Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2024

Ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με τη Γερμανία: Στο "ζύγι" οφέλη και κόστη - Η δύσκολη εξίσωση της βιωσιμότητας

www.energymag.gr - ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ

Ο προϋπολογισμός στο φόντο άλλων σταθμίσεων για τα κόστη κατασκευής και την ασφάλεια του έργου, μπορεί και να αυξηθεί περαιτέρω περί τα 12 δισεκατομμύρια ευρώ.

Στα μέσα Δεκεμβρίου αναμένονται τα πρώτα σήματα για το το κατά πόσον είναι βιώσιμο το φιλόδοξο έργο για μεταφορά “πράσινης” ενέργειας από την Ελλάδα στη Γερμανία, μέσω μιας μεγάλης διασύνδεσης.  Τότε αναμένεται να είναι έτοιμη η προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας (pre-feasibility study) που εκπονεί η Grant Thorton για λογαριασμό του ΑΔΜΗΕ, με βάση όσα ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Αντιπρόεδρος της Grant Thornton Νικόλαος Φρυδάς, μιλώντας χθές στο 28ο Ετήσιο Εθνικό Συνέδριο «Ενέργεια + Ανάπτυξη» του ΙΕΝΕ.

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο όδευσης του καλωδίου περιλαμβάνει υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής έως τη Σλοβενία και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία, όπου βέβαια υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες, λόγω περιορισμών του δικτύου με τη Β. Γερμανία.

Πάντως, όπως ανέφερε, ο κ. Φρυδάς υπό κάποιες προϋποθέσεις το μεγάλο αυτό έργο για την ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με τη Γερμανία μπορεί να έχει ορίζοντα βιωσιμότητας, με προϋπολογισμό, που έχει εκκίνηση στα 8 δισεκ. ευρώ, εφόσον υπάρξει, κατ’ ελάχιστον, μεταφορική δυναμικότητα στα 3 GW.

Ωστόσο, όπως επεσήμανε ο κ. Φρυδάς, ο προϋπολογισμός στο φόντο άλλων σταθμίσεων για τα κόστη κατασκευής και την ασφάλεια του έργου, μπορεί και να αυξηθεί περαιτέρω περί τα 12 δισεκατομμύρια ευρώ.

Επίσης η μελέτη  της Grant Thornton κατά την εκπόνηση της προκαταρκτικής μελέτης σκοπιμότητας εστιάζει σε 4 βασικά κριτήρια για να σταθμίσει την όλη βιωσιμότητα. Η πρώτη παράμετρος αφορά την μείωση του λειτουργικού κόστους και την διακύμανση των τιμών ενέργεια με και χωρίς την διασύνδεση. Η δεύτερη παράμετρος αφορά το ποσοστό εξοικονόμησης CO2 από την υλοποίηση της διασύνδεσης και αναλόγως το τρίτο στοιχείο αφορά το ποσοστό μείωσης των περικοπών λόγω της διασύνδεσης. Το τελευταίο υπό εξέταση στοιχείο αφορά την μείωση του κόστους ανακατανομής, ιδίως στη Γερμανία χάρη στην έγχυση «πράσινης» ενέργειας με έμφαση στη Νότια Γερμανία.