Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου 2023

«Ευήκοα ώτα» στο ΥΠΕΝ να αναλάβει ο ΔΕΔΔΗΕ το κόστος των «ξεχασμένων» στη Καθολική Υπηρεσία


«Ευήκοα ώτα» στο ΥΠΕΝ να αναλάβει ο ΔΕΔΔΗΕ το κόστος των «ξεχασμένων» στη Καθολική Υπηρεσία – Η πρόταση του ΕΣΑΗ σε συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου

Βάσιμη προς περαιτέρω συζήτηση κρίθηκε η πρόταση του ΕΣΑΗ από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, να αναλάβει ο ΔΕΔΔΗΕ τον ρόλο εκπροσώπησης για τις καταναλώσεις που «εκπίπτουν» του καθεστώτος της Καθολικής Υπηρεσίας.

Να σημειωθεί ότι ανάλογη λύση συζητείται από την πλευρά του ΕΣΑΗ και για τις ρευματοκλοπές ώστε να μην εντάσσονται τόσο η πρώτη κατηγορία καταναλώσεων όσο και η δεύτερη κατηγορία στις μη τεχνικές απώλειες του συστήματος, όπως συμβαίνει τώρα.

Ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, ο ΕΣΑΗ πραγματοποίησε συνάντηση την προηγούμενη εβδομάδα με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ όπου σε συνέχεια του μέτρου που εξετάζεται, όπως έχει γράψει το energypress, για χρονικό πλαφόν παραμονής στη Καθολική Υπηρεσία, συζητήθηκε το επόμενο «βήμα», δηλαδή τι γίνεται με τους καταναλωτές που συμπληρώνουν το εν λόγω διάστημα. Ενδεικτικό της οξύτητας του προβλήματος είναι τα πρόσφατα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας και σύμφωνα με τα οποία μόλις 1 στους 10 καταναλωτές που έχουν ενταχθεί στο καθεστώς της Καθολικής Υπηρεσίας εξοφλεί τους λογαριασμούς του.

Από την πλευρά του ο ΕΣΑΗ υποστηρίζει ότι σε πρώτη φάση θα πρέπει να υπάρξει ένας ειδικός χαρακτηρισμός για τις συγκεκριμένες ποσότητες ενέργειας, δηλαδή για τις καταναλώσεις που μένουν επ’αόριστον σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας χωρίς κάποια πρόοδο και για τις ρευματοκλοπές, ώστε να μην χαρακτηρίζονται «σωρηδόν» μη τεχνικές απώλειες του συστήματος. Σημειώνεται ότι το κόστος των εν λόγω απωλειών, βάσει του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου, καλύπτεται από τους προμηθευτές που αυτοί με την σειρά τους μετακυλίουν το πρόσθετο κόστος στους υπόλοιπους καταναλωτές.

Το δεύτερο σκέλος της πρότασης του ΕΣΑΗ, την οποία φαίνεται να «ακούει» το Υπουργείο, αφορά στην ανάληψη ευθύνης από τον ΔΕΔΔΗΕ ως αρμόδιο για τις αποκοπές ρεύματος και το δίκτυο. Συγκεκριμένα, ο ΕΣΑΗ υποστηρίζει ότι αν αυτές οι αυτές οι κιλοβατώρες περνούν στις μη τεχνικές απώλειες (και επομένως αποζημιώνονται από τις ανταγωνιστικές χρεώσεις), ο ΔΕΔΔΗΕ δεν έχει κίνητρο για τις εντολές αποκοπής. Έτσι μια λύση θα ήταν οι καταναλώσεις από την άρση της εκπροσώπησης νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων στη Καθολική Υπηρεσία, να συσχετιστούν με ένα ρυθμιζόμενο έσοδο και πιο συγκεκριμένα να ενσωματωθούν στις χρεώσεις δικτύου. Με αυτόν τον τρόπο, η υλοποίηση των εντολών θα συνδέεται με τους Κύριους Δείκτες Απόδοσης (KPIs) του Διαχειριστή, από τους οποίους εξαρτώνται τα έσοδά του.

Να προσθέσουμε τέλος ότι το Υπουργείο σχεδιάζει να καταπιαστεί με το ζήτημα της Καθολικής Υπηρεσίας αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η εν εξελίξει διαδικασία για τις αλλαγές στο Κώδικα Προμήθειας σχετικά με το άρθρο 42. Θα δημιουργηθεί ομάδα εργασίας με αντιπροσώπευση τόσο των αρμόδιων κρατικών φορέων όσο και της αγοράς ώστε να καταληχθεί ένας «κοινός τόπος» για τις παρεμβάσεις που θα γίνουν.