Σειρά σημαντικών ενεργειακών έργων δρομολογούνται μέσα στη χρονιά
στη χώρα μας καθιστώντας την κόμβο διέλευσης φυσικού αερίου και
ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι εξελίξεις αυτές, και ιδίως τα μεγάλα διεθνή επενδυτικά σχέδια, έχουν πάρει το «πράσινο» φως και από την Κομισιόν, με αποτέλεσμα ο αρμόδιος επίτροπος για θέματα Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε στη διάρκεια της επίσκεψής του την περασμένη Πέμπτη στην Αθήνα, να κάνει επισήμως γνωστό ότι η «EE θα υποστηρίξει τα σχέδια για τη μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος», μέσα από χρηματοδοτικά εργαλεία, στο πλαίσιο της εφαρμογής του δόγματος της ενεργειακής πολιτικής για διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού καθώς και για τη σταδιακή απεξάρτηση από τον άνθρακα. Στη
διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν οι κ. Κανιέτε και Σταθάκης, ο επίτροπος τονίζοντας τη σημασία της γεωπολιτικής θέσης της χώρας «η Ελλάδα είναι στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων» έκανε γνωστό: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να βοηθήσει την Ελλάδα ώστε να γίνει κόμβος διέλευσης φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας».
Εναλλακτικές πηγές
Ο επίτροπος έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στα μεγάλα ενεργειακά έργα και για την ΕΕ καθώς όπως είπε με την ολοκλήρωσή τους διαφοροποιούνται οι πηγές προμήθειας, π.χ. φυσικό αέριο από Αζερμπαϊτζάν που θα φτάνει μέσω του TAP στην Ιταλία και τα Βαλκάνια και από κει στην Κεντρική Ευρώπη, αλλά και από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου που θα καταλήγουν μέσω του EastMed στην Ιταλία. Τα μεγάλα ενεργειακά έργα τα οποία είτε έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται, ή είναι σε φάση ωριμότητας, ή στη φάση των μελετών βιωσιμότητας είναι:
• Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας. Ο IGB προβλέπεται να συνδέσει το Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) με το αντίστοιχο Βουλγαρικό, έχοντας σαν αφετηρία την περιοχή της Κομοτηνής. Θα έχει μήκος 182 χλμ., διάμετρο 32 inches και αρχική μεταφορική ικανότητα 3 bcm/y (δισ. κ.μ. ετησίως) με δυνατότητα αναβάθμισης (με την προσθήκη συμπιεστή) στα 5bcm/y. Προβλέπεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2018, ενώ το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 250 εκατομμύρια ευρώ.
• Πλωτός Σταθμός (LNG) στην Αλεξανδρούπολη - ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης. Το έργο αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού. Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης έχει επίσης τη δυνατότητα να συνδεθεί και να τροφοδοτεί με φυσικό αέριο και άλλα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου που προγραμματίζεται να αναπτυχθούν στο μέλλον όπως ο TAP.
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο θα φθάνει στην πλωτή μονάδα με δεξαμενόπλοια μεταφοράς, θα μεταγγίζεται με βραχίονες και θα αποθηκεύεται προσωρινά στις κρυογενικές δεξαμενές της μονάδας.
Στη συνέχεια θα αεριοποιείται στις εγκαταστάσεις που βρίσκονται πάνω στην πλωτή μονάδα και μέσω ειδικής διάταξης (πυργίσκος και εύκαμπτοι αγωγοί) θα μεταφέρεται στον υποθαλάσσιο αγωγό μεταφοράς ο οποίος ακολουθώντας μία διαδρομή 24 χλμ. θα προσαιγιαλώνεται στην περιοχή του Απαλού, ανατολικά της Αλεξανδρούπολης. Κατόπιν, συνεχίζοντας με βόρεια πορεία 4 χλμ θα καταλήγει στον νέο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Η πλωτή μονάδα θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένη σε σταθερό σημείο και σε απόσταση 17,6 χλμ ΝΔ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ από την απέναντι ακτή της Μάκρης. Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης αποσκοπεί στη δημιουργία μίας τέταρτης πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας, δυναμικότητας παροχής έως 700.000 κυβικών μέτρων ανά ώρα ή 6,1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως και αποθηκευτικής ικανότητας έως 170.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η εμπορική λειτουργία του έργου αναμένεται το 2019.
• Αγωγός EastMed. Εχει γίνει προμελέτη εφικτότητας (pre-feasibility) με θετικά αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματα, η λειτουργία του προβλέπεται να ξεκινήσει το 2021. Ο αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει αέριο από τα νέα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ελλάδα και μέσω του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ή/και Διασυνδετήριων Αγωγών προς την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ο αγωγός συνολικού μήκους περίπου 1.200 χλμ. θα αποτελείται από υποθαλάσσια τμήματα από τα κοιτάσματα έως την Κύπρο και στη συνέχεια, μέσω της Κρήτης και έως την Πελοπόννησο. Τα χερσαία τμήματα του αγωγού από την Πελοπόννησο μέχρι την Ηπειρο θα έχουν μήκος περίπου 480 χλμ.
Το έργο εκτιμάται πως θα προσφέρει περίπου 2.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας, ενώ το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 6 δισ. ευρώ.
• Αγωγός TAP. Ο Διαδριατικός Αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή τη Κασπίας στην Ευρώπη.
Θα διασυνδεθεί με τον αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP) στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα διέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα προτού καταλήξει στις ακτές της Νότιας Ιταλίας όπου θα συνδεθεί στο ιταλικό δίκτυο φυσικού αερίου. Η κατασκευή του αγωγού ξεκίνησε εντός του 2016.
• Ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας. Το έργο, γνωστό και ως Euro-Asia Interconnector, αφορά υποθαλάσσιο 600 kV DC καλώδιο για τη διασύνδεση των ηλεκτρικών συστημάτων Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας. Το καλώδιο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος περίπου 1518 χλμ. Ειδικότερα θα περιλαμβάνει τρεις διασυνδέσεις:
• 329 km μεταξύ Ισραήλ - Κύπρου.
• 879 km μεταξύ Κύπρου και Κρήτης.
• 310 Km μεταξύ Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας.
Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 800 εκατομμύρια με 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
(Έθνος -Χρ. Κολώνας)
Οι εξελίξεις αυτές, και ιδίως τα μεγάλα διεθνή επενδυτικά σχέδια, έχουν πάρει το «πράσινο» φως και από την Κομισιόν, με αποτέλεσμα ο αρμόδιος επίτροπος για θέματα Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε στη διάρκεια της επίσκεψής του την περασμένη Πέμπτη στην Αθήνα, να κάνει επισήμως γνωστό ότι η «EE θα υποστηρίξει τα σχέδια για τη μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος», μέσα από χρηματοδοτικά εργαλεία, στο πλαίσιο της εφαρμογής του δόγματος της ενεργειακής πολιτικής για διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού καθώς και για τη σταδιακή απεξάρτηση από τον άνθρακα. Στη
διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν οι κ. Κανιέτε και Σταθάκης, ο επίτροπος τονίζοντας τη σημασία της γεωπολιτικής θέσης της χώρας «η Ελλάδα είναι στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων» έκανε γνωστό: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να βοηθήσει την Ελλάδα ώστε να γίνει κόμβος διέλευσης φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας».
Εναλλακτικές πηγές
Ο επίτροπος έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στα μεγάλα ενεργειακά έργα και για την ΕΕ καθώς όπως είπε με την ολοκλήρωσή τους διαφοροποιούνται οι πηγές προμήθειας, π.χ. φυσικό αέριο από Αζερμπαϊτζάν που θα φτάνει μέσω του TAP στην Ιταλία και τα Βαλκάνια και από κει στην Κεντρική Ευρώπη, αλλά και από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου που θα καταλήγουν μέσω του EastMed στην Ιταλία. Τα μεγάλα ενεργειακά έργα τα οποία είτε έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται, ή είναι σε φάση ωριμότητας, ή στη φάση των μελετών βιωσιμότητας είναι:
• Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας. Ο IGB προβλέπεται να συνδέσει το Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) με το αντίστοιχο Βουλγαρικό, έχοντας σαν αφετηρία την περιοχή της Κομοτηνής. Θα έχει μήκος 182 χλμ., διάμετρο 32 inches και αρχική μεταφορική ικανότητα 3 bcm/y (δισ. κ.μ. ετησίως) με δυνατότητα αναβάθμισης (με την προσθήκη συμπιεστή) στα 5bcm/y. Προβλέπεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2018, ενώ το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 250 εκατομμύρια ευρώ.
• Πλωτός Σταθμός (LNG) στην Αλεξανδρούπολη - ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης. Το έργο αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού. Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης έχει επίσης τη δυνατότητα να συνδεθεί και να τροφοδοτεί με φυσικό αέριο και άλλα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου που προγραμματίζεται να αναπτυχθούν στο μέλλον όπως ο TAP.
Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο θα φθάνει στην πλωτή μονάδα με δεξαμενόπλοια μεταφοράς, θα μεταγγίζεται με βραχίονες και θα αποθηκεύεται προσωρινά στις κρυογενικές δεξαμενές της μονάδας.
Στη συνέχεια θα αεριοποιείται στις εγκαταστάσεις που βρίσκονται πάνω στην πλωτή μονάδα και μέσω ειδικής διάταξης (πυργίσκος και εύκαμπτοι αγωγοί) θα μεταφέρεται στον υποθαλάσσιο αγωγό μεταφοράς ο οποίος ακολουθώντας μία διαδρομή 24 χλμ. θα προσαιγιαλώνεται στην περιοχή του Απαλού, ανατολικά της Αλεξανδρούπολης. Κατόπιν, συνεχίζοντας με βόρεια πορεία 4 χλμ θα καταλήγει στον νέο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό στην περιοχή Αμφιτρίτης όπου θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Η πλωτή μονάδα θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένη σε σταθερό σημείο και σε απόσταση 17,6 χλμ ΝΔ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ από την απέναντι ακτή της Μάκρης. Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης αποσκοπεί στη δημιουργία μίας τέταρτης πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας, δυναμικότητας παροχής έως 700.000 κυβικών μέτρων ανά ώρα ή 6,1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως και αποθηκευτικής ικανότητας έως 170.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η εμπορική λειτουργία του έργου αναμένεται το 2019.
• Αγωγός EastMed. Εχει γίνει προμελέτη εφικτότητας (pre-feasibility) με θετικά αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματα, η λειτουργία του προβλέπεται να ξεκινήσει το 2021. Ο αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει αέριο από τα νέα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ελλάδα και μέσω του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ή/και Διασυνδετήριων Αγωγών προς την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ο αγωγός συνολικού μήκους περίπου 1.200 χλμ. θα αποτελείται από υποθαλάσσια τμήματα από τα κοιτάσματα έως την Κύπρο και στη συνέχεια, μέσω της Κρήτης και έως την Πελοπόννησο. Τα χερσαία τμήματα του αγωγού από την Πελοπόννησο μέχρι την Ηπειρο θα έχουν μήκος περίπου 480 χλμ.
Το έργο εκτιμάται πως θα προσφέρει περίπου 2.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας, ενώ το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 6 δισ. ευρώ.
• Αγωγός TAP. Ο Διαδριατικός Αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή τη Κασπίας στην Ευρώπη.
Θα διασυνδεθεί με τον αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP) στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα διέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα προτού καταλήξει στις ακτές της Νότιας Ιταλίας όπου θα συνδεθεί στο ιταλικό δίκτυο φυσικού αερίου. Η κατασκευή του αγωγού ξεκίνησε εντός του 2016.
• Ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας. Το έργο, γνωστό και ως Euro-Asia Interconnector, αφορά υποθαλάσσιο 600 kV DC καλώδιο για τη διασύνδεση των ηλεκτρικών συστημάτων Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας. Το καλώδιο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος περίπου 1518 χλμ. Ειδικότερα θα περιλαμβάνει τρεις διασυνδέσεις:
• 329 km μεταξύ Ισραήλ - Κύπρου.
• 879 km μεταξύ Κύπρου και Κρήτης.
• 310 Km μεταξύ Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας.
Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 800 εκατομμύρια με 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
(Έθνος -Χρ. Κολώνας)