Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2024

ΑΔΜΗΕ: Σε υψηλά 3ετίας η μετοχή με φόντο το 9μηνο και το επενδυτικό πρόγραμμα – μαμούθ

 


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΚΟΥΜΠΟΥΡΗΣ - www.energymag.gr

Από τον Ιανουάριο του 2022 είχε να κλείσει πάνω από τα 2,50 ευρώ η μετοχή του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), που σημαίνει ότι βρίσκεται σε υψηλά σχεδόν τριών ετών, ή 34 μηνών. Η μετοχή έκλεισε χθες στα 2,5150 ευρώ με άνοδο 1,82%, συμπληρώνοντας την 4η σερί ανοδική συνεδρίαση, με την κεφαλαιοποίηση του ομίλου να διαμορφώνεται στα 583,4 εκατ. ευρώ. Από την αρχή του 2024 η μετοχή του ΑΔΜΗΕ ενισχύεται κατά 13%, περίπου όσο και ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α.

Μάλιστα διακινήθηκε όγκος πάνω από 1,10 εκατ. τεμαχίων, που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κατά τη διάρκεια του 2024 αλλά και ένας από τους 2-3 μεγαλύτερους των τελευταίων τεσσάρων ετών! Σημειώνεται πως η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών κατέχει το 51% της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.

Καθαρά κέρδη 120 εκατ. ευρώ στο 9μηνο

Ο κύκλος εργασιών το 9μηνο του 2024 ανήλθε στα 356,4 εκατ. ευρώ, έναντι 292,9 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2023, ενώ το συγκρίσιμο EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκε στα 264,8 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα ενοικίου συστήματος μεταφοράς κατά το εννεάμηνο 2024 σημείωσαν αύξηση ύψους 21,5% και ανήλθαν στα 334,7 εκατ. ευρώ έναντι 275,5 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023, η οποία οφείλεται κυρίως στην: αύξηση των εσόδων από τα δικαιώματα χρήσης των διασυνδέσεων κατά 30,8 εκατ. ευρώ, από 51,3 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2023 σε 82,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2024.

Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 22,5% σε 260,0 εκατ. ευρώ έναντι 212,3 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2023. Το συγκρίσιμο EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκε στα 264,8 εκατ. ευρώ, υψηλότερο κατά 23,6% σε σχέση με το αντίστοιχο του εννεαμήνου 2023 ποσού 214,2 εκατ. ευρώ, εξαιρώντας τα ακόλουθα μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια:

πρόβλεψη για την έκπτωση μειωμένου ρεύματος που δίνεται σε υπαλλήλους και συνταξιούχους της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού συνολικού ποσού 2,6 εκατ. ευρώ, έναντι πρόβλεψης ποσού 370 χιλιάδες ευρώ για το εννεάμηνο του 2023 και πρόβλεψη για κινδύνους και έξοδα ποσού 2,14 εκατ. ευρώ έναντι αντίστοιχης πρόβλεψης ποσού 1,46 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2023.

Το ενοποιημένο EBIT αυξήθηκε κατά 28,9% και ανήλθε στα 167,6 εκατ. ευρώ, έναντι 130,0 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2023, ενώ το συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα 172,3 εκατ. ευρώ, υψηλότερο κατά 30,7% έναντι 131,9 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2023, μη συμπεριλαμβάνοντας τα ανωτέρω έκτακτα - μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια.

Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων περιόδου διαμορφώθηκαν στα 157,0 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 32,1% έναντι 118,9 εκατ. ευρώ για το εννεάμηνο 2023. Τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 120,0 εκατ. ευρώ έναντι 91,4 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2023.

3ο τρίμηνο

Σε ό,τι αφορά το 3ο τρίμηνο του 2024, τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα ανήλθαν στα 131,0 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση 26,5% έναντι 103,5 εκατ. ευρώ το 3ο τρίμηνο 2023. Το έσοδο από ενοίκιο συστήματος μεταφοράς συμπεριλαμβανομένου και του εσόδου από την αγορά εξισορρόπησης ανήλθε στα 126,0 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση κατά 24,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, καθώς και τα έσοδα από λοιπές δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 2,9 εκατ. ευρώ.

Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) το 3ο τρίμηνο του 2024 αυξήθηκαν κατά 25,7% σε 94,9 εκατ. ευρώ έναντι 75,5 εκατ. ευρώ το 3ο τρίμηνο 2023. Το συγκρίσιμο EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκε στα 97,5 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 27,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 που ήταν στα 76,5 εκατ. ευρώ.

Μέρισμα

Το διοικητικό συμβούλιο της εισηγμένης αποφάσισε την διανομή προμερίσματος χρήσης 2024 ύψους 13,5 εκατ. ευρώ ή 0,058 ευρώ ανά μετοχή προ της παρακράτησης φόρου και εξαιρουμένων των ιδίων μετοχών και προχώρησε στην καταβολή του συγκεκριμένου ποσού την 16.09.2024 (ημερ. Αποκοπής: 09.09.2024). Οι συνολικές επενδύσεις για τον όμιλο διαμορφώθηκαν στα 398,9 εκατ. ευρώ έναντι 370,4 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2023 και αφορούν κυρίως στο έργο διασύνδεσης της Κρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα (Φάση Β, διασύνδεση Κρήτης.

Το επενδυτικό πρόγραμμα – μαμούθ έως το 2030

Το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα από κάθε άλλο ενεργειακό όμιλο στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα που υλοποιούνται πανευρωπαϊκά «τρέχει» το ΑΔΜΗΕ έως το 2030. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα φιλόδοξο που φτάνει τα 5 δισ. ευρώ, όπου ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής δημιουργεί σύγχρονες και πράσινες ηλεκτρικές υποδομές που στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση της χώρας και ενισχύουν την ασφαλή ηλεκτροδότηση των καταναλωτών στην ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα.

Η πορεία των σημαντικότερων έργων

Ηλεκτρική Διασύνδεση Κρήτης - Αττικής

Μετά την πόντιση του συνόλου των υποβρυχίων ηλεκτρικών (500kV) και οπτικών καλωδίων της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, η «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION Μ.Α.Ε.Ε.Σ.» προχωρά με εντατικό ρυθμό και το χερσαίο τμήμα της διασύνδεσης, με τις σχετικές εργασίες μελέτης – κατασκευής από τους αναδόχους να βρίσκονται στην τελική ευθεία.

Όσον αφορά στους σταθμούς μετατροπής, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των κτιρίων, η εγκατάσταση των μετασχηματιστών και των βαλβίδων μετατροπής καθώς και ο τερματισμός των HVDC καλωδίων και βρίσκονται σε εξέλιξη η ολοκλήρωση της εγκατάστασης και οι δοκιμές (pre-commissioning) του πρωτεύοντος και δευτερεύοντος εξοπλισμού. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του κτιρίου του GIS στην Κρήτη και βρίσκεται σε εξέλιξη η ολοκλήρωση της εγκατάστασης και ο έλεγχος (pre-commissioning) του εξοπλισμού.

Ηλεκτρική Διασύνδεση Κυκλάδων

Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025.

Τον Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Λαύριο Σέριφος. Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.

Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου

Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο 2023 υπογράφτηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση κατασκευής. Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου

Οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και ΒΑ Αιγαίου

Το καλοκαίρι του 2023 ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην ανάθεση των μελετών και των αναγνωριστικών ωκεανογραφικών – βυθομετρικών ερευνών για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και τον Νοέμβριο του 2023 για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών του ΒΑ Αιγαίου, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη.

Συγκεκριμένα, έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για τις διασυνδέσεις Κόρινθος – Κως και Κως – Ρόδος και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για την διασύνδεση Ρόδος – Κάρπαθος με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον τρέχοντα μήνα, δηλαδή το Δεκέμβριο του 2024.

Για το ΒΑ Αιγαίο έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος – Εύβοια και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, Λέσβος – Χίος, Χίος – Σάμος, Σάμος – Κως οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Δεκέμβριο. Οι μελέτες αυτές είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ωρίμανση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων που δρομολογεί ο Διαχειριστής μέχρι το τέλος της δεκαετίας, στο πλαίσιο του επενδυτικού του προγράμματος.

Σύμφωνα με τον τρέχοντα σχεδιασμό, με την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις.