Στελέχη από την αγορά, ευελιξία στις προσλήψεις προσωπικού και στους μισθούς, απελευθέρωση από τις αργές διαδικασίες του Δημοσίου, προβλέπει σύμφωνα με τις πληροφορίες το σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την εξομοίωση των εποπτευόμενων από αυτό εταιρειών με εκείνες που έχουν ενταχθεί στο Υπερταμείο.
Ακολουθώντας επί της ουσίας το μοντέλο Χατζηδάκη για τις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου εξετάζει να εισάγει στις εταιρείες που εποπτεύει, όπως τον ΑΔΜΗΕ, τον ΔΑΠΕΕΠ και την ΕΔΕΥΕΠ, ευέλικτες πολιτικές και διαδικασίες, να τις απαλλάξει από παλιές τακτικές και μεθόδους και να τους προσδώσει μεγαλύτερους βαθμούς ελιγμών σε θέματα μισθών και προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα με απλές διαδικασίες.
Επιχειρεί να καθιερώσει σε αυτές τις εταιρείες ένα «μοντέλο ΔΕΗ» απελευθερώνοντάς τις από τις διαδικασίες του Δημοσίου, που σημαίνει ότι θέματα προσλήψεων και απολαβών θα καθορίζονται στο εξής από τις ίδιες.
Είναι ένα από τα εκκρεμή θέματα που θέλει να ρυθμίσει το υπουργείο και το οποίο πιθανότατα θα συμπεριληφθεί στο νέο ερανιστικό νομοσχέδιο που έχει στα σκαριά, με στόχο να οριστικοποιηθεί μετά την επιστροφή της πολιτικής ηγεσίας από τη Σύνοδο του ΟΗΕ για το Κλίμα στο Μπακού (COP29, ώστε να δρομολογηθεί πριν τα τέλη του έτους.
Σύμφωνα με πληροφορίες ένα από τα βασικά κεφάλαια του νέου νομοσχέδιου θα προβλέπει τη δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα με απλές διαδικασίες, με βάση τις αποφάσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου της κάθε εταιρείας, με παράλληλη ευελιξία τόσο στις αμοιβές, όσο και στις προμήθειες, σύμφωνα πάντα με το ενωσιακό δίκαιο.
Αλλαγές σε προσλήψεις, μισθούς, προμήθειες
Κρίνοντας από το νόμο του υπ. Οικονομικών για τις εταιρείες του Υπερταμείου, που ψηφίστηκε το καλοκαίρι, βασίστηκε στο «μοντέλο ΔΕΗ», και ανέτρεψε τα όσα ίσχυαν μέχρι τότε για τις προσλήψεις - δηλαδή μια διαδικασία πολλών βημάτων που ακύρωνε στη πράξη κάθε προσπάθεια - δόθηκε στις διοικήσεις τους η δυνατότητα αναζήτησης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα (με 4ετή θητεία), και έλεγχο νομιμότητας της προκήρυξης από το ΑΣΕΠ εντός 10 ημερών σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών για την πιο αποτελεσματική διεξαγωγή της διαδικασίας.
Το ίδιο πλαίσιο που θέλει να καθιερώσει το ΥΠΕΝ στις εποπτευόμενες από αυτό εταιρείες, προέβλεπε απόλυτη ευελιξία στις αμοιβές των στελεχών, καθώς και πιο ευέλικτες προμήθειες, με την ΕΑΔΗΣΥ να οφείλει να εκφράζει γνώμη εντός 60 ημερών.
Κεντρική ωστόσο θέση των αλλαγών θα έχουν τα θέματα προσλήψεων και μισθών. Έτσι ώστε οι θέσεις εργασίας στους εποπτευόμενους φορείς να καταστούν ελκυστικές τόσο για κάποιον που θέλει να δραστηριοποιηθεί επαγγελματικά στο χώρο της ενέργειας όσο και για τα υφιστάμενα στελέχη, ώστε να παραμείνουν στη θέση τους και να σταματήσει η «διαρροή» προς τον ιδιωτικό τομέα, μόνιμο πρόβλημα των εποπτευόμενων φορέων.
Τι άλλα θέματα εξετάζεται να μπουν στο νομοσχέδιο
Στο ίδιο ερανιστικό νομοσχέδιο που έχει στα σκαριά το ΥΠΕΝ εξετάζεται να συμπεριληφθεί μια σειρά άλλων θεμάτων, μικρών και μεγαλύτερων, η ρύθμιση των οποίων εκκρεμεί καιρό τώρα, από την απαλλαγή του ΑΔΜΗΕ έναντι τυχόν αιτημάτων παραγωγών ΑΠΕ για αποζημιώσεις λόγω των περικοπών, μέχρι θέματα της αγοράς ΑΠΕ, ζητήματα με παλιές άδειες αιολικών, κ.ό.κ. Σταχυολογώντας τα κυριότερα θέματα που το υπουργείο συζητά προκειμένου να μπουν στο νέο νομοσχέδιο, ξεχωρίζουν τα παρακάτω :
- Ρύθμιση ζητημάτων ανακύκλωσης φωτοβολταϊκών πάνελ και μπαταριών.
- Η νομική θωράκιση του ΑΔΜΗΕ έναντι αξιώσεων για αποζημιώσεις απο παραγωγούς ΑΠΕ για περικοπές λόγω συμφόρησης δικτύων. Εχει ήδη αποφασιστεί σε πρόσφατη σύσκεψη της ηγεσίας του ΥΠΕΝ (https://energypress.gr/news/nomiki-thorakisi-toy-admie-enanti-axioseon-gia-apozimioseis-apo-paragogoys-ape-logo-perikopon).
- Ρύθμιση ώστε οι άδειες παραγωγού ΑΠΕ να έχουν εκ των προτέρων την συναίνεση των ιδιοκτητών γης με προσύμφωνα.
- Αλλαγές στην προώθηση της γεωθερμίας. Είναι μέτρα τα οποία θα συμβάλουν ώστε να επιτευχθεί ο εθνικός στόχος του 2030, προκειμένου να διευρυνθεί η έρευνα για γεωθερμικά πεδία και να επιτευχθεί η ανάπτυξη δυναμικού τουλάχιστον 100 MWe, όπως αναφέρει το νέο ΕΣΕΚ.
- Η νέα διοικητική δομή της Γενικής Διεύθυνσης Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, προκειμένου να μετατραπεί σε single point of contact για τα critical raw materials βάσει της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας.
- Η τροποποίηση του νόμου 3054 για τα πετρελαιοειδή, προκειμένου να ενσωματώσει τις νέες Οδηγίες για τα βιοκαύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα.