή πρόσθετης απόδοσης για Έργα Μείζονος Σημασίας, από το 2029 και εξής κανένα νέο έργο του Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ δεν δύναται να είναι επιλέξιμο για πρόσθετη απόδοση.

Επισημαίνεται ότι, αναφορικά με τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ ήδη από το 2026 κανένα νέο έργο δεν δύναται να είναι επιλέξιμο για πρόσθετη απόδοση, ενώ στον Κανονισμό Τιμολόγησης τους ΕΣΦΑ, τον πλέον πρόσφατα τροποποιημένο Κανονισμό, δεν υπάρχει πρόβλεψη για Έργα Μείζονος Σημασίας.

Αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 124 του ν. 5106/2024:

Η παράμετρος QIFi του Απαιτούμενου Εσόδου η οποία αφορά στην παροχή κινήτρων / ποινών Ποιότητας Ενέργειας και Ποιότητας Εξυπηρέτησης έχει τροποποιηθεί ώστε να δίνεται η δυνατότητα εφαρμογής κινήτρου / ποινής Ποιότητας Εξυπηρέτησης εν γένει και ειδικότερα για την εφαρμογή του εν λόγω άρθρου. Ο Διαχειριστής πρέπει να εισηγηθεί μεθοδολογία για την πρακτική εφαρμογή αυτού του αντικινήτρου.

Αναφορικά με την τροποποίηση του ορίου του οικονομικού αντίκτυπου για έκτακτη αναθεώρηση σε τουλάχιστον 1% του ετήσιου Επιτρεπόμενο Εσόδου, έναντι του 2% που ισχύει.

Επειδή, η Αρχή δεν κάνει αποδεκτή την εισήγηση του Διαχειριστή καθώς κρίνει ότι η μείωση του εν λόγω ορίου καθώς θα μπορούσε εν δυνάμει να οδηγήσει σε συνεχείς αναιτιολόγητες αναθεωρήσεις του Επιτρεπόμενου Εσόδου, δεδομένου ότι τυχόν υπο- ή υπερανάκτηση εκκαθαρίζεται εντός διετίας και απόκλιση της τάξης του 2% δεν διαταράσσει την ομαλή λειτουργία του Διαχειριστή.

Αναφορικά με την μη εφαρμογή από τη 2η Ρυθμιστική Περίοδο Διανομής της συμπερίληψης δαπανών που αντιστοιχούν στο εύλογο κόστος του Διαχειριστή Δικτύου για την εξασφάλιση των αναγκαίων ποσοτήτων ενέργειας προς αντιστάθμιση των συνολικών απωλειών ενέργειας στο Δίκτυο Διανομής, διάταξη η οποία αποσκοπούσε στην παροχή κινήτρου προς τον Διαχειριστή για τον περιορισμό των απωλειών.

Επειδή, κρίνεται ότι δεν έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης από τη 2η ΡΠΔ, αναγνωρίζεται ωστόσο η έντονη ανησυχία που υπάρχει λόγω της σημαντικής αύξησης των απωλειών δικτύου. Για το λόγο αυτό, η Αρχή προτίθεται: α) να προχωρήσει σε αυστηροποίηση του κινήτρου για τον περιορισμό των απωλειών (παράμετρος LIFi του Απαιτούμενου Εσόδου) για τη 2η ΡΠΔ, και β) να επανεξετάσει την εφαρμογή της ανωτέρω πρόβλεψης από την 3η ΡΠΔ, αξιολογώντας προσεκτικά τυχόν επιπτώσεις της στη χονδρεμπορική αγορά.