Δεν είναι προφανή τα οφέλη που θα προκύψουν σε περίπτωση που
τελικά γίνει δεκτό το αίτημα της ΔΕΗ που υποστηρίζεται και από το
αρμόδιο υπουργείο ενέργειας, να υπαχθεί η χώρα μας σε καθεστώς εξαίρεσης
και να λαμβάνει δωρεάν κατανομή δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων. Το αντίθετο
μάλιστα καθώς όπως επισημαίνεται από πηγές που έχουν εξειδίκευση σε
θέματα ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας, υπάρχει κίνδυνος σε
περίπτωση που τελικά προχωρήσει μια τέτοια δωρεάν κατανομή, να υπάρξει
σημαντική μετακύλιση του κόστους που θα ωφεληθούν οι ηλεκτροπαραγωγοί
στους καταναλωτές, οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν αυξημένο τέλος
ΕΤΜΕΑΡ.
Ταυτόχρονα πρέπει να τονιστεί ότι το συγκεκριμένο σύστημα είναι περίπλοκο και..
το όφελος δεν είναι απαραίτητο ότι θα καταλήξει στη ΔΕΗ.
Οι ίδιες πηγές που γνωρίζουν άριστα τους σχετικούς κανονισμούς και διαδικασίες, υπογραμμίζουν ότι η κατ΄ εξαίρεση χορήγηση δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, τουλάχιστον για την επόμενη περίοδο (2021 – 2030) γίνεται με συγκεκριμένους διαγωνιστικούς όρους ανταγωνιστικότητας και αποδοτικότητας. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και εάν ξεπεραστεί μια σειρά από διαδικαστικά, ακόμη και πολιτικά ζητήματα που στέκονται εμπόδιο στη χορήγηση της εξαίρεσης, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι το όφελος θα κατέληγε στη ΔΕΗ.
Συγκεκριμένα με βάση την οδηγία, προβλέπεται διαγωνισμός μεταξύ των ηλεκτροπαραγωγών, οι οποίοι καλούνται να προτείνουν δικά τους προτζεκτ μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος και βελτίωσης του ενεργειακού συστήματος (πχ αιολικά, υδροηλεκτρικά, διασυνδέσεις) και με όρους απόδοσης (κόστος και εξοικονομούμενοι ρύποι) επιλέγεται ο ηλεκτροπαραγωγός που θα πάρει τα δωρεάν δικαιώματα και θα έχει το οικονομικό όφελος.
Επί της ουσίας τα δωρεάν δικαιώματα ρύπων συνοδεύονται από την υποχρέωση πραγματοποίησης εκτεταμένων πράσινων επενδύσεων, που θα χρηματοδοτηθούν από το κόστος που θα εξοικονομηθεί.
Άρα, δε μιλάμε για μείωση του κόστους παραγωγής ή του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας αλλά για οικονομικό όφελος που θα πρέπει να χρηματοδοτήσει με συγκεκριμένους όρους αποδοτικές περιβαλλοντικά επενδύσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποιες χώρες που δικαιούνται τα δωρεάν δικαιώματα έχουν επιλέξει να μην κάνουν χρήση.
Αύξηση του κόστους
Μάλιστα όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, όχι απλά δε θα έχουμε μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά στο τέλος της μέρας θα υπάρξει επιβάρυνση για τον τελικό καταναλωτή είτε αυτός είναι απλό νοικοκυριό είτε επιχείρηση. Και αυτό διότι με βάση το καθεστώς εξαίρεσης, δεν χορηγούνται επιπλέον δικαιώματα εκπομπής αλλά αντίθετα τα δωρεάν δικαιώματα που πάνε στον ηλεκτροπαραγωγό, παραχωρούνται από τα εθνικά αποθέματα δωρεάν εκπομπών. Πρόκειται για τα δικαιώματα που έχουν δοθεί σε κάθε κράτος μέλος και τα οποία δίνονται προς δημοπράτηση, με τα έσοδα να καταλήγουν στο λογαριασμό του ΕΤΜΕΑΡ. Αυτό σημαίνει ότι εάν τα δικαιώματα αυτά δεν δημοπρατηθούν αλλά δοθούν δωρεάν πχ στη ΔΕΗ, τότε θα δημιουργηθεί νέο έλλειμμα στο λογαριασμό ΑΠΕ και θα απαιτηθεί νέα αύξηση στο ΕΤΜΕΑΡ ειδικά μετά και τις προβλέψεις του τελευταίου μνημονίου που είναι ιδιαίτερα αυστηρό ως προς το θέμα των ελλειμμάτων του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ.
Σε κάθε περίπτωση θυμίζουμε ότι ήδη η ελληνική πλευρά έχει λάβει από το Δεκέμβριο αρνητική απάντηση στο σχετικό αίτημα από την πλευρά του επιτρόπου ενέργειας Κανιέτε.
http://energypress.gr
Ταυτόχρονα πρέπει να τονιστεί ότι το συγκεκριμένο σύστημα είναι περίπλοκο και..
το όφελος δεν είναι απαραίτητο ότι θα καταλήξει στη ΔΕΗ.
Οι ίδιες πηγές που γνωρίζουν άριστα τους σχετικούς κανονισμούς και διαδικασίες, υπογραμμίζουν ότι η κατ΄ εξαίρεση χορήγηση δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, τουλάχιστον για την επόμενη περίοδο (2021 – 2030) γίνεται με συγκεκριμένους διαγωνιστικούς όρους ανταγωνιστικότητας και αποδοτικότητας. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και εάν ξεπεραστεί μια σειρά από διαδικαστικά, ακόμη και πολιτικά ζητήματα που στέκονται εμπόδιο στη χορήγηση της εξαίρεσης, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι το όφελος θα κατέληγε στη ΔΕΗ.
Συγκεκριμένα με βάση την οδηγία, προβλέπεται διαγωνισμός μεταξύ των ηλεκτροπαραγωγών, οι οποίοι καλούνται να προτείνουν δικά τους προτζεκτ μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος και βελτίωσης του ενεργειακού συστήματος (πχ αιολικά, υδροηλεκτρικά, διασυνδέσεις) και με όρους απόδοσης (κόστος και εξοικονομούμενοι ρύποι) επιλέγεται ο ηλεκτροπαραγωγός που θα πάρει τα δωρεάν δικαιώματα και θα έχει το οικονομικό όφελος.
Επί της ουσίας τα δωρεάν δικαιώματα ρύπων συνοδεύονται από την υποχρέωση πραγματοποίησης εκτεταμένων πράσινων επενδύσεων, που θα χρηματοδοτηθούν από το κόστος που θα εξοικονομηθεί.
Άρα, δε μιλάμε για μείωση του κόστους παραγωγής ή του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας αλλά για οικονομικό όφελος που θα πρέπει να χρηματοδοτήσει με συγκεκριμένους όρους αποδοτικές περιβαλλοντικά επενδύσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποιες χώρες που δικαιούνται τα δωρεάν δικαιώματα έχουν επιλέξει να μην κάνουν χρήση.
Αύξηση του κόστους
Μάλιστα όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, όχι απλά δε θα έχουμε μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά στο τέλος της μέρας θα υπάρξει επιβάρυνση για τον τελικό καταναλωτή είτε αυτός είναι απλό νοικοκυριό είτε επιχείρηση. Και αυτό διότι με βάση το καθεστώς εξαίρεσης, δεν χορηγούνται επιπλέον δικαιώματα εκπομπής αλλά αντίθετα τα δωρεάν δικαιώματα που πάνε στον ηλεκτροπαραγωγό, παραχωρούνται από τα εθνικά αποθέματα δωρεάν εκπομπών. Πρόκειται για τα δικαιώματα που έχουν δοθεί σε κάθε κράτος μέλος και τα οποία δίνονται προς δημοπράτηση, με τα έσοδα να καταλήγουν στο λογαριασμό του ΕΤΜΕΑΡ. Αυτό σημαίνει ότι εάν τα δικαιώματα αυτά δεν δημοπρατηθούν αλλά δοθούν δωρεάν πχ στη ΔΕΗ, τότε θα δημιουργηθεί νέο έλλειμμα στο λογαριασμό ΑΠΕ και θα απαιτηθεί νέα αύξηση στο ΕΤΜΕΑΡ ειδικά μετά και τις προβλέψεις του τελευταίου μνημονίου που είναι ιδιαίτερα αυστηρό ως προς το θέμα των ελλειμμάτων του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ.
Σε κάθε περίπτωση θυμίζουμε ότι ήδη η ελληνική πλευρά έχει λάβει από το Δεκέμβριο αρνητική απάντηση στο σχετικό αίτημα από την πλευρά του επιτρόπου ενέργειας Κανιέτε.
http://energypress.gr