Γενναίες αποφάσεις αλλά και εκμηδενισμός της λειτουργικής ζημίας τα ζητούμενα
Πόσα κεφάλαια χρειάζεται για να σωθεί η ΔΕΗ; Αυτό είναι
το ερώτημα καθώς τα ζημιογόνα αποτελέσματα που παράγει στις τιμές
χονδρεμπορικής που αγοράζει, σε σχέση με αυτές που πουλά είναι αυτά που
πρέπει να προσδιοριστούν με ακρίβεια ώστε να υπάρξει άμεση λύση.Για τον λόγο αυτό και εξειδικευμένοι παράγοντες έχουν ήδη μιλήσει για διαστρωματικές παρεμβάσεις με αυξήσεις στα τιμολόγια, προφυλάσσοντας τις ασθενείς τάξεις, κάτι που εκπρόσωποι του κυβερνώντος κόμματος το απορρίπτουν.
Όμως για να μην επιβεβαιωθεί η διατύπωση της ΝΟΜURA που άφησε να εννοηθεί ότι η λύση θα είναι αύξηση
κεφαλαίου με συμμετοχή του δημοσίου, η οποία με τις ισχύουσες συμφωνίες με τους πιστωτές δεν μπορεί να υλοποιηθεί, θα πρέπει να γίνουν άμεσα και δραστικά τα εξής:
Κατά πρώτον όπως έχει γράψει ήδη το WEN να προχωρήσει πώληση πακέτων που θα περιλαμβάνουν λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές μονάδες.
Από ένα χαρτοφυλάκιο με 3000 και επιπλέον MW υδροηλεκτρικών κάλλιστα μπορούν να πουληθούν κάποιες μονάδες υδροηλεκτρικές, χωρίς να αλλοιωθεί ο κορμός του τομέα, που θα αποφέρουν στην ΔΕΗ τεράστια έσοδα από 600 ως 800 εκατ ευρώ και θα προσελκύσουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς από εκείνους που μπορούν να χρηματοδοτήσουν τέτοιες εξαγορές.
Παράλληλα η τιτλοποίηση των απαιτήσεων, με δεδομένη την βελτίωση των εισπράξεων εκτιμάται ότι θα αποφέρει στην ΔΕΗ ποσό που μπορεί στην καλύτερη των περιπτώσεων να ξεπεράσει τα 400 εκατ ευρώ.
Η ΔΕΗ επίσης θα πρέπει να απαλλαγεί ταχύτατα από τα ΝΟΜΕ που αποτελούν και την πλέον ζημιογόνο διάσταση της συμφωνίας που αφορούσε τα ενεργειακά του Γ Μνημονίου.
Και αυτό γιατί η τιμή εκκίνησης της επόμενης δημοπρασίας στα 58 ευρώ/MWh δεν απέχει πολύ από την τρέχουσα ΟΤΣ.
Μια απόφαση της ΡΑΕ με μια κατάλληλη προετοιμασία με τους δανειστές μπορεί να τερματίσει οριστικά αυτήν την ζημιογόνο λειτουργία που κοστίζει 250 εκατ ευρώ στην ΔΕΗ ετησίως.
Η μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ μπορεί να υποκατασταθεί κάλλιστα και από την πώληση χαρτοφυλακίων πελατών, με αξιολογήσεις της ποιότητάς τους που μπορεί να κατεβάσει σημαντικά το μερίδιό της στην λιανική αγορά.
Όλα αυτά μαζί σε συνδυασμό και με τα ΥΚΩ μπορούν αθροιστικά να δώσουν μια ωφέλεια της τάξης των 2 δις στην Επιχείρηση.
Η πώληση ΔΕΔΔΗΕ
Εναλλακτικά η ΔΕΗ μπορεί να βγάλει προς πώληση τον ΔΕΔΔΗΕ κάτι που είχε ήδη διαρρεύσει κατά τη θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης σε μειοψηφικό ποσοστό και στην συνέχεια είχε διαψευστεί.
Η πώληση του ΔΕΔΔΗΕ μπορεί να αποφέρει και μάλιστα από Ευρωπαίο αγοραστή 1,5 δις στα ταμεία της ΔΕΗ, άρα σε συνδυασμό και με τα προαναφερθέντα μέτρα θα μπορούσε να ξεπεράσει αθροιστικά τις ωφέλειες των 2 δις για την Επιχείρηση.
Η σημερινή κυβέρνηση ακόμα και αν συναντήσει αντιδράσεις μπορεί να αντιτείνει προς την αντιπολίτευση το γεγονός ότι ο τρόπος διαχωρισμού του ΑΔΜΗΕ από την ΔΕΗ, η αξία του οποίου ξεπερνά το 1 δις έχει γίνει καταφανέστατα σε βάρος των συμφερόντων της ΔΕΗ με μοναδικό στόχο να παραμείνει ο ΑΔΜΗΕ υπό δημόσιο έλεγχο.
Τέλος αν η ΔΕΗ δεν κινηθεί άμεσα και η κυβέρνηση αναγκαστεί να ζητήσει από τους εταίρους πιστωτές να βάλει δημόσιο χρήμα σε μια καταρρέουσα επιχείρηση, κάτι που δεν έκανε ούτε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, τότε θα κάψει διαπραγματευτικά χαρτιά με τις Βρυξέλλες και θα χρεωθεί με αποτυχία.
Όμως το πρόβλημα της ΔΕΗ δεν τελειώνει εδώ καθώς το γεγονός ότι δεν δόθηκαν τα ΑΔΙ στις λιγνιτικές μονάδες και κυρίως η πορεία της επένδυσης της Πτολεμαϊδας 5 εγείρουν περαιτέρω αμφιβολίες για την διαιώνιση των ζημιών.
Αυτό είναι ζήτημα που θα πρέπει να το δει με μεγάλη ψυχραιμία η νέα κυβέρνηση και πολύ περισσότερο να κοιτάξει να ελαχιστοποιήσει τις ζημιές από την παραπάνω μονάδα.
Μια επιλογή θα ήταν να δοθεί για χρήση τροφοδοσίας στην βιομηχανία που διαθέτει αντιστάθμιση, για να καλυφθούν κόστη, περιορίζοντας στις αναμενόμενες ζημιές μόνο στο CAPEX.
Η διάσωση της ΔΕΗ με όρους αγοράς, όπως και πρόκειται άλλωστε να γίνει απαιτεί τολμηρές και γρήγορες κινήσεις, που η σημερινή κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να τις υλοποιήσει.
Π.ΜΠ.