Πρόγραμμα MED Διαγνωστικό /ΠΑΡΟΧΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ DENTAL CARE / EYE CARE / ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

Πρόγραμμα MED Διαγνωστικό /ΠΑΡΟΧΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ DENTAL CARE /  EYE CARE / ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ
✅Απορρόφηση 300 € ανά έτος και 10% στα έξοδα νοσηλείας για όλα τα μέλη στο Ομαδικό Υγείας 🩺 ΔΕΗ-ΔΕΔΔΗΕ-ΑΔΜΗΕ 📌με Συμβεβλημένο Δίκτυο 🆙Οδοντιάτρων 🆙Οπτικών 🆙Ψυχολόγων 🆙Φυσικοθεραπευτών.

Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2025

Στην τελική ευθεία η απόφαση της ΡΑΑΕΥ για νέα τιμολόγια και λιανική ρεύματος

 


Στην τελική ευθεία η απόφαση της ΡΑΑΕΥ για νέα τιμολόγια και λιανική ρεύματος – «Όχι» της Αρχής σε προφορικές συμβάσεις και ανάκτηση δώρων – Τι μένει ανοικτό για νέα συζήτηση

Τις τελικές της αποφάσεις τόσο για το πλαίσιο της νέας κατηγορίας «ευέλικτων» τιμολογίων όσο και για ευρύτερες αλλαγές στην λιανική ρεύματος παρουσίασε η ΡΑΑΕΥ στους προμηθευτές την περασμένη Παρασκευή, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι προέκυψε γενική «συμφωνία» παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις σε θέματα, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την έκδοση των αποφάσεων εντός Νοεμβρίου.

Ειδικότερα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, η σύσκεψη έλαβε χώρα σε καλό κλίμα, με ενημερωτικό κατά βάση χαρακτήρα, χωρίς ωστόσο να προκύπτει κάποια ουσιαστική διαφωνία των προμηθευτών που να «υποχρεώνει» σε νέο γύρο συζητήσεων και διαβουλεύσεων, όπως είχε γίνει τις προηγούμενες φορές.

Αναλυτικότερα, η συζήτηση εστίασε κατά κύριο λόγο στις «ευρύτερες» μεταρρυθμίσεις που εισηγήθηκε η Αρχή για την αγορά λιανικής ρεύματος και στόχο έχουν να ενισχύσουν την διαφάνεια και την προστασία του καταναλωτή.

«Ναι» στα κλιμακωτά τιμολόγια χωρίς «έξυπνο» μετρητή

Επιβεβαιώθηκε και κατά την συζήτηση, όπως έχει γράψει το energypress, η πρόθεση της Αρχής να αναθεωρήσει την αρχική της θέση περί ύπαρξης έξυπνου μετρητή ως βασικό προαπαιτούμενο για τα κλιμακωτά τιμολόγια.

Το θέμα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, ξεπεράστηκε με την Ρυθμιστική Αρχή να υιοθετεί την θέση των προμηθευτών, σημειώνοντας μονάχα την ανάγκη ο καταναλωτής να ενημερώνεται με κάθε πρόσφορο τρόπο για την κατανάλωσή του ώστε ακολούθως να μπορεί να επωφελείται της εν λόγω τιμολόγησης.

Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες προμήθειας υποστήριζαν εξαρχής ότι η απαίτηση ύπαρξης έξυπνου μετρητή περιορίζει δραστικά την ποικιλία των προϊόντων στα οποία έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, με δεδομένο ότι η διείσδυση των «έξυπνων» μετρητών κινείται ακόμη σε αρκετά χαμηλά επίπεδα.

Καμία αλλαγή για τις μονομερείς τροποποιήσεις συμβάσεων

Έτερο θέμα που καταγράφεται «μετατόπιση» της Αρχής υπέρ των προμηθευτών αφορά την τροποποίηση της σύμβασης με την τελική «διατύπωση» να εμμένει σε όσα προβλέπει ο Κώδικας Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, δηλαδή δυνατότητα μονομερούς τροποποίησης της σύμβασης μετά τους πρώτους έξι μήνες στα κυμαινόμενα τιμολόγια και καμία τροποποίηση των όρων της σύμβασης στα σταθερά τιμολόγια. Η αρχική θέση της Αρχής προέβλεπε δυνατότητα τροποποίησης μόνο για σπουδαίο λόγο και μόνο κατόπιν σχετικής έγκρισης από την ίδια, πράγμα που αποσύρθηκε κατά την σύνταξη του τελικού «draft».

«Όχι» της ΡΑΑΕΥ στην ανάκτηση των δώρων

Στον αντίποδα, αμετακίνητη παραμένει η Ρυθμιστική Αρχή στο κομμάτι της ανάκτησης των προωθητικών παροχών και των προφορικών συμβάσεων, απορρίπτοντας και τα δύο. Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες προμήθειας, στην πλειοψηφία τους, είχαν εκφράσει την θέση να μπορούν να ανακτήσουν τα δώρα στην περίπτωση πρόωρης αποχώρησης του πελάτη σε μια προσπάθεια να μετριάσουν το κόστος αποχώρησης.

Από την πλευρά της η Αρχή διατήρησε την αρχική της προσέγγιση περί μη ανάκτησης των δώρων στην περίπτωση πρόωρης αποχώρησης, θέλοντας να αποτρέψει το ενδεχόμενο τα δώρα να λειτουργήσουν ως έμμεσες ρήτρες, «κρυμμένες στα ψιλά γράμματα».

Τέλος οι προφορικές συμβάσεις

Με ανάλογο σκεπτικό, εστιάζοντας στο κομμάτι της προστασίας του καταναλωτή, προσεγγίζει και το θέμα των προφορικών συμβάσεων, εκτιμώντας ότι ασχέτως του τρόπου προσέγγισης του πελάτη, κατά το «κλείσιμο» της σύμβασης, θα πρέπει να φαίνεται με κάποιο τρόπο ότι ο καταναλωτής έχει λάβει γνώση αυτής και έχει συναινέσει πράγμα που στην προφορική σύμβαση δεν τεκμαίρεται επαρκώς ή τυγχάνει αμφιβολίας.

Σε αυτή την βάση, η ΡΑΑΕΥ απορρίπτει τις προφορικές συμβάσεις, παροτρύνοντας τους παρόχους να αξιοποιήσουν κατά την διαδικασία σύναψης της σύμβασης και τα υπόλοιπα ψηφιακά κανάλια (mail κλπ) προκειμένου να πληρείται με επάρκεια οι όροι της ενημέρωσης και της συναίνεσης.

Από την πλευρά τους οι εταιρείες προμήθειας διαφωνούν με την θέση της Αρχής, υποστηρίζοντας ότι οι προφορικές συμβάσεις εντάσσονται στην κατηγορία των ψηφιακών καναλιών επικοινωνίας και παραμένουν σύννομες με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

Αμφότερες οι δύο πλευρές, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές με γνώση του θέματος, επικαλούνται διατάξεις του αναθεωρημένου νόμου 4001, διατηρώντας, ωστόσο, διαφορετική ερμηνεία στα λεγόμενα του νόμου.

Σε κάθε περίπτωση, η ΡΑΑΕΥ τυγχάνει αρμόδια περί ερμηνείας του νόμου με την ίδια να καταλήγει, όπως προαναφέρθηκε, στον αποκλεισμό των προφορικών συμβάσεων από την «παλέτα» των επιλογών για την σύναψη σύμβασης με ένα νέο πελάτη.

Σε εκκρεμότητα οι «μεγάλοι» καταναλωτές

Έπειτα ανοικτά παραμένουν τα θέματα με τους «μεγάλους» καταναλωτές, δηλαδή πελάτες με υψηλή κατανάλωση που συνήθως, λόγω μεγέθους, οι εταιρείες προμήθειας προκρίνουν και εφαρμόζουν εξατομικευμένες συμβάσεις, καθώς και το ζήτημα της «περιόδου υπαναχώρησης».

Υπενθυμίζεται ότι η αρχική πρόθεση της Αρχής ήταν η ένταξη όλων των συμβάσεων στις υφιστάμενες κατηγορίες του «χρωματικού» κώδικα, παρασύροντας έτσι και τα συγκεκριμένα συμβόλαια τα οποία ωστόσο έχουν δομηθεί, κατόπιν σχετικής διαπραγμάτευσης των δύο μερών, με χαρακτηριστικά που προσιδιάζουν τόσο στα κυμαινόμενα όσο και στα σταθερά τιμολόγια.

Επί παραδείγματι, μια τέτοια σύμβαση, δεδομένων των υψηλών καταναλώσεων, μπορεί να εδράζεται σε σύστημα κυμαινόμενης τιμολόγησης, ενσωματώνοντας την ίδια στιγμή και ρήτρα πρόωρης αποχώρησης σε μια προσπάθεια να αντισταθμιστεί το υψηλότερο ρίσκο του παρόχου, μιας και μιλάμε για αρκετά υψηλές καταναλώσεις.

Μετά και την σύσκεψη της Παρασκευής, το θέμα, όπως επιβεβαιώνουν αρμόδιες πηγές, παραμένει ανοικτό με την Ρυθμιστική Αρχή να θέλει να εξετάσει περαιτέρω την συγκεκριμένη περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας όσο και τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω ειδική «μεταχείριση» των μεγάλων πελατών προβλέπεται στον Κώδικα και τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές οδηγίες και οι οποίες θα πρέπει να τύχουν «ερμηνείας» για να προκύψει μια ξεκάθαρη και σαφή θέση.

Προβληματισμός για την «περίοδο υπαναχώρησης»

Ως προς την «περίοδο υπαναχώρησης» που διαρκεί συνολικά 14 μέρες, το βασικό πρόβλημα αφορά την απουσία ενιαίας «φόρμουλας» σε επίπεδο αγοράς με αποτέλεσμα άλλες εταιρείες να εφαρμόζουν το μέτρο από την υπογραφή της σύμβασης και άλλες από την έναρξη εκπροσώπησης.

Από την πλευρά της η Ρυθμιστική Αρχή φαίνεται να τάσσεται υπέρ της «έναρξης εκπροσώπησης» έναντι της «υπογραφής της σύμβασης».

Αντιθέτως, η αγορά προκρίνει την «υπογραφή της σύμβασης» καθώς όπως υποστηρίζεται, το ένα βήμα από το άλλο δύναται να απέχει έως και πέντε μέρες, γεγονός που θα καταλήξει «άτυπα» να επιμηκύνεται η «περίοδος υπαναχώρησης» στην περίπτωση που «επίσημα» ξεκινήσει να μετράει από την «έναρξη εκπροσώπησης» και η οποία χρονικά έπεται της «υπογραφής της σύμβασης».

«Πυρ ομαδόν» στο «κόκκινο»

Τέλος, οι προμηθευτές εξέφρασαν ομόφωνα την αντίθεσή τους ως προς το κόκκινο χρώμα για τα νέα ευέλικτα τιμολόγια, επαναλαμβάνοντας τα όσα είχαν υποστηρίξει στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης περί «αποτρεπτικού χρώματος» και δημιουργίας «αίσθησης κινδύνου». Το πιθανότερο σενάριο θέλει την ΡΑΑΕΥ να επιλέγει κάποιο άλλο χρώμα χωρίς ωστόσο να έχει ακόμη καταλήξει σε οριστικές αποφάσεις επί του θέματος.

Αρχειοθήκη ιστολογίου