Πιο εύκολα και πιο ευνοϊκά για την κυβέρνηση, σε σχέση
τουλάχιστον με την εικόνα που είχε δημιουργηθεί από τις πολύμηνες
διαπραγματεύσεις, φαίνεται ότι κλείνει η δεύτερη αξιολόγηση για τα
ενεργειακά.
Το κείμενο του Staff Level Agreement που έχουν «φέρει» ερχόμενοι στην Αθήνα οι δανειστές και επί του οποίου μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές κατά τις συναντήσεις των τεχνικών κλιμακίων, είναι σαφώς ηπιότερο από τα προσχέδια που είχαν σταλεί σε άλλες φάσεις, γεγονός που διευκολύνει τη διαδικασία και αφήνει περιθώριο ικανοποιητικής πολιτικής διαχείρισης από το ΥΠΕΝ.
Και τούτο διότι, όταν έχουν προεξοφληθεί πολύ δυσμενέστερες αποφάσεις, οι
σχετικώς ήπιες διατυπώσεις του παρόντος κειμένου είναι ευκολότερο να «περάσουν» και από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και από τις τοπικές κοινωνίες. Διευκολυντικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι βασικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης αφορούν υπουργικές αποφάσεις που πρέπει να λάβει και επιστολές προς τις αρμόδιες διευθύνσεις της Κομισιόν. Η μόνη "δύσκολη" δέσμευση που απαιτεί νομοθέτηση αφορά τις ποσότητες ΝΟΜΕ.
Όπως έχει και πάλι επισημάνει το energypress, το βάθος των συμφωνηθέντων δεν είναι υποχρεωτικό να αποτυπώνεται με ακρίβεια στο Staff Level Agreement. Πολλώ μάλλον όταν η Κομισιόν έχει πολύ καθαρή και σταθερή στα χρόνια άποψη για τις στρεβλώσεις της ενεργειακής αγοράς και έχει αποδειχθεί ότι επανέρχεται στην άποψη αυτή με αξιοσημείωτη επιμονή.
Παρόλα αυτά, η βαρύτητα του αναθεωρημένου τεχνικού μνημονίου που θα υπογραφεί είναι μεγάλη και προς το παρόν αποτελεί το μέτρο με το οποίο θα αξιολογηθεί η διαπραγμάτευση της κυβέρνησης αλλά και η προοπτική του ενεργειακού τομέα.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, βασικά σημεία του το Staff Level Agreement είναι τα εξής:
· Η υπόθεση πώλησης λιγνιτικών μονάδων περιορίζεται στην υποχρέωση που αναλαμβάνει η χώρα μας να παρουσιάσει μέσα στο επόμενο τρίμηνο σχέδιο προσαρμογής στην απόφαση του ευρωδικαστηρίου για την πρόσβαση τρίτων στα λιγνιτικά αποθέματα. Εκτιμάται ότι με βάση όσα έχουν μεσολαβήσει από την απόφαση του ευρωδικαστηρίου το ποσοστό των μονάδων που θα βγούν προς πώληση θα είναι τελικά, σε αυτή τη φάση, μικρότερο του 40%.
· Δεν υπάρχει δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για πραγματοποίηση market test. Αυτό πιθανόν θα περιληφθεί στο σχέδιο που θα παρουσιάσει η ελληνική πλευρά μέχρι τον Ιούλιο προκειμένου να υπάρξει συμφωνία με την Κομισιόν μέχρι το Νοέμβριο.
· Δεν υπάρχει καμία ονομαστική αναφορά στην πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων. Υπάρχει μόνον έμμεση αναφορά σε, υπό προϋποθέσεις, πρόσθετα δομικά μέτρα που δεν κατονομάζονται.
· Προβλέπεται αύξηση στις ποσότητες NOME σε σχέση με όσα προβλέπει ο υφιστάμενος νόμος, αλλά η αύξηση αυτή είναι σαφώς χαμηλότερη από τις αρχικές απαιτήσεις. Για το 2017 θα είναι στο 16%, το 2018 θα πάει στο 19% και το 2019 θα πάει στο 22%. Αλλά και αυτά τα ποσοστά θα μπορούν να μειωθούν όσο ευδοκιμεί η προσαρμογή στην απόφαση του ευρωδικαστηρίου για τους λιγνίτες (δηλαδή η πώληση λιγνιτικών μονάδων). Υπενθυμίζεται ότι οι θεσμοί στον προηγούμενο γύρο των διαπραγματεύσεων μιλούσαν για NOME 20% εφέτος και 33% το 2018 και το 2019
· Δεν υπάρχουν αυστηρές νόρμες όσον αφορά τη δυνατότητα να διεκδικήσουν μονάδες της ΔΕΗ άλλες εταιρείες με τις οποίες σχετίζεται έμμεσα το ελληνικό δημόσιο. Οι σχετικές διατυπώσεις είναι πλέον περισσότερο soft.
· Για την ανάκτηση των ΥΚΩ παρελθόντων ετών προβλέπεται ότι θα υποβληθεί σχετικό σχέδιο από την ελληνική πολιτεία, με ορίζοντα ολικής ανάκτησης το 2022 (σε μια πενταετία).
· Για την αγορά φυσικού αερίου προβλέπεται ότι μέχρι το Σεπτέμβριο η ελληνική πλευρά θα υποβάλει «οδικό χάρτη» των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, στόχος των οποίων, μεταξύ άλλων, είναι να εξαλειφθούν εστίες που μπορεί να δημιουργούν σύγκρουση συμφερόντων λόγω μετοχικών συμμετοχών κ.λπ. Το ζήτημα αυτό αφορά προφανώς τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στις ΕΠΑ, με τις διατυπώσεις να είναι και εδώ περιγραφικές και όχι αυστηρές.
· Όσον αφορά τις αποκρατικοποιήσεις προβλέπει την άμεση πρόσληψη συμβούλου για τη ΔΕΠΑ και να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ μέχρι το τέλος του χρόνου.
Το αναθεωρημένο μνημόνιο προβλέπει επίσης αυστηρά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του target model στον ηλεκτρισμό, ενώ κάνει για πρώτη φορά λόγο για πολλά θέματα που αφορούν τη λιανική αγορά και τους καταναλωτές, όπως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ, οι ρευματοκλοπές κ.λπ.
http://energypress.gr/news/ta-10-kefalaia-toy-neoy-soft-mnimonioy-gia-ta-energeiaka-anasa-gia-tin-kyvernisi-oi-telikes
Το κείμενο του Staff Level Agreement που έχουν «φέρει» ερχόμενοι στην Αθήνα οι δανειστές και επί του οποίου μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές κατά τις συναντήσεις των τεχνικών κλιμακίων, είναι σαφώς ηπιότερο από τα προσχέδια που είχαν σταλεί σε άλλες φάσεις, γεγονός που διευκολύνει τη διαδικασία και αφήνει περιθώριο ικανοποιητικής πολιτικής διαχείρισης από το ΥΠΕΝ.
Και τούτο διότι, όταν έχουν προεξοφληθεί πολύ δυσμενέστερες αποφάσεις, οι
σχετικώς ήπιες διατυπώσεις του παρόντος κειμένου είναι ευκολότερο να «περάσουν» και από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και από τις τοπικές κοινωνίες. Διευκολυντικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι βασικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης αφορούν υπουργικές αποφάσεις που πρέπει να λάβει και επιστολές προς τις αρμόδιες διευθύνσεις της Κομισιόν. Η μόνη "δύσκολη" δέσμευση που απαιτεί νομοθέτηση αφορά τις ποσότητες ΝΟΜΕ.
Όπως έχει και πάλι επισημάνει το energypress, το βάθος των συμφωνηθέντων δεν είναι υποχρεωτικό να αποτυπώνεται με ακρίβεια στο Staff Level Agreement. Πολλώ μάλλον όταν η Κομισιόν έχει πολύ καθαρή και σταθερή στα χρόνια άποψη για τις στρεβλώσεις της ενεργειακής αγοράς και έχει αποδειχθεί ότι επανέρχεται στην άποψη αυτή με αξιοσημείωτη επιμονή.
Παρόλα αυτά, η βαρύτητα του αναθεωρημένου τεχνικού μνημονίου που θα υπογραφεί είναι μεγάλη και προς το παρόν αποτελεί το μέτρο με το οποίο θα αξιολογηθεί η διαπραγμάτευση της κυβέρνησης αλλά και η προοπτική του ενεργειακού τομέα.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, βασικά σημεία του το Staff Level Agreement είναι τα εξής:
· Η υπόθεση πώλησης λιγνιτικών μονάδων περιορίζεται στην υποχρέωση που αναλαμβάνει η χώρα μας να παρουσιάσει μέσα στο επόμενο τρίμηνο σχέδιο προσαρμογής στην απόφαση του ευρωδικαστηρίου για την πρόσβαση τρίτων στα λιγνιτικά αποθέματα. Εκτιμάται ότι με βάση όσα έχουν μεσολαβήσει από την απόφαση του ευρωδικαστηρίου το ποσοστό των μονάδων που θα βγούν προς πώληση θα είναι τελικά, σε αυτή τη φάση, μικρότερο του 40%.
· Δεν υπάρχει δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για πραγματοποίηση market test. Αυτό πιθανόν θα περιληφθεί στο σχέδιο που θα παρουσιάσει η ελληνική πλευρά μέχρι τον Ιούλιο προκειμένου να υπάρξει συμφωνία με την Κομισιόν μέχρι το Νοέμβριο.
· Δεν υπάρχει καμία ονομαστική αναφορά στην πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων. Υπάρχει μόνον έμμεση αναφορά σε, υπό προϋποθέσεις, πρόσθετα δομικά μέτρα που δεν κατονομάζονται.
· Προβλέπεται αύξηση στις ποσότητες NOME σε σχέση με όσα προβλέπει ο υφιστάμενος νόμος, αλλά η αύξηση αυτή είναι σαφώς χαμηλότερη από τις αρχικές απαιτήσεις. Για το 2017 θα είναι στο 16%, το 2018 θα πάει στο 19% και το 2019 θα πάει στο 22%. Αλλά και αυτά τα ποσοστά θα μπορούν να μειωθούν όσο ευδοκιμεί η προσαρμογή στην απόφαση του ευρωδικαστηρίου για τους λιγνίτες (δηλαδή η πώληση λιγνιτικών μονάδων). Υπενθυμίζεται ότι οι θεσμοί στον προηγούμενο γύρο των διαπραγματεύσεων μιλούσαν για NOME 20% εφέτος και 33% το 2018 και το 2019
· Δεν υπάρχουν αυστηρές νόρμες όσον αφορά τη δυνατότητα να διεκδικήσουν μονάδες της ΔΕΗ άλλες εταιρείες με τις οποίες σχετίζεται έμμεσα το ελληνικό δημόσιο. Οι σχετικές διατυπώσεις είναι πλέον περισσότερο soft.
· Για την ανάκτηση των ΥΚΩ παρελθόντων ετών προβλέπεται ότι θα υποβληθεί σχετικό σχέδιο από την ελληνική πολιτεία, με ορίζοντα ολικής ανάκτησης το 2022 (σε μια πενταετία).
· Για την αγορά φυσικού αερίου προβλέπεται ότι μέχρι το Σεπτέμβριο η ελληνική πλευρά θα υποβάλει «οδικό χάρτη» των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, στόχος των οποίων, μεταξύ άλλων, είναι να εξαλειφθούν εστίες που μπορεί να δημιουργούν σύγκρουση συμφερόντων λόγω μετοχικών συμμετοχών κ.λπ. Το ζήτημα αυτό αφορά προφανώς τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στις ΕΠΑ, με τις διατυπώσεις να είναι και εδώ περιγραφικές και όχι αυστηρές.
· Όσον αφορά τις αποκρατικοποιήσεις προβλέπει την άμεση πρόσληψη συμβούλου για τη ΔΕΠΑ και να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ μέχρι το τέλος του χρόνου.
Το αναθεωρημένο μνημόνιο προβλέπει επίσης αυστηρά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του target model στον ηλεκτρισμό, ενώ κάνει για πρώτη φορά λόγο για πολλά θέματα που αφορούν τη λιανική αγορά και τους καταναλωτές, όπως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ, οι ρευματοκλοπές κ.λπ.
http://energypress.gr/news/ta-10-kefalaia-toy-neoy-soft-mnimonioy-gia-ta-energeiaka-anasa-gia-tin-kyvernisi-oi-telikes