Πέμπτη 25 Αυγούστου 2022

Ενδείξεις κινητικότητας στη λιανική ρεύματος τον Αύγουστο – Αύξηση 20% των μετακινήσεων έφερε το πλαίσιο απόσυρσης της ρήτρας

energypress.gr

Κώστας Δεληγιάννης

Υπολογίσιμη ώθηση, για τα δεδομένα του Αυγούστου, προκάλεσε η κατάργηση κάθε είδους περιορισμών στην αλλαγή προμηθευτή ρεύματος, η οποία πλαισίωσε την παρέμβαση του ΥΠΕΝ για την αναστολή της ρητρών αναπροσαρμογής και την ανακοίνωση από τους παρόχους έως τις 20 κάθε μήνα των χρεώσεων που θα ισχύσουν τον επόμενο μήνα. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, στις 19 πρώτες ημέρες του Αυγούστου (όταν και έκανε «πρεμιέρα» η παρέμβαση του υπουργείου), οι αλλαγές προμηθευτή κατέγραψαν αύξηση κατά 20%. Έτσι, διαμορφώθηκαν στις 37.700 περίπου, από 31.200 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022. 

Μάλιστα, η αναμονή «ενεργοποίησης» του νέου πλαισίου, που έγινε την 1η Αυγούστου, προκάλεσε μικρή μείωση (κατά 11%) των μετακινήσεων στη λιανική ρεύματος τον αμέσως προηγούμενο μήνα. Κατά συνέπεια, τον Ιούλιο στράφηκαν σε καινούριο προμηθευτή 61.000 περίπου καταναλωτές, όταν τον Ιούλιο του 2021 οι μετακινήσεις ανήλθαν σε 68.700. 

Σύγχυση από τις αυξομειώσεις των χρεώσεων 

Όπως σημειώνουν παράγοντες του κλάδου προμήθειας, η αύξηση 20% αποτελεί αναμφίβολα μία ένδειξη ενίσχυσης της κινητικότητας στη λιανική ρεύματος από την παρέμβαση του ΥΠΕΝ. Ειδικά  μάλιστα αν συνυπολογισθεί πως ο Αύγουστος αποτελεί παραδοσιακά τον πλέον απίθανο μήνα που θα αποφασίσει ένας καταναλωτής να αλλάξει πάροχο. 

Ωστόσο, όπως συμπληρώνουν τα ίδια στελέχη, αυτή ακριβώς η ιδιαιτερότητα του Αυγούστου, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι επρόκειτο για τον πρώτο μήνα άρσης των περιορισμών στις μετακινήσεις, καθιστά πρώιμη την εξαγωγή συμπερασμάτων για την επίδραση που θα έχει έστω και σε αρχική φάση το νέο μοντέλο τιμολόγησης στο «τοπίο» της εγχώριας λιανικής. Για να υπάρξει μια πρώτη σαφής εικόνα για την έκταση στην οποία ενισχύονται οι αλλαγές προμηθευτή, προσθέτουν, θα πρέπει να περάσει τουλάχιστον και ο Σεπτέμβριος – όταν πλέον στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι καταναλωτές θα έχουν επιστρέψει για τα καλά στην «κανονικότητα», μετά τις θερινές διακοπές. 

Σε κάθε περίπτωση, οι εκπρόσωποι του κλάδου εκτιμούν ότι τουλάχιστον μέχρι τον Νοέμβριο δεν αναμένεται να υπάρξουν θεαματικές αλλαγές στα νούμερα των μετακινήσεων – τα οποία έχουν περίπου παγιωθεί στις 50.000-60.000 σε μηνιαία βάση. Ο βασικός λόγος είναι η διστακτικότητα και η σύγχυση που θα δημιουργήσουν για ένα εύλογο διάστημα στους καταναλωτές οι αυξομειώσεις των χρεώσεων των προμηθευτών, ώστε αυτές να προσαρμοστούν στις αυξομειώσεις των χονδρεμπορικών τιμών. 

Στάση αναμονής για τουλάχιστον ένα τρίμηνο

Επομένως, όταν η εταιρεία με τη μικρότερη χρέωση τον Αύγουστο ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο τη μεγαλύτερη τιμή, είναι φυσικό μία μεγάλη μερίδα των καταναλωτών να προτιμήσει να έχει στη διάθεσή της τα δεδομένα ενός τριμήνου το λιγότερο, ώστε να εξακριβώσει ποιοι προμηθευτές είναι φθηνότεροι και ποιοι ακριβότεροι με το νέο μοντέλο. Εξάλλου, παρόλο που το καινούριο μοντέλο δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε καταναλωτή να αλλάζει ακόμη και κάθε μήνα προμηθευτή, εκτιμάται πως ελάχιστα νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις (με εξαίρεση τους στρατηγικούς κακοπληρωτές) θα έμπαιναν σε αυτή τη διαδικασία. 

Άλλοι αναλυτές της αγοράς σημειώνουν ότι ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας είναι και η επιδείνωση της ενεργειακής κρίσης, η οποία έχει ως συνέπεια να έχουν εκτοξευθεί ήδη από τον Σεπτέμβριο οι χρεώσεις των προμηθευτών. Κατά συνέπεια, σε όσο υψηλότερα επίπεδα κινούνται οι τιμές που ανακοινώνουν οι προμηθευτές (πριν το «κούρεμα» των επιδοτήσεων), τόσο πιο δύσκολο είναι για έναν καταναλωτή οι διαφορές των προσφορών των εταιρειών να αποτελέσουν κίνητρο για να αλλάξει πάροχο. Μάλιστα, οι ίδιοι αναλυτές εκτιμούν ότι αν δεν υπάρξει μία σχετική αποκλιμάκωση των χονδρεμπορικών τιμών, δεν θα υπάρξει και σημαντική μεταβολή των υφιστάμενων μεριδίων των προμηθευτών. 

Σε κάθε περίπτωση, αρμόδιοι φορείς επισημαίνουν ότι, ακόμη κι αν ένας καταναλωτές επιλέξει να αλλάζει ακόμη και κάθε μήνα προμηθευτή, κατά τις αλλαγές παρόχου δεν θα ανακύψουν προβλήματα στις τιμολογήσεις των καταναλώσεων από την παλιά και τη νέα εταιρεία. Όπως επισημαίνουν, αυτό συμβαίνει γιατί με τη σύναψη σύμβασης με καινούριο πάροχο, ο νέος προμηθευτής χορηγεί ο ίδιος στον ΔΕΔΔΗΕ την ένδειξη του μετρητή του νέου πελάτη του.