Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024

“Καμπανάκι” για τον ενεργειακό τουρισμό και τους “μπαταχτσήδες” - Στα 3 δισ. τα “ενεργειακά φέσια”

 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ  - www.energymag.gr
Άμεση λύση για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και τον περίφημο ενεργειακό τουρισμό, “φαινόμενα” άρρηκτα συνδεδεμένο με τα “ενεργειακά φέσια” στην αγορά  ζητά  ο ΕΣΠΕΝ με επιστολή του προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και τη ΡΑΑΕΥ.

Συγκεκριμένα ο Σύνδεσμος που εκπροσωπεί τους ιδιώτες προμηθευτές ενέργειας επισημαίνει ότι το ληξιπρόθεσμο χρέος των καταναλωτών προσεγγίζει τα 3 δισεκ. ευρώ, επαναλαμβάνοντας την άμεση ανάγκη επίλυσης του κρίσιμου αυτού ζητήματος. "Δείχνει", δε, και προς την πλευρά του ΔΕΔΔΗΕ σε σχέση με ευθύνες διαιώνισης του όλου ζητήματος, κάνοντας λόγο για ατελή υλοποίηση, από τον ΔΕΔΔΗΕ σημαντικού αριθμού Εντολών Απενεργοποίησης καθώς και Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητών Φορτίου.

Όπως αναφέρει επί του παρόντος, καθότι -μετά την Απόφαση του ΣτΕ- εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΠΗΕ αναφορικά με την αλλαγή προμηθευτή, οι οποίες θεσπίστηκαν προ δέκα και πλέον ετών, βάσει ενός τελείως διαφορετικού περιβάλλοντος στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, ευνοούνται οι κακοπληρωτές, ενισχύεται ο ενεργειακός «τουρισμός» και οι προμηθευτές ενέργειας μένουν εκτεθειμένοι στις ανακύπτουσες επισφάλειες. Το γεγονός αυτό έχει δυσμενείς επιπτώσεις τόσο για το σύνολο των καταναλωτών, δεδομένων των αυξητικών πιέσεων που προκαλεί στη διαμόρφωση των τιμολογίων, όσο και σημαντικό χρηματοοικονομικό αντίκτυπο ως προς τη βιωσιμότητα και τη σταθερότητα του κλάδου της προμήθειας ενέργειας.

Παράλληλα, ζητά το πλαίσιο αλλαγής προμηθευτή να είναι στην κατεύθυνση της αποτροπής της συσσώρευσης συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών, επιτρέποντας -υπό προϋποθέσεις που εναρμονίζονται με την κρίση του ΣτΕ- την άσκηση του δικαιώματος του παλαιού προμηθευτή να διεκδικήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές από πρώην πελάτες του οι οποίοι δεν συμμορφώνονται με τις συμβατικές τους υποχρεώσεις.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της ατελούς υλοποίησης από τον ΔΕΔΔΗΕ των εντολών απενεργοποίησης και των δηλώσεων παύσης εκπροσώπησης μετρητών φορτίου ο ΕΣΠΕΝ κάνει λόγο για μη τήρηση των προθεσμιών που έχουν τεθεί κάτι που αποτελεί χρόνιο ζήτημα, δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στον κλάδο της προμήθειας, τόσο για τις ανταγωνιστικές όσο και για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, επιτείνοντας τις αυξητικές πιέσεις ως προς τη διαμόρφωση των τιμολογίων, οι οποίες επιβαρύνουν το σύνολο των καταναλωτών.

Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που παραθέτει Σύνδεσμος  μεγάλο μέρος των Εντολών Απενεργοποίησης Μετρητή Φορτίου, οι οποίες υποβάλλονται από τον προμηθευτή για λόγους παραβίασης -από τον καταναλωτή- των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, υλοποιείται με σημαντική καθυστέρηση έναντι της χρονικής προθεσμίας των δέκα (10) εργάσιμων ημερών, η οποία προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης. Ενώ αντίστοιχα, οι Δηλώσεις Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου οι οποίες υποβάλλονται από τον προμηθευτή για λόγους παραβίασης -από τον καταναλωτή- των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, ξεπερνούν κατά πολύ  το χρονικό διάστημα των δύο εργάσιμων ημερών το οποίο προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, ιδίως στην Περιφέρεια Αττικής.

Ενδεικτικά αναφέρει ότι εκκρεμεί η υλοποίηση Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου, οι οποίες έχουν υποβληθεί από Μέλη του Συνδέσμου μας για λόγους παραβίασης -από τον καταναλωτή- των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, ακόμη και 24 μήνες μετά την υποβολή τους στην ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε ενώ σημαντικός αριθμός των δηλώσεων  λόγω οικειοθελούς διακοπής τροφοδοσίας είτε δεν υλοποιούνται είτε ξεπερνούν τα τέσσερα χρόνια. Στις περιπτώσεις αυτές, ο προμηθευτής δεν δύναται να υποβάλει Εντολή Απενεργοποίησης Μετρητή Φορτίου, ενώ συχνά μάλιστα η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. συνεχίζει να συλλέγει και να αποστέλλει μετρήσεις στον προμηθευτή, παρά τη δήλωση οικειοθελούς διακοπής τροφοδοσίας εκ μέρους του καταναλωτή.

Ως λύση στο πρόβλημα ο ΕΣΠΕΝ ζητά να οριστούν ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές για Βασικούς Δείκτες Απόδοσης (Key Performance Indicators - KPIs) αναφορικά με τον χρόνο και τον βαθμό υλοποίησης των Εντολών Απενεργοποίησης και των Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητών Φορτίου, οι οποίες θα συνοδεύονται από τα αντίστοιχα αντικίνητρα για τον Διαχειριστή, λαμβάνοντας υπόψη το κόστος το οποίο προκαλείται από την ατελή υλοποίηση τους, σε αντιστοιχία με τις Εγγυημένες Υπηρεσίες που ήδη παρέχονται από την ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. στους καταναλωτές.